نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پرسون:

نگاه نامتوازن به توسعه کشور، عامل معضلات خوزستان/ دولت جدید از نگاه جزیره‌ای به کشور پرهیز کند

زمانی که نگاه بخشی و جزیره‌ای در کشور وجود داشته باشد و فقط کشور را در چند استان محدود بدانیم و از توسعه زیرساخت‌ها در استان‌های غربی، شرقی، جنوبی، خوزستان، سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری غافل شویم، سبب می‌شود که کاری که می‌تواند طی یک روال عادی انجام شود تبدیل به بحران شود همانند الان از حوزه وزارت‌خانه خارج شود.
تصویر نگاه نامتوازن به توسعه کشور، عامل معضلات خوزستان/ دولت جدید از نگاه جزیره‌ای به کشور پرهیز کند

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص اقدامات کوتاه‌مدت لازم جهت یاری مردم خطه جنوب کشور اظهار داشت: براساس مصوبه هیئت وزیران در تاریخ 96/1/15 دولت باید 6 میلیارد دلار معادل دلار آن زمان ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را برای کنترل تنش آبی در ۲۵ شهر و ۱۶۰۰ روستا و فاضلاب ۱۷ شهر از جمله اهواز، تأمین می‌کرد تا شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.

یوسفی تصریح کرد: در اقدامات کوتاه مدت باید خسارت و غرامت کشاورزان و دامدارانی که آسیب دیده‌اند پرداخت شود نه همانند ایام سیل که بخش قابل توجهی از غرامت‌ها پرداخت نشد. بخش قابل توجهی از مشکلات مرتبط با سوء مدیریت دولت است و این دولت تمام شده و دولت جدید باید اقدام به حل مشکلات استان خوزستان کند. پس اولین نکته پرداخت غرامت و تأمین آب برای دامداران و کشاورزان است که بیش از این آسیب نبینند.

در حال حاضر نگران بارندگی‌های پاییز و آبگرفتگی مجدد شهرهایی مثل اهواز، ماهشهر، بندر امام، آبادان و خرمشهر در ماه‌های آینده هستیم و باید برای این نقاط بحرانی با اولویت و هرچه زودتر برنامه‌ریزی صورت گیرد تا به زودی اصلاح شوند

وی خاطر نشان کرد: در موضوع بحث آب شرب و فاضلاب نیز باید در کوتاه مدت اقداماتی صورت گیرد تا زمانی‌که منابع اعتباری برای پروژه‌های بلند مدت پیش‌بینی شود و با یک برنامه‌ریزی دو یا سه ساله این مشکل برای همیشه حل شود.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: در حال حاضر نگران بارندگی‌های پاییز و آبگرفتگی مجدد شهرهایی مثل اهواز، ماهشهر، بندر امام، آبادان و خرمشهر در ماه‌های آینده هستیم و باید برای این نقاط بحرانی با اولویت و هرچه زودتر برنامه‌ریزی صورت گیرد تا به زودی اصلاح شوند.

یوسفی همچنین تشریح کرد: زمانی که نگاه بخشی و جزیره‌ای در کشور وجود داشته باشد و فقط کشور را در چند استان محدود بدانیم و از توسعه زیرساخت‌ها در استان‌های غربی، شرقی، جنوبی، خوزستان، سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری غافل شویم، سبب می‌شود که کاری که می‌تواند طی یک روال عادی انجام شود تبدیل به بحران شود همانند الان از حوزه وزارت‌خانه خارج شود.

وی افزود: انتظار می‌رود که دولت بعد نگاه متوازن به توسعه کشور داشته باشد یعنی با انتقال غیرکارشناسی آب از سرشاخه‌ها، باعث نشویم که جلگه‌ای مانند خوزستان که می‌تواند قطب کشاورزی باشد دچار مشکل شود که شاید در کویر آبادانی داشته باشیم.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در پایان بیان کرد: با وجود این‌که مقام معظم رهبری در سال 93-92 اجازه برداشت یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را برای طرح 550 هزار هکتاری دادند اما شاهد برخی از سوء مدیریت‌ها بودیم و کار تمام نشد و برای تکمیل کار باید نزدیک به 200 هزار هکتار از آن تأمین منابع شود. دولت جدید باید علت تکمیل نشدن کار را بررسی کند چرا که تکمیل این طرح امنیت پایدار غذایی را تامین می‌کند و برای حدود ۸۰۰ هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

327219