جزئیات تزریق واکسن برکت

مدیر کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران برخی از جزئیات فازهای مطالعاتی واکسن برکت را تشریح کرد.

تصویر جزئیات تزریق واکسن برکت

به گزارش سایت خبری پرسون، حامد حسینی مدیر کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست خبری با خبرنگار مهر اظهار داشت: در فاز یک و دو مطالعات بالینی واکسن ایرانی برکت در مجموع ۲۰ هزار نفر دو دوز واکسن را دریافت کردند.

وی افزود: یکی از مهمترین شاخصه‌های کیفی گزارش‌ها، موارد ضرر و زیان و یا به اصطلاح نامطلوب است. به همین دلیل تمامی عوارض ثبت و ضبط می‌شود و با افتخار از آنها یاد می‌شود. حتی اگر خوشایند ما و مجموعه‌های دیگر نباشد.

مدیر کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چند درصد از افرادی که بعد از تزریق واکسن برکت به کرونا مبتلا شدند، تصریح کرد: در مطالعات فاز یک، یک نفر، در مطالعات فاز دو ۱۱ نفر (که از این ۱۱ نفر ۶ نفر واکسن و ۵ نفر دارونما دریافت کرده بودند) و در فاز سه بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر به کرونا مبتلا شده اند که به دلیل اینکه مطالعات فاز سه هنوز به اتمام نرسیده، فعلاً نمی‌توانیم بگوییم از این تعداد ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر چند نفر واکسن زده بودند و چند نفر دارونما دریافت کرده بودند.

حسینی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه از کسانی که تزریق واکسن برکت داشتند، فردی هم فوت کرده است، خاطرنشان کرد: از بین افرادی که سه دوز واکسن را دریافت کرده اند، مورد فوتی اصلاً نداشتیم اما در فاز یک، یک نفر به دلیل مشکل قلبی بعد از دریافت دوز اول و قبل از دریافت دوز دو و در فاز دو یک نفر به دلیل مسمومیت دارویی آن هم بین بازه دریافت واکسن دوم و تزریق واکسن اول و در فاز سه یک نفر بر اثر کرونا در همین بازه تزریق واکسن اول تا دوم جان باختند.

به گفته وی هیچکدام از این سه نفر بعد از دریافت دوز دوم جان خود را از دست ندادند.

مدیر کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه با توجه به تغییر رفتار این ویروس باید عرض کنم هیچ واکسنی نمی‌تواند از ابتلای صد درصدی به بیماری کرونا، پیشگیری کند و فقط می‌توانیم امید داشته باشیم که با تزریق واکسن، مرگ و میر کاهش پیدا کند.

منبع: مهر

330503