بابک صدرایی در گفت‌و‌گو با پرسون:

مشکلات صنعت خودرو ریشه در مسائل اصلی کشور دارد

یک کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: اصلاح یک مورد در بخش خودروسازی حاصلی ندارد و نیاز به رفع تمام مشکلات موجود است که مانند یک حلقه به یکدیگر متصل هستند.
تصویر مشکلات صنعت خودرو ریشه در مسائل اصلی کشور دارد

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌و‌گو با خبرنگار سایت خبری پرسون، بیان کرد: مشکلات صنعت خودرو ریشه در مسائل کهنه کشور در موضوعات اقتصادی، تولیدی، فرهنگی و صنعتی دارد. بنابراین تحول در خودروسازی در گرو انجام اقدامات اساسی در در حوزه وسیع سیاسی، اقتصادی و مدیریتی است.

صدرایی افزود: اصلاح یک مورد در بخش خودروسازی حاصلی ندارد و نیاز به رفع تمام مشکلات موجود است که مانند یک حلقه به یکدیگر متصل هستند.

وی در خصوص تأثیر انتخاب وزیر صمت در رفع مشکلات این بخش گفت: وزیر انجام دهنده سیاست‌های کلی است که تصمیم گیری می‌شود؛ در واقع نگرش اصلی یک دولت مهم است، اگر سیستم و جهت گیری صحیح باشد، وزیر نیز کارآمد می‌شود. در غیر این صورت بهترین وزیر نیز نمی‌تواند، توفیقی داشته باشد.

این کارشناس صنعت خودرو در خصوص تأثیر واردات خودرو در حذف مشکلات بازار خودرو، ادامه داد: در وضعیت فعلی با دلار 25 هزار تومانی، با 15 هزار دلار می‌توان ارزان ترین خودرو را وارد کرد که قیمت واقعی آن نزدیک به 400 میلیون و با عوارض و مالیات به 700 تا 800 میلیون تومان می‌رسد. خودرو با چنین قیمتی مشکل بازار خودرو را رفع نمی‌کند؛ زیرا چالش اصلی در محصولات 200 تا 300 میلیونی است که تقاضای عموم جامعه است. این در شرایطی است که کشور تحریم است و اصلا ارزی ندارد که برای این بخش اختصاص دهد.

صدرایی در رابطه با امکان حذف تعرفه واردات خودرو، تصریح کرد: اگر تعرفه‌ها حذف شود؛ خودروسازی‌های دولتی ورشکسته می‌شوند؛ بنابراین این اتفاق رخ نمی‌دهد. هیچ گاه حذف تعرفه‌ها به نفع مردم در این سه دهه و حتی قبل از انقلاب صورت نگرفته است.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: از طرفدارن واردات خودرو هستم تا رقابت ایجاد شود؛ اما این موضوع نیازمند شرایط مطلوب است. در وضعیتی که کل درآمد نفتی کشور حدود 15 میلیارد دلار و مشکلاتی در تأمین نیازهای اولیه وجود دارد؛ اختصاص 8 میلیارد دلار برای واردات خودرو غیرمنطقی است. برخی از مسئولینی که چنین مواضعی دارند، بدون بررسی کارشناسی شده صحبت می‌کنند.

326438