به گزارش سایت خبری پرسون، بررسی آمارهای منتشره در سامانه کدال از تولید ۲۸۹ هزار و ۲۲۸ دستگاه خودرو سواری و وانت توسط سه خودروساز بزرگ کشور یعنی ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو از ابتدای امسال تا پایان تیر حکایت دارد.
این میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ثبات تیراژ در سه خودروسازی کشور را نشان میدهد.بر اساس این گزارش، در چهار ماهه نخست امسال گروه صنعتی ایرانخودرو ۱۴۵ هزار و ۴۵ دستگاه خودرو تولید داشته حال آنکه گروه سایپا به عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور تیراژ ۱۰۹ هزار و 175 دستگاهی در مدت زمان یاد شده، ثبت کرده است.در همین حال پارسخودرو نیز در چهار ماهه یاد شده ۳۵ هزار و 8 دستگاه خودرو به تولید رسانده است.آمارهای چهارماهه از ثبات سالانه و ماهانه تولید خودرو در کشور حکایت دارد، حال آنکه پیش از این تصور میشد با تعیین تکلیف قیمت خودرو در خردادماه، شاهد اوجگیری تولید و عرضه خودروسازان از چهارمین ماه از سال جاری باشیم.
به این ترتیب بنا بر آمارهای سامانه کدال، خودروسازان در چهارماهه گذشته نه تنها رشد چندانی در تیراژ تجربه نکردند بلکه از برنامه زمانبندی وزارت صمت نیز عقب ماندند.بر اساس برنامهریزی خودرویی وزارت صمت، خودروسازان تا پایان سال جاری باید یک میلیون و 250 هزار دستگاه خودرو تولید کنند که با فاکتور گرفتن از 150 هزار دستگاه سهم بخش خصوصی کشور، سه خودروساز باید یک میلیون و 100 هزار دستگاه خودرو تا پایان سال 1400 در خطوط تولید خود نهایی کنند.حال با توجه به ثبات تیراژ چهارماهه، خودروسازان 21درصد از برنامهریزی وزارت صمت عقب ماندهاند.خودروسازی کشور سال 1400 را با وعده افزایش تیراژ و عرضه بهتر محصولات تولیدی آغاز کرد.
وزارت صمت از بهمن ماه سال گذشته همراه با وعده رونمایی از بسته ساماندهی خودرو، رشد تیراژ و عرضه بیشتر به بازار را پیش بینی کرده بود.در همین حال برخی از دست اندرکاران صنعت خودرو با یادآوری قیمتگذاری جدید خودرو در سال 1400 توسط شورای رقابت، بارها قول ساماندهی تولید و عرضه را به مشتری محصولات داخلی دادند.با این حال با گذشت چهار ماه از سال جدید نه تنها تیراژ رشد چندانی نکرده بلکه عرضه خودرو در قالب فروش فوری نیز تقریبا متوقف مانده است.از سوی دیگر اما خبرهای ناخوشایندی نیز از خودروسازیهای کشور به گوش میرسد خبرهایی مبنی بر افزایش محصولات ناقص یا عدم تحویل خودروهای معوق توسط خودروسازان.
به اینترتیب به نظر میرسد که اوضاع و احوال شرکتهای خودروساز چندان مناسب نیست.حال این سوال مطرح است که با وجود اوجگیری قیمت خودرو از خرداد از یکسو و تمامی وعدههای داده شده مبنی بر رشد تیراژ و عرضه در سال 1400 از سوی دیگر، چرا خودروسازیسازی کشور اوج نگرفته و سه شرکت بزرگ خودروساز در جایگاه خود درجا زدهاند؟ آنچه مشخص است آغاز به کار دولت سیزدهم بسیاری از بنگاههای بزرگ اقتصادی کشور را کرخت کرده است.بنگاههای اقتصادی از جمله شرکتهای خودروساز در انتظار تغییرات و تحولاتی هستند که رئیسجمهور دولت سیزدهم وعده داده است.
بر این اساس به نظر میرسد که خودروسازان در آستانه تغییرات دولت، از فعالیت تولیدی خود کاستهاند تا با مشخص شدن وزیر صمت دولت سیزدهم، اموری همچون تغییرات مدیریتی و قیمتگذاری تعیین تکلیف شود.از سوی دیگر بنابر برخی اخبار غیررسمی انباشت خودروهای کف پارکینگ خودروسازان به 140 هزار دستگاه خودرو رسیده و از سوی دیگر خودروهای معوق نیز در حال اوجگیری است.در این زمینه دستاندرکاران صنعت خودرو با تاکید بر افزایش زیان تولید و انباشته در سه خودروسازی کشور عنوان میکنند که نبود قطعه و نقدینگی مناسب از یکسو منجر به انباشت بدهی خودروسازان به واحدهای قطعهسازی شده و از سوی دیگر کمبود قطعه را در خطوط تولید رقم زده است.
رشد 10 درصدی تولید ایران خودرو
در میان سه خودروساز بزرگ کشور، تنها ایران خودرو تا پایان نخستین ماه از فصل تابستان 1400 به نسبت مدت مشابه در سال گذشته رشد داشته است. انتشار اطلاعات دو خودروساز بزرگ دیگر یعنی خودروسازی سایپا و پارس خودرو در سایت کدال سازمان بورس نشان میدهد آنها تا پایان تیرماه امسال به نسبت تیرماه 99 با افت تولید روبهرو بودهاند.غول آبی جاده مخصوص طی 4 ماه ابتدایی سال جاری در قیاس با مدت مشابه در سال گذشته توانسته تولید خود را حدود 10 درصد رشد دهد.این خودروساز تا پایان تیرماه در مجموع حدود 145 هزار دستگاه از انواع محصولات خود را تولید کرده است.این میزان تولید حدود 12 هزار و 500 دستگاه بیشتر از تولید سال گذشته این خودروساز است.
اما همانطور که عنوان شد خودروسازی سایپا در پایان تیرماه 1400 به نسبت مدت مشابه سال گذشته افت تولید را تجربه کرده است.نارنجیهای جاده مخصوص در پایان چهارمین ماه از سال جاری حول و حوش 109 هزار و 100 دستگاه خودرو تولید کردند.این میزان تولید در قیاس با تولید حدود 117 هزار و 800 دستگاهی سال گذشته در همین بازه زمانی از افت تولید بیش از 7 درصدی حکایت دارد. سومین خودروساز بزرگ کشور یعنی پارسخودرو نیز مانند شرکت مادر خود یعنی سایپا افت تولید را در کارنامه 4 ماهه خود به ثبت رسانده است.این خودروساز تا پایان تیرماه 1400 در مجموع حدود 35 هزار دستگاه از انواع محصولات خود را تولید کرده است.
این میزان تولید در حالی اتفاق افتاده است که سال گذشته در همین بازه زمانی پارس خودروییها موفق به تولید 37 هزار و 100 دستگاه خودروشده بودند.بنابراین وضعیت تولید این خودروساز نیز در بازه زمانی ذکر شده در سال جاری در قیاس با مدت مشابه سال گذشته از افت تولیدی حول و حوش 6 درصدی حکایت دارد.حال سراغ جزئیات آمار تولید سه خودروساز بزرگ کشور میرویم و وضعیت افت و خیز تولید محصولات آنها را بررسی میکنیم.ایرانخودرو طی یک ماهه تیر در قیاس با خرداد امسال رشد تولید بیش از 11 درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده است.آبیهای جاده مخصوص در نخستین ماه از فصل تابستان تولید بیش از 47 هزار و 800 دستگاه از محصولات خود را نهایی کردند.بررسی اطلاعات منتشر شده این خودروساز تا پایان نخستین ماه از فصل تابستان که در سایت کدال منتشر شده نشان میدهد تمامی محصولات ایرانخودرو به جز دنا رشد تولید را در پایان چهارمین ماه از سال جاری در قیاس با همین بازه زمانی در سال گذشته تجربه کردهاند.
البته تولید محصولاتی مانند وانت آریسان، دانگ فنگ که سال گذشته در همین بازه زمانی در خطوط تولید این خودروساز در جریان بود امسال متوقف شده است.البته نکته قابل توجه بازگشت پژو 2008 بعد از پنج ماه به خطوط تولید ایران خودرو است.آبیهای جاده مخصوص طی یک ماهه تیر تولید 103 دستگاه از این خودرو را نهایی کردند.آخرین باری که این محصول پسابرجامی در خطوط تولید ایران خودرو دیده شد، دی ماه 99 بود. با وجود تولید 103 دستگاه پژو 2008 تا پایان تیرماه امسال اما این خودرو به نسبت سال گذشته افت تولید داشته است.ایران خودروییها سال گذشته تا پایان تیرماه توانسته بودند 158 دستگاه پژو 2008 تولید کنند.بنابراین تولید این خودرو در بازه زمانی یاد شده حدود 35 درصد افت را نشان میدهد.
حال سراغ پر تیراژترین گروه خودرویی ایران خودرو یعنی گروه پژو میرویم.غول آبی جاده مخصوص طی 4 ماهی که از سال جاری میگذرد در مجموع توانستهاند حدود 103 هزار و 700 دستگاه از اعضای این گروه خودرویی تولید کنند.این میزان تولید در قیاس با تولید حدود 96 هزار و 400 دستگاهی در همین بازه زمانی در سال 99 از رشد تولید حدود 5/ 7 درصدی حکایت دارد.در حالی که گروه پژو عنوان پرتیراژترین گروه را در این خودروسازی دارد اما بیشترین رشد تولید به رانا تعلق دارد.
ایرانخودرو تولید نزدیک به 9 هزار و 500 دستگاه رانا را تا پایان تیر ماه امسال نهایی کرده است.این میزان تولید در قیاس با تولید سال گذشته رشدی نزدیک به 200 درصدی را نشان میدهد.آبیهای جاده مخصوص در تولید گروه سمند نیز رشد را در کارنامه خود ثبت کردند.غول آبی جاده مخصوص تا پایان چهارمین ماه از سال جاری توانسته تولید حدود 12هزار و 200 دستگاه از محصولات حاضر در گروه سمند را نهایی کند که در مقابل تولید حدود 11 هزار و 400 دستگاهی سال گذشته، رشد بیش از 7درصدی را نشان میدهد.دنا تنها محصول ایران خودرو است که افت تولید را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.
آبیهای جاده مخصوص تا پایان تیر امسال حدود 16 هزار و 500 دستگاه انواع دنا تولید کردند.این میزان تولید در قیاس با مدت مشابه سال گذشته افتی نزدیک به 9 درصد را نشان میدهد. هایما تنها محصول مونتاژی ایرانخودرو نیز رشد تولید را به خود دیده است.آبیهای جاده مخصوص تا پایان تیرماه امسال توانستهاند حدود هزار و 800 دستگاه هایما تولید کنند.این میزان تولید از رشد حدود 23 درصدی در قیاس با همین بازه زمانی در سال گذشته حکایت میکند.ایرانخودرو تا پایان خرداد 99 در مجموع حول و حوش هزار و 500 دستگاه هایما تولید کرده بود.تارا محصول جدید ایرانخودرو نیز طی مدت زمان ذکر شده در سال جاری حدود هزار دستگاه تولید شده داشته است.
تولید شاهین از 5 هزار دستگاه گذشت
حال سراغ وضعیت تولید دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی خودروسازی سایپا میرویم.نارنجیهای جاده مخصوص طی تیر به نسبت خرداد ماه امسال با افت تولیدی نزدیک به 17 درصد روبه رو بودند.سایپا در تیرماه سال جاری بیش از 27 هزار و 500 دستگاه از محصولات خود را تولید کرده است.این در شرایطی است که این خودروساز خرداد امسال بیش از 33 هزار و 100 دستگاه خودرو تولید کرده بود.تمرکز این خودروساز روی تولید محصولات خانواده تیبا، وانت 151 و شاهین بوده است.در میان محصولات یاد شده خانواده تیبا بیش از 87 درصد سهم تولید این خودروساز را در چهار ماهی که از سال جاری گذشت به خود اختصاص داده است.
سایپا تا پایان تیر ماه امسال تولید حدود 95 هزار و 300 دستگاه از محصولات خانواده تیبا را نهایی کرده است.این میزان تولیدحکایت از رشد بیش از 62 درصدی محصولات این خانواده در قیاس با مدت زمان یاد شده در سال 99 دارد.وانتپراید (پراید 151) با تولید حدود 8هزار و 100 دستگاه سهمی حول و حوش 7درصد را از میزان تولیدات این خودروساز تا پایان تیر سال جاری به خود اختصاص داده است.سایپاییها در تولید این خودرو افت تولید بیش از 4 درصدی را در کارنامه خود به ثبت رساندند.نارنجیهای جاده مخصوص تا پایان نخستین ماه از فصل تابستان توانستند حدود 5 هزار و 700 دستگاه شاهین را در خطوط تولید خود تکمیل کنند.حال سراغ جزئیات آمار تولید پارس خودرو به عنوان سومین خودروساز بزرگ کشور میرویم.پارس خودروییها طی چهارمین ماه از سال جاری توانستهاند حدود 10 هزار و 300 دستگاه خودرو تولید کنند.سومین خودروساز بزرگ کشور با وجود افت تولید سالانه توانسته در تیر به نسبت خرداد سال جاری رشد تولیدی بیش از 16 درصد را رقم بزند.بررسی اطلاعات پارس خودرو در سایت کدال نشان میدهد در پایان نخستین ماه از فصل تابستان 1400 در میان محصولات تولیدی این خودروساز، گروه Q200 (شامل کوئیک R، R پلاس و کوئیک اتومات) جایگاه اول را به خود اختصاص داده است.
سهم گروه Q200 از سبد محصولات این خودروساز در بازه زمانی یاد شده حول و حوش 63درصد بوده است.پارس خودروییها تا پایان تیر سال جاری حدود 22 هزار و 100 دستگاه از محصولات گروه Q200 تولید کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی بیش از 157 درصد داشته است.اما در آمار تولید سومین خودروساز بزرگ کشور که در سایت کدال منتشر میشود تولید کوئیک معمولی به صورت جداگانه ثبت میشود.
پارس خودروییها تا پایان چهارمین ماه از سال جاری بیش از 7هزار دستگاه کوئیک معمولی تولید کردند.این محصول سال گذشته در این بازه زمانی در خطوط تولید پارس خودرو وجود نداشت.این خودروساز توانسته از گروه S200 (ساینا) طی مدت زمان یاد شده، حدود 5 هزار و 300 دستگاه تولید کند.این میزان تولید از رشد حدود هزار و 684 درصدی حکایت دارد.دلیل این مساله تیراژ پایین سال گذشته است.پارس خودروییها سال گذشته در همین بازه زمانی تنها 297 دستگاه از این گروه خودرویی را تولید کرده بودند.پارس خودروییها همچنان تولید برلیانس محصول مونتاژی خود را همچنان در دستور کار دارند.این خودروساز تا پایان تیر ماه 1400 تولید حدود 490 دستگاه از این محصول را نهایی کرده است.مقایسه آمار تولید برلیانس طی مدت زمان یادشده در سال جاری با سال 99 از افت تولید بیش از 73 درصدی حکایت دارد.
منبع: دنیای اقتصاد