در جلسه ستاد بحران:

فرمانداران از سیلاب اخیر در شهرستان‌های زنجان گزارش دادند

در جلسه ستاد بحران فرماندارن چند شهرستان استان زنجان در رابطه با خسارات سیلاب اخیر گزارش دادند.
تصویر فرمانداران از سیلاب اخیر در شهرستان‌های زنجان گزارش دادند

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، شامگاه دیروز (۱۲ مردادماه) جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان زنجان تشکیل شد و فرمانداران در آن به ارائه گزارش پرداختند.

فرماندار شهرستان زنجان با اشاره به خسارت سیل به سه روستا در منطقه قره‌پشتلو، عوامل انسانی را عامل بروز این سیل دانست و اظهار کرد: دخالت عوامل انسانی در محیط سبب آب‌گرفتگی معابر روستایی، سرریز شدن کانال، وارد شدن آب به خانه اهالی، تلف شدن دام و ... شد.

رضا عسگری با بیان اینکه در رابطه با احداث کانال، مقاومت‌هایی شده بود که انتظار می‌رود متخلفان در صورت تکرار به مراجه قضایی معرفی شوند، ادامه داد: در روستای بهرام‌بیگ قرارگاه محرومیت‌زدایی کانالی را حفر کرده بود ولی به دلیل لوله‌گذاری نادرست اهالی، سیل ایجاد شد، به همین دلیل نیاز است که پروژه‌های آبخیز و آبخوانداری در این منطقه اجرا شود.

وی افزود: در این روستا خانه‌ها در مسیر سیلاب ساخته شده و طغیان آب می‌تواند به راحتی به خانه‌های بسیاری آسیب بزند و این مهم به دلیل رها شدن مسیل‌ها اتفاق افتاده و حال مسیل‌هایی که در بستر رودخانه هستند به تصرف خانه، باغ و حتی دامداری‌ها درآمده است.

در ادامه این جلسه، فرماندار شهرستان ماه‌نشان نیز از تحت تاثیر قرار گرفتن ۱۶ روستای این شهرستان به طور مستقیم و غیرمستقیم از آسیب‌های سیلاب خبر داد و اظهار کرد: در هفت روستا مسیرهای مواصلاتی و مساکن روستایی آسیب دیدند.

جلیل جزونقی ادامه داد: در این شهرستان راه‌های مواصلاتی، باغات، مزارع و استخرهای پرورش ماهی بیشترین خسارت را متحمل شد.

وی افزود: ۶۲ روستای این شهرستان استعداد سیل‌خیزی و ۳۵ روستای آن بر روی گسل قرار دارند و با توجه به توپوگرافی شیب‌دار، منطقه حوضه آبریز بالادست خوبی داشته و ایجاد پروژه‌های آبخیز و آبخوان‌داری اهمیت بالایی دارد.

فرماندار ایجرود نیز در ادامه این جلسه با اشاره به وضعیت آب شرب روستای گلابر، اظهار کرد: بنا به اعلام شرکت آب و فاضلاب استان زنجان، شبکه آماده پمپاژ بوده و به محض رفع کدورت آب، به شبکه پمپاژ می‌شود ولی متاسفانه تعداد تاسیساتی زیرساختی در داخل روستا از بین رفته است.

باب‌الله فتحی ادامه داد: اثاثیه ۲۳ حانوار بین ۱۰ تا صد درصد از بین رفته و برآورد می‌شود که به ۲۰۰ هکتار از اراضی زراعی و باغات نیز آسیب وارد شده است. همچنین ۶ دهنه چاه نیز از این سیل خسارت دیده‌اند.

وی افزود: در مسیر رودخانه‌ها نیاز به آزادسازی بستر رود است و خوشبختانه مردم منطقه نیز به این نتیجه رسیده‌اند که دخالت‌های انسانی سبب بروز حادثه شده و امید است که دوباره شاهد ساخت و ساز در مسیر رودخانه نباشیم.

ایوب بیگدلی، فرماندار شهرستان خدابنده در این جلسه از آسیب دیدن خانه‌ها در مسیر بزینه‌رود خبر داد و گفت: سه روستا به دلیل تعرض کشاورزان به مسیر رودخانه دچار آب‌گرفتگی شدید شده و ۳۰ درصد محصولات کشاورزی نیز بیش از ۵ میلیارد تومان خسارت دید.

وجیه‌الله نوروزی، فرماندار شهرستان ابهر نیز گزارشی از خسارت ۷ میلیارد تومانی به مزارع، آسیب سیل به ۱۰ خانه و انباری و تلف شدن ۴ راس دام ارائه کرد.

منبع: ایسنا

329073