‎پرسون از مشکلات خبرنگاران گزارش می دهد؛

‎وعده های بی سر انجام

‎یکی از خطرناک ترین، کم درآمدترین و در عین حال پر‌ ماجراترین شغل ها در جهان خبرنگاری است، این خبرنگاران هستند که دل را به دریا می زنند و به قلب حوادث گوناگون می روند تا بتوانند اخبار را به درستی و سرعت بالا منعکس کنند.
تصویر ‎وعده های بی سر انجام

به گزارش سایت خبری پرسون، حدود یک ماه پیش بود که کاروان خبرنگاران برای بازدید از احیای دریاچه اورمیه از سوی سازمان محیط زیست دچار حادثه خودرو شدند و جان دو خبرنگار این حوزه در این حادثه گرفته شد و هیچ مسئولی مسئولیت این حادثه را برعهده نگرفت. مجله رسمی خبرگزاری پرسون دارای بخشی به نام اسرار خانه داری است که حتما آن را مطالعه کنید.

شاید برای بسیاری این پرسش مطرح شود که چرا این افراد این شغل را انتخاب می کنند که باید در پاسخ گفت که عشق به خبرنویسی از مهم ترین دلایل روی آوردن به این شغل است، در کشورمان 17 مرداد ماه برای تقدیر از زحمات خبرنگاران نام گذاری شده است.

البته در آستانه چنین روزی وعده هایی برای رفاه بیشتر زندگی خبرنگاران از زبان مسئولان به میان می آید، اما این وعده ها در اکثر مواقع یا محقق نمی شود یا اگر هم شود در اختیار اندک خبرنگاران یا خبرنگارنماها قرار خواهد گرفت.

از طرح ترافیک تا بلیط حمل و نقل عمومی

شاید یکی از مهم ترین خدماتی که به خبرنگاران ارائه می شد تا بتوانند هرچه زودتر خودشان را به صحنه حادثه و دفتر تحریرشان برسانند مجوز طرح ترافیک بود که این موضوع بیشتر نصیب مدیر مسئولان، سردبیران و مدیران رسانه ها قرار می گیرد و اگر سهمیه ای باقی ماند آن وقت خبرنگاران استفاده خواهند کرد، البته در مدیریت گذشته پایتخت طرحی از سوی شورای شهر به شهرداری ابلاغ شد تا اگر خبرنگاری از طرح ترافیک استفاده نکند می تواند به مدت یک سال از کارت بلیط حمل و نقل عمومی بهره مند شود که این موضوع نیز در اختیار خبرنگاران قرار نگرفته است و تنها اندک خبرنگاران یا خبرنگار نماها از این طرح بهره مند شده اند؛ البته ناگفته نباشد که خبرنگاران برای بهره مندی از طرح ترافیک باید خودرو به نام خودشان باشد در غیر این صورت امکان بهره مندی نخواهند داشت.

هزینه های درمان

خبرنگارانی که به شکل اختیاری نزد سازمان تامین اجتماعی بیمه پرداخت می کنند تنها مرهم اندکی بر هزینه های درمان شان است، چرا که دفترچه درمانی این افراد مشمول فرانشیز می شود، به عبارتی باید بیشتر از دیگران هزینه پرداخت کنند چرا که دفترچه درمانی شان آن طور که باید مورد اعتبار حتی در مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی قرار نمی گیرد.

مشاغل سخت

دو دهه می شود که زمزمه های اجرای حمایت از خبرنگاران در زمان بازنشستگی مطرح می شود که این شغل جزو مشاغل سخت و زیان آور است و باید در مدت 20 سال خبرنگاران بازنشسته شوند، اما این اتفاق هنوز به اجرا نرسیده است و همواره وعده هایی برای اجرای آن به زبان می آید.

البته اگر هم به تایید برسد باید فرد خبرنگار کاملا 20 سال حق بیمه خبرنگاری را نزد صندوق بیمه پرداخت کرده باشد و اگر در بین این 20 سال تنها یک سال وقفه داشته باشد باید 5 سال دیگر یعنی با سابقه 25 سال خود را آماده دوران بازنشستگی کند.

اینترنت خبرنگاران

این روزها به واسطه سرعت بالای انتشار اخبار به لطف فضای مجازی دولت نیز اینترنت رایگان را به خبرنگاران ارائه می کند، گرچه هنوز برای سال جاری دولت در این زمینه تصمیمی نگرفته است، با این وجود بسیاری از خبرنگاران هستند که از این خدمات بی بهره هستند چرا که از مهلت نام نویسی و روند نام نویسی ناآشنا بوده اند.

وام اندک برای خبرنگاران

صندوق هنرمندان زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشد چند سالی است که وام های اندک را در اختیار خبرنگاران قرار می داد، اما این روزها دیگر خبری از ارائه این وام ها به خبرنگاران نیست و معلوم نیست وزارت ارشاد چرا افزایش وام را برای خبرنگاران در نظر نمی گیرد.

مسکن برای خبرنگاران

به تازگی معاون وزیر مسکن و شهرسازی خبر از ارائه مسکن دولتی برای ده هزار خبرنگار در سرتاسر کشور را داده است، اما جزئیات این مسکن ها نیز هنوز مشخص نیست که این مسکن ها به کدام یک از خبرنگاران داده می شود، روش پایش بین خبرنگار به چه شکل بوده است و وزارت ارشد با چه اطلاعاتی لیست خبرنگاران را به وزارت مسکن و شهرسازی داده است.

خبرنگاران با تاخیر واکسن کرونا می زنند

خبرنگاران جزو آن دسته از افرادی هستند که باید در دل جمعیت جامعه باشند تا مشکلات مردم را از زبان شان بشنوند و پیگیر آن از مسئولان باشند، اما تزریق واکسن کرونای خبرنگاران با تاخیر از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام شد و این روزها نیز تنها آن دسته از خبرنگارانی که در سامانه وزارت ارشاد نام نویسی کرده اند امکان بهره مندی از آن را دارند.

خبرنگاران بی نام و نشان

بسیاری از مطبوعات هستند که به دلیل مشکلات مالی که این روزها با آن دست و پنجه نرم می کنند از خبرنگاران حق التحریر بهره مند می شوند تا هم هزینه کمتری بابت حقوق پرداخت کنند و هم اینکه زیر بار هزینه بیمه نباشند، که در این بین خبرنگاران حق التحریر هیچ وقت دیده نمی شوند که جا دارد مسئولان مربوط در وزارت ارشاد تسهیلات و امکانات بیشتری را برای این دسته از خبرنگاران فراهم کنند.

محمدخادمی

330221