معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان:

ورود سیمان به بورس، متهم افزایش بهای تمام شده مسکن ملی/ معرفی بالای ۲ هزار واحد به تسهیلات مسکن

در حالی سه سال از آغاز طرح ملی مسکن می گذرد که هنوز قیمت تمام شده واحد‌های این طرح مشخص نیست و بی‌نظمی خاصی در قیمت مسکن ملی موج‌ می‌زند.
تصویر ورود سیمان به بورس، متهم افزایش بهای تمام شده مسکن ملی/  معرفی بالای ۲ هزار واحد به تسهیلات مسکن

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، در سالیان اخیر نوسان قیمت مسکن و آشفتگی‌های آن فشارهای زیادی را بر بسیاری از خانواده‌های اجاره‌نشینی که باید در کنار شرایط اقتصادی مشکلات مستاجری را هم به دوش بکشند تحمیل کرده است و یک خانوار ایرانی برای رسیدن به رویای رهایی از مستاجری و رسیدن به کلید مسکن و صاحب خانه‌دار شدن باید زمان زیادی چشم انتظار باشد.

درست در روزهایی که صاحب خانه شدن برای بسیاری از جوانان به ویژه قشر محروم رویای خانه‌دار شدن است در دو سال گذشته صحبت از طرحی به نام اقدام ملی مسکن به گوش خورد، طرحی که در ابتدا افراد محروم و بی‌بضاعت خوشحال از این شدند که بالاخره می‌توانند سقفی از آن خود داشته باشند، اما خیال باطل بود چرا که این طرح برای اقشار متوسط جامعه هم شاید نبوده است و از همان ابتدا مشکلات مردم آغاز شد.

اما این طرح با مشکلات و معایب مشخصی همراه است. یکی از معایب واحدهای طرح ملی مسکن، عدم اطلاع‌رسانی شفاف از سوی دست‌‌اندرکاران و مسئولان مربوطه درباره هزینه تمام شده است. از سوی دیگر، در صورت افزایش وام این طرح به 250 میلیون تومان، به واسطه اقساط حدود 4 میلیونی و سود حدود 670 میلیون تومانی، بسیاری از متقاضیان عطای آن را به لقایش می‌بخشند. مگر اینکه دولت آینده فکری به حال کاهش سود 18 درصدی وام 250 میلیون تومانی کند.

در خصوص طرح اقدام ملی مسکن و جویا شدن از علت افزایش قیمت تمام شده آن و یا بهتر بگوییم نامشخص بودن قیمت نهایی آن به سراغ معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان رفته و از ایشان سوالاتی در جهت روشن شدن نقاط مبهم این موضوع خطیر و حایزاهمیت پرسیده‌ایم.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: علت اصلی افزایش بهای تمام شده مسکن ملی ورود سیمان به بازار بورس و عرضه سیمان و میلگرد به قیمت‌های گزاف بوده است.

سعید شاهین فر در گفت‌وگو با رسانه پرسون اظهار کرد: زمانی که سیمان وارد بورس شد از دسترس دولت خارج شد لذا کارخانجات سیمان به هر قیمتی که اراده کنند آن را خواهند فروخت.

وی در خصوص راه حل پایین آوردن بهای تمام شده مسکن ملی تصریح کرد: یکی از راهکارهای بسیار مثمرثمر برای پایین آوردن قیمت تمام شده مسکن ملی خروج سیمان از بازار بورس است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان در خصوص تعداد واحدهای مسکن ملی که برای اخذ تسهیلات به بانک معرفی شده اند عنوان کرد: در حال حاضر بالای ۲ هزار واحد به بخش تسهیلات معرفی شده‌اند.

شاهین فر با بیان اینکه واحدهای کوی نصر و پروژه M6 به مرحله اخذ تسهیلات بانکی رفته‌اند خاطرنشان کرد: پروژه های ۱۴۴ واحدی و ۳۶۸ واحدی گلشهر نیز در طول این ماه وام خود را خواهند گرفت.

وی تاکید کرد: هر پروژه‌ای که آورده سوم خود را واریز کرده باشد به تسهیلات خواهد رفت و مابقی کارهای پروژه مذکور از طریق وام صورت خواهد پذیرفت.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان یادآور شد: پروژه‌هایی که به تسهیلات معرفی می‌شوند یا به عبارتی سومین آورده خود را واریز کرده باشند تا پایان سال از پرداخت آورده نقدی معاف خواهند بود و دوره تنفسی مدت‌دار شامل حال آنها خواهد شد.

شاهین فر در خصوص نحوه برخورد با افراد بدحساب ثبت‌نام شده در طرح اقدام ملی مسکن تصریح کرد: به شخص فرصت داده می‌شود که واریزی خود را انجام دهد در غیر این صورت طبق شیوه‌نامه از شورای مسکن استان مجوز گرفته و نسبت به حذف آن اقدام می‌شود تا فرد آورده خود را پس گیرد و شخص دیگری جایگزین او شود.

وی در خصوص وضعیت واریزی‌های طرح اقدام ملی مسکن خاطرنشان کرد: خوشبختانه واریزی‌‌های خوبی توسط افراد ثبت نام شده در طرح اقدام مسکن ملی انجام شده است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه ۹۸ درصد واریزی‌های دوم انجام شده است، افزود: تاکنون بالای ۵۵ درصد از واریزی‌های سوم نیز انجام شده است.

شاهین فر با تاکید بر این که برای حفظ قدرت مالی سازنده باید واریزی‌ها به موقع صورت گیرد تصریح کرد: تاخیر در پرداخت واریزی‌ها به ضرر خود مالکین مسکن ملی خواهد بود.

در خصوص زمان اتمام و تحویل پروژه‌های مسکن ملی عنوان کرد: برخی از واحدهای دو پروژه کوی نصر و M6 تا پایان امسال تحویل داده خواهد شد به عبارتی ۲۰ درصد واحدها تا پایان سال تکمیل شده و تحویل داده خواهد شد.

329853