به گزارش سایت خبری پرسون، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه علی رغم تمام هماهنگی ها و پیگیری های صورت گرفته از سوی دستگاههای ذی ربط، میزان پیشرفت فیزیکی اجرای طرح متوسط است، اظهار داشت: براساس همکاری های ایجاد شده طرح تا پایان شهریور ماه سال جاری مورد بهرهبرداری قرار می گرفت اما برخی موانع و مشکلات پیش بینی نشده باعث عدم تحقق برنامه افتتاح پروژه شد.
محمد اسلامی با اشاره به اینکه تاکنون 80 درصد از زیرسازی طرح انجام شده و مصالح مورد نیاز. روسازی نیز آماده است، اظهار امیدواری کرد باقی مانده مسیر نیز با مشارکت همه دستگاههای مسئول تا چندماه آتی تکمیل و تا زمستان مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
اسلامی، دو پروژه استانی ملی استان گیلان را که دارای اثرات بین المللی برای کشورمان است را تکمیل باقی مانده آزاد راه قزوین ـ رشت و وصل شدن منطقه آزاد انزلی به شبکه ریلی کشور عنوان نمود و گفت: این دو طرح نقش راهبردی در فعال سازی کریدور شمال جنوب از طریق ایجاد مسیر موازی در راه فعلی یعنی بندر امیرآباد ایفا می کنند و بر این اساس از اهمیت بالایی برای وزارت راه و شهرسازی برخودار است.
وی با اشاره به روند رو به شد مراودات تجاری ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و افزایش نقش دریای خزر در معادلات ترانزیتی جهانی، تأکید کرد: بنابراین افتتاح خط ریلی رشت به بندر کاسپین، می تواند به افزایش سهم ایران در تجارت بینالمللی ختم گردد.