مدیر کل منابع طبیعی استان همدان:

ملایر پیشرو در تولید نهال و توسعه جنگل کاری



مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان از تولید سالانه دو میلیون و200هزار اصله نهال درنهالستان قدس شهرستان ملایر خبر داد.
تصویر ملایر پیشرو در تولید نهال و توسعه جنگل کاری

به گزارش سایت خبری پرسون از همدان، اسفندیار خزایی مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان همدان با اشاره به اهمیت زیست محیطی جنگل ها و مراتع در تلطیف آب و هوا اظهار کرد: ملایر یکی از شهرستان های ویژه و پیشرو استان همدان در توسعه جنگل کاری و تولید نهال است و اجرای طرح های جنگل کاری دست کاشت را گامی مهم در توسعه اقتصادی اجتماعی وفرهنگی این شهرستان عنوان کرد.

وی نهالستان قدس ملایر را تنها نهالستان استان با وسعت ۲۰ هکتار مساحت عنوان کرد و افزود: پنج هکتار از این مجموعه در اختیار مرکز تحقیقات کشاورزی و نهالستانمنابع طبیعی است که این نهالستان سالانه توان تولید ۲ میلیون و 200 هزار اصله نهال را دارد.

خزایی ادامه داد: سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال شامل ۸۵۰ هزار اصله نهال صنوبر تولید شد و بین ۲۰ تا ۲۵ گونه نهال جنگلی، فضای سبز و چند منظوره در این نهالستان کشت شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان، سماق، بلوط، صنوبر، شن، کاتالیا، زالزالک، سرو نقره ای، بادامک، سنجد و بادام را از انواع گونه های گیاهی کشت شده در این نهالستان عنوان کرد و گفت: در برخی سال ها نهال بعضی استان های همجوار نیز از نهالستان قدس تامین و با اجرای طرح یک هزار هکتاری جنگل کاری در استان، نهال مورد نیاز از نهالستان قدس ملایر تامین شد.

خزایی کمبود اعتبارات را مهمترین مشکل پیش روی نهالستان قدس دانست و افزود: برای تولید رایگان نهال صنوبر با یک شرکت خصوصی قرارداد داریم که سال گذشته ۸۰۰ هزار اصله نهال صنوبر تولید کرد و برای سایر گونه ها نیاز به اعتبارات دولتی داریم.

گفتنی است شهرستان ملایر دارای یک هزار و 617 هکتار جنگل است که شامل جنگل کاری حاشیه راه به مساحت 155 هکتار و جنگل کاری توده ای 348 هکتار و جنگل کاری احاله مدیریت شده به ارگانهای دیگر از جمله شهرداری به مساحت یک هزار و 115 هکتار است و چهار هزار و ۸۸۳ هکتار اراضی جنگلی و ذخیره گاه جنگلی است.

326985