موانع دسترسی شاهرودی‌ها به تخم‌مرغ با قیمت تنظیم بازار

در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که تخم مرغ با قیمت دولتی در فروشگاه‌های شاهرود یافت نمی‌شود.
تصویر موانع دسترسی شاهرودی‌ها به تخم‌مرغ با قیمت تنظیم بازار

به گزارش سایت خبری پرسون، قیمت هرکیلوگرم تخم مرغ به صورت شانه ای در شاهرود از ۲۰ هزار و ۵۰۰ تا ۲۳ هزار تومان متغیر است.

بسته بندی تخم مرع نیز بهانه ای برای افزایش قیمت این ماده غذایی است ، فروشگاه های بزرگ شهر شاهرود فقط به صورت بسته بندی این محصول را ارایه می کنند.

برای دسترسی مردم به تخم مرغ با قیمت مناسب ، از چندماه پیش اقدام به قیمت گذاری شده و فروشگاه ها موظف شدند تا هر کیلوگرم را به قیمت ۱۶ هزارو ۹۰۰ تومان به فروش برسانند ، اما طی این مدت قیمت تخم مرغ دچار نوسان های زیادی شد و در بیشتر اوقات با قیمت تعیین شده که به عنوان " قیمت تنظیم بازار " نیز یاد می شود، در دسترس مردم نیست.

یکی از شهروندان شاهرودی در گفت وگو با خبرنگاران اعلام کرد : در بازار بزرگ سرپوشیده شاهرود و حتی فروشگاههای زنجیره ای تخم مرغ با قیمت تنظیم بازار وجود ندارد.

محسن معینی با بیان اینکه قیمتی ثابت برای تخم مرغ در این شهر وجود ندارد ، اظهار داشت: قیمت تخم مرغ در بازار این شهر از ۲۰ تا ۲۳ هزار تومان در نوسان است.

وی با اشاره به اینکه تخم مرغ یکی از منابع مهم تامین کننده پروتئین بدن انسان است که می تواند جایگزین مناسبی برای سایر منابع پروتئینی مانند انواع گوشت و ماهی باشد، تاکید کرد: قیمت گوشت قرمز ۱۴۰ و ماهی ۶۰ هزار تومان است که بیشتر مردم توان خرید آن را ندارند.

یک شهروند دیگر شاهرودی هم گفت : خانواده هایی که جوان ورزشکار دارند، مبالغ هنگفتی برای خرید این محصول با قیمت در نوسان هرروزه بازار باید بپردازند.

مریم احمدیان با بیان اینکه استان سمنان یکی از مراکز مهم تولید تخم مرغ در کشور به شمار می رود ، ادامه داد : کمبود این ماده غذایی در شهرستان ها پذیرقتنی نیست.

وی با بیان اینکه سال ۸۲ در شهرستان شاهرود یک واحد تولید تخم مرغ با تولید قابل توجه سالانه احداث شد ، افزود : متاسفانه این واحد تولیدی تعطیل شده و اکنون در این شهرستان تخم مرغ تولید نمی شود.

رییس اداره صنعت معدن و تجارت شاهرود هم به خبرنگاران گفت : نیاز روزانه مردم این شهرستان ۱۲ تن است.

امیر بشیری با اشاره به پیگیری های استانی برای تامین تخم مرغ ، افزود : تلاش می شود تخم مرغ به قیمت مصوب ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان به مردم عرضه شود.

بشیری با اشاره به اینکه محموله نخست تخم مرغ تنظیم بازار در شاهرود توزیع شده ، ادامه داد: این روند تا ثبات قیمت این محصول در این شهرستان در روزهای آینده نیز پیگیری خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شاهرود هم گفت : تامین نهاده‌ها برای واحدهای تولیدی و حمایت از تولید ضرورتی اجتناب ناپذیر است ، تهیه نهاده مورد نیاز از بازار آزاد برای تولید کنندگان مرغ و تخم مرغ در قیمت محصول تولیدی بسیار تاثیرگذار است.

علی اصغر حجی با بیان اینکه یک واحد مرغ تخم گذار در شاهرود منتظر دریافت سرمایه در گردش برای آغاز فعالیت است ، ابراز داشت : این واحد توان تولید روزانه ۲ هزار تخم مرغ را دارد.

حجی افزود : میزان تولید تخم مرغ در استان سمنان پاسخگوی نیاز مردم این استان است.

وی ادامه داد : تخم مرغ در استان های همجوار با قیمت بالاتر به فروش می رسد و فروش آن به قیمت مصوب ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان در این استان به صرفه نیست.

به گفته حجی ، نظارت بر خروج تخم مرغ از بازار و خروجی های استان سمنان به دلیل اینکه مجوز دامپزشکی برای خروج نمی خواهد کمتر امکان‌پذیر است.

مدیر جهاد کشاورزی شاهرود گفت : قیمت هرکیلو تخم مرغ در این شهرستان روزانه از ۲۰تا ۲۳ هزار تومان در نوسان است.

در استان سمنان بیش از ۴۰۰ واحد انواع مرغداری با ظرفیت ۱۳ میلیون قطعه پرنده وجود دارد و ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این حوزه فعالیت اشتغال دارند.

منبع:ایرنا

332542