گزارشی از دومین شب از اجراهای «برخط ماه و نوا ۳»

در دومین شب از برنامه کنسرت آنلاین «برخط ماه و نوا ۳»، ‌هشت هنرمند از سه گروه قطعاتی از موسیقی مقامی، کلاسیک و سنتی را اجرا کردند که در گزارش زیر می خوانید.
تصویر گزارشی از دومین شب از اجراهای «برخط ماه و نوا ۳»

به گزارش سایت خبری پرسون، در شب دوم اجراهای آنلاین برخط ماه و نوا۳، در ابتدا گروه سه نفره امیرحسین تفرشی‌پور نوازنده تنبور و پرنیان، یاسر نوازنده گرجی نوازنده سرنا، دودوک، شمشمال و کلارینت و فرهاد اسدی نوازنده سازهای کوبه‌ای به روی صحنه رفتند.

این سه هنرمند به اجرای قطعات دونوازی تنبور و کوبه‌ای در مقام ساروخانی، تکنوازی تنبور اشاره به مقام سرطرز، نارینا همراه با سازهای کلارینت، پرنیان و کوبه‌ای با تنظیمی از قطعه‌ی نارینا اثر Arto Yunçboyaciyan، تکنوازی تنبور در مقام الله ویسی و هجرانی، تکنوازی سرنا در مقام قطار، تکنوازی پرنیان اشاره به مقام الوَن، واقع همراه با سازهای پرنیان، شمشال و کوبه‌ای با تنظیمی از آواز غریب مرو، پُرسه با همراهی سازهای پرنیان و دودوک اشاره به مقامات بله‌ها و رژیان دالاهو، تکنوازی دودوک در شور کردی، تکنوازی تنبور اشاره به مقام پیشروی و سهراب من با همراهی سازهای تنبور، دودوک، کلارینت و کوبه‌ای را اجرا کردند. آهنگسازی و تنظیم قطعات نیز برعهده امیرحسین تفرشی‌پور بود.

اجرای دوم شب دوم، به گروه چهار نفره متشکل از سیامک کریم‌پور نوازنده ترومبون، رامین براتی نوازنده ترومبون، علی ضرابی نوازنده ترومپت و کامیار ماندگاریان نوازنده ترومپت اختصاص داشت و این گروه در این کنسرت که زمان آن حدود ۴۰ دقیقه بود، قطعه Brass Quartet No.۱ Op.۲۰ اثر Wilhelm Ramsöe را اجرا کردند.

اجرای سوم و پایانی شب دوم به تکنوازی قاسم رحیم‌زاده نوازنده تار اختصاص داشت. قطعات این اجرا بر اساس بیات اصفهان بود و این هنرمند قطعات پیش درآمد اصفهان اثر علی‌اکبر شهنازی، بداهه در آواز بیات اصفهان، ضربی راجع اثر این نوازنده، بداهه‌نوازی و رِنگ کوتاه از نی داوود را اجرا کرد.

سری سوم از ششمین کنسرت های آنلاین بر خط ماه و نوا از سه‌شنبه شب (۱۲ مرداد ماه) با اجرای ۱۲ هنرمند از سه گروه در گونه موسیقی مقامی، کلاسیک و نوازندگی سازهای کوبه‌ای آغاز شد.

این فصل از برنامه‌ها در سه دوره توسط انجمن موسیقی ایران برنامه‌ریزی و به صورت ماهیانه اجرا شد. گونه‌های مختلف موسیقی از جمله موسیقی دستگاهی، نواحی و کلاسیک غربی در این دوره در جدول برنامه‌ها گنجانده شده‌اند تا از حداکثر ظرفیت هنرمندان موسیقی در سه دوره برگزاری استفاده شود.

اجراهای چهارمین و پنجمین دوره کنسرت‌های آنلاین «برخط ماه و نوا» سری ۱ و ۲ در خردادماه و تیرماه ۱۴۰۰ و در هر دوره با حضور ۱۲ گروه موسیقی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بنیاد رودکی و سامانه وابسته به هفدانگ به صورت رایگان برای علاقه‌مندان به موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک غربی پخش شد.

بر همین اساس، صفحات مجازی انجمن موسیقی ایران، بنیاد رودکی و یک سامانه دیگر وابسته به بخش خصوصی هفدانگ به عنوان بسترهای پخش مجازی معرفی شده‌اند و مخاطبان می‌توانند بر اساس زمان‌بندی مشخص شده در جدول، به صورت رایگان اجراها را مشاهده کنند.

این مجموعه از اجراها، توسط انجمن موسیقی ایران با مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی و حمایت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

329460