پیشرفت 58 درصدی طرح ۱۸ میلیون یورویی واحد گوگردسازی پالایشگاه تبریز

جانشین مدیر پروژه‌ ساخت واحد جدید گوگردسازی شرکت پالایش نفت تبریز از پیشرفت 58 درصدی این طرح خبر داد.
تصویر پیشرفت 58 درصدی طرح ۱۸ میلیون یورویی واحد گوگردسازی پالایشگاه تبریز

به گزارش سایت خبری پرسون از آذربایجان شرقی، اصغر عبدالمحمدی روز دوشنبه در یک گفت‌وگوی خبری در خصوص واحد گوگردسازی جدید اظهار کرد: هدف از احداث واحد بازیافت گوگرد (SRP)، تبدیل گازهای اسیدی و جریان های ترش به گوگرد مایع است که ۹۴ درصد از این گازها در این واحد به گوگرد مایع تبدیل شده و در ادامه در پروژه دیگری به نام «بازیافت گازهای انتهایی» (TGT)، میزان بازیافت گوگرد به ۹۹.۸ درصد افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: خوراک واحد گوگرد سازی از واحد آمین، آب ترش و گازوئیل سازی جدید استکه طی فرآیندی موسوم به «کلاوس» claus با سه راکتور، عملیات بازیافت انجام می‌شود و در ادامه‌ فرآیند، پس از جداسازی هیدروژن سولفید از گوگرد در بخش «دگاسینگ» (Degassing)، گوگرد مایع به واحد گرانول سازی هدایت می‌شود تا محصول نهایی و به صورت گوگرد گرانولی تحویل مشتریان شود.

وی یادآوری کرد: این پروژه با اعتبار ۱۸ میلیون یورو و به صورت مهندسی تدارکات، ساخت، اجرا و راه اندازی (EPCC) به شرکت ایرانی مهندسی ساختمان و نفت (ODCC) واگذار شده که قرارداد آن از آبان ماه سال ۹۸ نافذ و تاکنون ۵۸ درصد پیشرفت کرده است.

جانشین مدیر پروژه‌ واحد گوگردسازی شرکت پالایش نفت تبریز در خصوص زمان راه اندازی پروژه گفت: طبق آخرین برنامه‌ زمانبندی مصوب، این پروژه باید تا آخر سال جاری آماده‌ راه اندازی شود، اما باتوجه به حجم زیاد کار تولیدکنندگان داخلی، بدقولی هایی در این زمینه وجود داشته و پروژه را از لحاظ زمان بندی با مشکلاتی مواجه کرده است، لذا تمام تلاش و پیگیری تیم ما، تحقق راه اندازی این واحد در انتهای سال جاری است.

وی در ارتباط با نیروی انسانی شاغل در پروژه یادآور شد: تا به امروز ۴۲ هزار و ۶۰۰ نفر بر ساعت فعالیت برای اجرای طرح احداث واحد گوگردسازی انجام شده که با توجه به همّت تیم پروژه و نظارت واحد HSEQ، تاکنون هیچ حادثه‌ انسانی نداشته است؛ در حال حاضر ۲۲۵ نفر به صورت مستقیم در سایت مشغول به کار هستند که با افزایش حجم کاری و طبق پیش‌بینی های انجام شده، این رقم به ۴۰۰ نفر نیز افزایش خواهد یافت.

وی همچنین بیان کرد: از لحاظ مهندسی تقریباً همه‌ مدارک شامل ۸۵۰ مدرک مهندسی ارسال و نهایی شده و در زمینه‌ تدارکات نیز ۸۷ بسته‌ خرید داریم که برخی نهایی و تحویل سایت شده اما برخی دیگر مراحل نهایی ساخت را طی می‌کنند که تا سه ماه آتی شاهد پیشرفت فیزیکی و روند اجرایی پروژه خواهیم بود.

عبدالمحمدی در پایان در ارتباط با ظرفیت این واحد افزود: ظرفیت واحد گوگردسازی قدیم، ۸۰ تن در روز بوده که با احداث واحد جدید و طبق آخرین استانداردهای زیست محیطی، ظرفیت آن به ١١٠ تن در روز خواهد رسید.

شرکت پالایش نفـت تبریز در سـال ۱۳۵۳ طراحـی و پـس از اتمـام مـراحل احداث در بهــمن ســال ۱۳۵۶ با ظرفیـت اسـمی ۸۰ هزار بشـکه در روز راه انـدازی شـد. افزایـش ظرفیـت تولیـد به ۱۱۰ هزار بشکه در سال ۱۳۷۱ با تلاش کارشناسان و متخصصان داخلی، برگ زرینی است که در این شرکت رقم خورد.

شـرکـت پالایـش نفـت تبریـز هـم اکنـون سهـم حـدود ۷ درصـدی از تـوان تصـفیه نفـت خـام کـل کشـور را با تبـدیل به فـرآورده هـای اصلی و ویژه به خود اختصاص داده و تأمیـن بخـشی از سوخـت مایـع مورد نیـاز شـمال غـرب کشــور (اسـتان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان و کردستان) را برعهده دارد.

با روی کار آمدن دولت روحانی، تلاش برای ارتقای جایگاه پالایشگاه تبریز تسریع شد، به گونه ای که در سال ۱۳۹۲ واحد تولید بنزین یورو چهار در آن به بهره برداری رسید و ۴۸.۵ درصد سهام مجتمع پتروشیمی توسط پالایشگاه خریداری شد.

در سال ۱۳۹۳ واحد قیرسازی پالایشگاه تبریز و سال بعد طرح گرانول سازی گوگرد در آن افتتاح شد؛ روند رشد و توسعه پالایشگاه تبریز در سال ۱۳۹۵ با بهره برداری از طرح بازیافت گازهای ارسالی به مشعل، ادامه یافت و سال بعد واحد اختلاط و تولید روغن های روانساز به بهره برداری رسید؛ در ۲ سال اخیر نیز واحدهای تولید گازوییل یورو ۵ به بهره برداری رسیده است.

منبع:ایرنا

328303