ریزش قنات آب کشاورزی ۲ روستای بیارجمند شاهرود را قطع کرد

سیلاب شدید پس از رگبار 2 ماه پیش در منطقه خارتوران بخش بیارجمند شهرستان شاهرود، باعث ریزش قنات و قطعی آب کشاورزان روستاهای توچال و کلاغ‌زیلی شده است.
تصویر ریزش قنات آب کشاورزی ۲ روستای بیارجمند شاهرود را قطع کرد

به گزارش سایت خبری پرسون از سمنان، روستاهای دور افتاده و کمتر توسعه یافته کویری منطقه خارتوران با کوچک ترین حادثه غیر مترقبه دچار تنگنا شده و زندگی برای اهالی کویر نشین و سخت کوش با مشکلات فراوانی رو به رو می شود.

بارش شدید باران در ۲ ماه پیش هر ۲ قنات روستاهای توچال و کلاغ زیلی با حدود ۵۰ خانوار جمعیت را تخریب و بهره برداران بخش کشاورزی این منطقه را از برداشت آب محروم کرد.

حسن ابراهیمی از ساکنان این منطقه با بیان اینکه بی آبی قنات این روستاها اقتصاد خانوارها را با مشکلات زیادی روبرو کرده است گفت: کم آبی موجب بروز آفت زدگی بیشتر در درختان و وارد آمدن آسیب به بخش کشاورزی می شود.

وی افزود: کشاورزان منطقه این مشکل را به صورت مکتوب به بخشداری بیارجمند اعلام کردند اما تاکنون اقدام اجرایی صورت نگرفته است.

بخش زیادی از جمعیت این مناطق را عشایر کوچ رو ونیمه کوچ رو تشکیل می دهند که شغل بیشتر آن ها دامداری است.

کمبود آب مشکلات زیادی برای زمین های کشاورزی وارد کرده است. از آن جا که مراتع این منطقه در سال های گذشته به خاطر بارش ناچیز باران در تامین علوفه دامداران کمکی نمی کند، این عشایر بخش های زیادی از اراضی خود را با استفاده از آب قنات به کشت علوفه دام اختصاص می دهند.

خشکی مراتع و کاهش شدید آب قنات ها بیشترین خسارت را به دامداران وارد کرده است، به طوری که برخی از عشایر به خاطر این که بتوانند هزینه های دامداری را کاهش دهند تعدادی از دام های بزرگ و حتی مولد خود را با قیمت های پایین به دلالان فروختند.

رئیس اداره امور عشایری شهرستان شاهرود ضمن تایید اینکه قنات روستاهای توچال و کلاغ زیلی در این منطقه براثر سیلاب آسیب دیده است گفت: با پیگیری های انجام شده از محل اعتبارات ارزش افزوده برای بهسازی این قنات ها مبلغ یک میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

رضا نقی زاده با بیان اینکه در بررسی های به عمل آمده بیش از ۸۰ متر این قنات ها ریزش کرده است، افزود: برای بهسازی این ۲ قنات نیازمند تجهیزات و ماشین آلات به روز هستیم.

وی با اشاره به اینکه ۲ دستگاه ماشین آلات به روز در منطقه وجود دارد که با پیگیری انجام شده یکی از این دستگاه ها از بخش خصوصی به این روستاها انتقال داده شد، تصریح کرد: با توجه به وسعت آسیب و ریزش این قنات ها، در بازدید میدانی کارشناسان فرمانداری شاهرود و استانداری سمنان بر افزایش اعتبار مورد نیاز تاکید شد.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی شاهرود در گذشته‌های نه‌چندان دور ۷۰۰ رشته قنات در منطقه خارتوران، طرود، بیارجمند، دشت بسطام و مناطق سرسبز و آبادی‌های شاهرود به صورت پراکنده وجود داشت اما با حفر چاه های عمیق ، امروز تعداد قنات های فعال به ۱۶۹ رشته کاهش یافته است.

علی اصغر حجی با اشاره به اینکه از سال ۸۷ تا پایان سال ۹۹ تعداد ۱۳۲ رشته قنات به طول ۱۰۷ کیلومتر در حوزه شهرستان مرمت و بازسازی‌ شد، افزود: برای انجام این عملیات میانگین هشت میلیارد تومان هزینه شد.

بخش بیارجمند با بیش از ۱۰ هزار نفر جمعیت دارای ۴۰ روستا است، منطقه خارتوران در منتهی الیه شرق استان سمنان و در۲۵۰ کیلومتری جنوب شرق شهرستان شاهرود در مجاورت استان خراسان واقع شده است.

زیست کره توران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزارو ۶۴۰ هکتار بزرگترین ذخیره گاه زیست کره ایران در این منطقه واقع شده و گونه‌های نادر جانوری و گیاهی را در خود جای داده است.

شهرستان شاهرود با ۵۴ هزار کیلومتر مربع وسعت و بیش از ۲۲۰ هزار نفر جمعیت در شرق استان سمنان قرار دارد.

منبع:ایرنا

329122