مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام:

عملیات ساخت فاز دوم پالایشگاه تا پایان سال اجرا خواهد شد

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام گفت: قرارداد اجرای فاز دوم این پالایشگاه با شرکت پیمانکار در اول اردیبهشت سال جاری منعقد شده و هم اکنون در مراحل پایانی تکمیلی تجهیز کارگاه قرار دارد.
تصویر عملیات ساخت فاز دوم پالایشگاه تا پایان سال اجرا خواهد شد

به گزارش سایت خبری پرسون از ایلام، روح‌الله نوریان؛ مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با اشاره به اینکه طرح فاز دو این پالایشگاه در حال حاضر در حال اجراست و با انجام این موضوع این پالایشگاه گازی توسعه می‌یابد، گفت: قرارداد اجرای فاز دوم این پالایشگاه با شرکت پیمانکار در اول اردیبهشت سال جاری منعقد شده و هم اکنون در مراحل پایانی تکمیلی تجهیز کارگاه قرار دارد.

وی افزود: با پیگیری‌های انجام شده، در ماه‌های پایانی سال گذشته با اختصاص بودجه لازم از سوی شرکت ملی گاز برای فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام و برگزاری مناقصه پیمان سپاری به صورت EPC از سوی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به عنوان مجری پروژه، پیمانکار اجرایی پروژه انتخاب و قرارداد مربوطه با شرکت برنده مناقصه که شرکت جهان پارس بوده، منعقد شده است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با بیان اینکه از اردیبهشت ماه سال جاری تاکنون پیمانکار تجهیز کارگاه خود را در سایت این پالایشگاه آغاز کرده و در مراحل پایانی آن است، اظهار داشت: در حال حاضر و همزمان با این فعالیت مباحث تکمیل اسناد فنی مهندسی جهت نهایی شدن مشخصات فنی مورد نیاز از جمله اتمام صحه گذاری مهندسی پایه و بخش از مهندسی تفضیلی و به تبع آن شروع پروسه خرید تجهیزات، اقلام، لوله و اتصالات، شیرآلات، ظروف تحت فشار و مخازن و سایر ملزومات مورد نیاز در پروژه احداث فاز 2 ، با پیگیری و نظارت واحد طرح‌های پالایشی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از سوی پیمانکار مذکور در دست اقدام است.

وی ابراز امیدواری کرد که فرآیند خرید تجهیزات و به تبع آن عملیات اجرایی پروژه پس از پایان بخش مهندسی پروژه در ماههای پایانی سال، آغاز شود.

نوریان با اشاره به اینکه خوراک فعلی این پالایشگاه به ظرفیت اسمی ۶/۸ میلیون متر مکعب گاز ترش در روز، توسط شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب از میدان گازی تنگ بیجار به پالایشگاه ارسال می‌شود، تصریح کرد: مقرر است ظرفیت ارسال خوراک از این میدان با عملیات توسعه آن که توسط شرکت نفت مناطق مرکزی بعنوان بالادستی شرکت نفت و گاز غرب در دست اقدام است، به رقم ۱۰/۲ میلیون متر مکعب برسد.

وی اظهار داشت: با اجرایی شدن این برنامه به موازات تکمیل عملیات اجرایی و راه اندازی فاز دوم، محصولات پالایشگاه اعم از گاز طبیعی برای مصارف شهری و صنعتی، گوگرد و سه محصول اتان، میعانات گازی و گاز مایع (LPG)، که خوراک مجتمع پتروشیمی ایلام محسوب می‌شود ۱/۵ برابر خواهند شد.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام ادامه داد: انتظار می‌رود با تلاش همه دست اندرکاران و فراهم شدن منابع مورد نیاز در پایان سال ۱۴۰۳ با به ثمر رسیدن این پروژه شاهد افزایش ۵۰ درصدی کلیه محصولات تولیدی پالایشگاه باشیم.

نوریان با بیان اینکه یکی از اهداف مسوولان این شرکت توسعه پالایشگاه در قالب فاز دو است، تصریح کرد: مسوولیت توسعه میدان تنگ بیجار با هدف تضمین خوراک پالایشگاه و به تبع آن پتروشیمی ایلام با نفت مناطق مرکزی بوده و ضمن پیگیری تحقق این مهم، تلاش می‌شود با رفع موانع و مشکلات پروسه عملیاتی و اجرایی شدن فاز دوم که مجری آن مهندسی و توسعه شرکت ملی گاز است از روال قانونی و جاری، شاهد افزایش تولید ۵۰ درصدی محصولات باشیم.

منبع: فارس

333317