قیمت نهایی ساخت و خرید مسکن ملی چقدر است؟

یک منبع آگاه گفت: قراردادهای ساخت مسکن ملی همچنان متری ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است اما احتمالاً شاخص‌های تعدیل به متری ۳.۵ تا ۴.۵ میلیون تومان بسته به نوع پروژه می‌رسد؛ تا زمانی که شاخص‌های جدید تعدیل قیمت‌ها از سوی سازمان برنامه ابلاغ نشود، هزینه جدید ساخت را نمی‌توان تعیین کرد.
تصویر قیمت نهایی ساخت و خرید مسکن ملی چقدر است؟

به گزارش سایت خبری پرسون، محمود محمودزاده ۲۱ تیر ماه در مراسم افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن و شهرسازی که با دستور حسن روحانی انجام شد، در پاسخ به پرسش روحانی مبنی بر اینکه هزینه احداث واحدهای ذیل طرح اقدام ملی مسکن چه رقمی است؟ اظهار کرد: متوسط قیمت خرید و ساخت مسکن در پرند مجموع ساخت و خدمات متری ۴ میلیون تومان است که در صورت افزوده شدن قیمت زمین، متری ۷۰۰ هزار تومان نیز افزوده خواهد شد.

انبوه ساز: واحد ۱۰۰ متری آورده ۴۰۰ میلیون تومانی می‌خواهد

همچنین ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران گفته بود: در برنامه تولید مسکن، مشکلات مشهودی داریم و حداقل یک آورده ۴۰۰ میلیون تومانی برای ۱۰۰ متر مربع نیاز است.

به نظر می‌رسد می‌توان از اظهار نظر این انبوه ساز، همان هزینه ساخت متری ۴ میلیون تومان را که معاون وزیر راه گفته بود، برداشت کرد.

متقاضیان مسکن ملی؛ سرگردان میان ادامه قرارداد یا انصراف

این تنوع قیمت گذاری ها در هزینه ساخت و ساز سبب شده تا برخی متقاضیان سرگردان شوند؛ از سوی دیگر تصویب اعطای تسهیلات ۲۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن به متقاضیان نیز اگرچه هنوز به بانک‌های عامل ابلاغ نشده، اما با اجرای آنکه گفته می‌شود اقساط آن تا حدود ۴ میلیون تومان در ماه (در صورت انتخاب بازپرداخت ۲۰ ساله) با نرخ سود ۱۸ درصد است، سبب افزایش تردید متقاضیان مسکن ملی برای ادامه یا انصراف از این طرح شده است.

مقام مسئول: قراردادهای پایه مسکن ملی متری ۲.۷ میلیون؛ اما تعدیل قیمت‌ها هر ۳ ماه یک بار

یک منبع آگاه در راه و شهرسازی درباره هزینه ساخت مسکن ملی با توجه به نرخ‌های در حال تغییر فولاد و سیمان اظهار کرد: قراردادها همچنان در پایه و مبنای سال گذشته و با فهرست بهای سال ۱۳۹۹ بسته شده است. اما یک شاخص تعدیل دارد که هر سه ماه یک بار سازمان برنامه و بودجه آن را اعلام می‌کند.

وی افزود: اینکه یکی دو هفته میلگرد و سیمان کمیاب یا گران شود یا برق قطع شود، تأثیر آنی روی قراردادهای طرح اقدام ملی نمی‌گذارد. چون شاخص تعدیل مانند شاخص تورم بانک مرکزی ۳ ماهه تعیین می‌شود؛ به عبارت دیگر، سازمان برنامه و بودجه میانگین قیمت سه ماهه را در نظر می‌گیرد و اعلام می‌کند مثلاً تعدیل قیمت فولاد، افزایش ۱۱ درصدی در ۳ ماه است.

این منبع آگاه گفت: شاخص تعدیل‌ها با چند ماه تأخیر اعلام می‌شود؛ مثلاً شاخص تعدیل ۳ ماهه تابستان در پاییز یا زمستان اعلام می‌شود و پس از آن به قراردادهای پیمانکاران اضافه خواهد شد.

وی تصریح کرد: بر این اساس، افزایش قیمت میلگرد در هفته گذشته، تأثیر فوری بر قراردادها نخواهد گذاشت به خصوص که احتمال بازگشت قیمت میلگرد و سیمان بعد از وصل شدن برق کارخانجات بسیار زیاد است و تأثیری روی هزینه ساخت و قرارداد با پیمانکاران طرح اقدام ملی نخواهد گذاشت.

این منبع آگاه تأکید کرد: قراردادهای ساخت مسکن ملی همچنان متری ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است اما احتمالاً شاخص‌های تعدیل به متری ۳.۵ تا ۴.۵ میلیون تومان بسته به نوع پروژه می‌رسد؛ ولی تا زمانی که شاخص‌های جدید تعدیل قیمت‌ها از سوی سازمان برنامه ابلاغ نشود، هزینه جدید ساخت را نمی‌توان تعیین کرد.

وی درباره آخرین وضعیت مسکن مشارکتی تهرانسر گفت: پیشرفت این پروژه تا ۳۸ درصد است و شهرداری منطقه ۲۱ همچنان از صدور پروانه ساخت سر باز می‌زند. مرتباً در جلسات قول می‌دهند که مشکل پروانه را حل کنند، اما باز هم از صدور پروانه ساخت امتناع می‌کنند.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن: قیمت تمام شده ساخت را از متقاضیان مسکن ملی می‌گیریم

جواد حق شناس معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز درباره هزینه نهایی ساخت و ساز طرح اقدام ملی مسکن اظهار کرد: وقتی تیرآهن کیلویی بیش از ۲۰ هزار تومان است؛ یا برخی پروژه‌ها معطل سیمان شده‌اند ما تنها کاری که توانستیم انجام دهیم، این است که به متقاضیان اعلام کرده‌ایم قیمت تمام شده ساخت و ساز را از آنها می‌گیریم و هر چه خریداری می‌کنیم، هزینه آن را با ارائه سند و مدرک از متقاضی دریافت می‌کنیم.

وی یادآور شد: علی رغم آنکه گفته می‌شود در کشور مشکل بیکاری داریم، اما کارگر حاضر نیست در کارگاه ساخت و ساز حاضر شود؛ پیمانکاران هر از چندی می‌گویند پروژه متوقف شده چون کارگران رفته‌اند؛ مشکل دستمزد نداریم اما متأسفانه نیروی کار علاقه‌ای به کار سخت ندارد و همه دنبال فرصت شغلی ناب هستند.

حق شناس درباره هزینه ساخت مسکن ملی تا رقم متری ۴ میلیون تومان افزود: من در حوزه قیمت صاحب نظر نیستم فقط می‌گویم هزینه تمام شده را به متقاضی می‌گوئیم؛ پروژه‌ها هم هنوز تمام نشده است.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن گفت: ما مصالح را خریداری کرده و در اختیار پیمانکار می‌گذاریم مصالح را هم از مبادی رسمی خریداری می‌کنیم؛ تا جایی که بتوانیم از درب کارخانه مصالح می‌خریم اگر هم نشد، در مزایده‌ها و مناقصات شرکت می‌کنیم چون تیرآهن ۳۲ در بورس کالا عرضه می‌شود که به درد پروژه‌های مسکونی نمی‌خورد؛ استانداری‌ها و ادارات کل بنیاد مسکن استان‌ها هم پیگیری می‌کنند.

وی تأکید کرد: پروژه‌های مسکن ملی فعلاً متوقف نیست اما از سرعت لازم برخوردار نیستند.

منبع: مهر

329170