به گزارش سایت خبری پرسون، محسن حاجی میرزایی در مراسم آغاز به کار رسمی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اظهار کرد: اگر جامعهای از حیث حیات معنوی و حقیقی کاستی داشته باشد، به کاستی در نظام تعلیم و تربیت قابل ارجاع است.
وی افزود: در هستی کاری خطیرتر و منطبقتر با فلسفه خلقت از تعلیم و تربیت نداریم. خداوند پیامبران را برای این کار مبعوث کرد و اساس خلقت برای تحول انسانهاست که از مسیر تعلیم و تربیت حاصل میشود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اجماع دانش بشری نیز اینگونه است و اگر نگوییم مهمترین عامل در کیفیت زندگی جوامع، انسانها، تحول و پیشرفت، نظام تعلیم و تربیت است، قطعاً یکی از مهمترین عوامل مؤثر در ساختن آینده است، گفت: کیفیت جامعه را نظام تعلیم و تربیت آن تعیین میکند.
حاجی میرزایی ادامه داد: شاخصهایی، چون تجلیات پیشرفت در امور مادی نمیتواند بیانگر تحول یک جامعه باشد. تحول جامعه در تحول نظام یادگیری است و این یک امر بسیار مهم است. برداشت من این است که جامعه ما از این ظرفیت رفیع، کم استفاده کرده و یکی از مهمترین فرصت سوزیها در جامعه اسلامی، فرصت سوزی در نظام تعلیم و تربیت است. این ظرفیت بی نظیر را مورد غفلت قرار دادیم.
وی با بیان اینکه هرچقدر به سنین اوان کودکی نزدیک میشویم، اهمیت تربیت بیشتر میشود اظهارکرد: یک بخش مهم از دوران تربیت را در سالهای گذشته رها کردیم و اعتنایی به آن نکردیم. این کار، یک کار تخصصی و آموختنی است و فردی که وارد آن میشود باید خودش فهم و درک دقیقی از مفاهیم تربیت داشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: خانوادهها به فرزندانشان علاقهمند هستند، اما لزوماً علاقه کافی نیست. آیا ما به آنان چیزی آموختهایم؟ پنج سال اول زندگی در شکل گیری شخصیت کودکان تعیین کننده است. با رهنمود راهبردی مقام معظم رهبری این توجه ایجاد شد و شورای عالی انقلاب فرهنگی به میدان آمد و با اقبال کم نظیری با اتفاق آرا این سازمان تشکیل شد.
حاجی میرزایی با بیان اینکه یک جمعیت بالای هشت میلیون نفری داریم که از بدو تولد تا قبل از ورود به مدرسه باید تحت تعلیم قرار بگیرند، گفت: ۱۴ درصد از این جمعیت در مهدهای کودک حاضر میشوند که آن هم یک بازار آشفته بوده است و ۸۶ درصد هم تحت تعلیم هدفمند و هوشمند قرار نمیگرفتند. با شکل گیری این سازمان، نظام آموزش و پرورش خودش را نسبت به این دوره سنی مسئول میداند و باید خانوادهها نیز تحت آموزش و خدمات مشاورهای قرار بگیرند.
وی تاکید کرد که مهدهای کودک نیز باید قاعدهمند شوند و تحت انضباط دقیقتری قرار بگیرد. این دوره آموزشی برای بچهها بسیار مهم است و امیدوارم هرچه زودتر دوره انتقال در سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک انجام شود. یک کار استوار و اصولی مستلزم زمان قابل توجهی است. سازمان پژوهش باید برای تهیه محتوای آموزشی مهدها برنامه ریزی لازم را داشته باشد همچنین باید برای تولید بستههای حمایتی و آموزشی به خانوادهها دست به کار شود.
وزیر آموزش و پرروش با بیان اینکه باید به سرعت وضعیت مهدهای کودک سامان یابد، گفت: میخواهیم همه سرمایهمان را در این سازمان بگذاریم. مردم عزیزترین دارایی خود را به این سازمان میسپارند. این سازمان باید خودش را در عمل نشان دهد و جامعه حس کند سازمانی به وجود آمده که کمک حال تربیت خطیر کودکان است.
وی با اشاره به آغاز واکسیناسیون فرهنگیان از پنج شنبه هفته گذشته گفت: تمام مربیان مهدهای کودک و پیشدبستانی هم در مجموعه فرهنگیانی که باید واکسن دریافت کنند، هستند. تاکنون ۳۰ درصد جامعهای که معرفی کردهایم واکسینه شدهاند و پیش بینی میکنم طی یک هفته تا۱۰ روز آینده همه فرهنگیان واکسینه شوند. به این ترتیب میتوانیم سال تحصیلی را با اطمینان بیشتری آغاز کنیم. اخیرا با دکتر رئیسی - معاون وزیر بهداشت - صحبت کردم و او هم علاقهمند است که سال تحصیلی به صورت حضوری آغاز شود. این کار از نگرانی خانوادهها برای بازگشایی حضوری مدارس میکاهد.