یک کارشناس مسکن:

مساله خوزستان اولین اثرات توسعه نامتوازن است

یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه مساله مهاجرت از جنوب کشور به حاشیه تهران و استانهای شمالی در آینده تشدید می‌شود گفت: بعد از ۵۰ سال هنوز یک سند آمایش سرزمین ملی مصوب و قابل اجرا نداریم و در این شرایط توسعه نامتوازن، کمبود آب، مشکلات زیست محیطی و اقتصادی در جنوب کشور باعث تخلیه این مناطق از جمعیت خواهد شد.
تصویر مساله خوزستان اولین اثرات توسعه نامتوازن است

به گزارش سایت خبری پرسون، مهدی روانشادنیا اظهار کرد: حاشیه خلیج فارس و دریای عمان به لحاظ جمعیتی، کم‌تراکم‌ترین مناطق کشور هستند؛ در حالی که در سایر کشورها عمده تجارت از طریق دریا صورت می‌گیرد و این مناطق کانونهای جمعیتی هستند و تراکم جمعیتشان بیش از میانگین آن کشورها است. این نامعادله طی سالهای گذشته در کشور ما تشدید هم شده است که نشان می‌دهد در تدوین و پیاده‌سازی سیاستهای آمایش سرزمین موفق نبودیم.

وی افزود: به دلیل توسعه نامتوازن طی دهه‌های گذشته با تخلیه جمعمیت در نوار جنوبی مواجه بوده‌ایم و این معضل به خوزستان سرایت کرده که اولین اثرات آن را مشاهده می‌کنیم. اگر فکری اساسی درخصوص توسعه زیرساختها، معضل آب و ریزگردهای جنوب کشور نکنیم باید بیش از پیش منتظر خالی شدن جمعیت از خوزستان و فشار جمعیت به تهران و شمال کشور باشیم.

روانشادنیا با بیان اینکه هنوز یک سند آمایش سرزمین ملی مصوب و قابل اجرا نداریم خاطرنشان کرد: بعد از ۵۰ سال که از مطرح شدن سیاستهای آمایش سرزمین می‌گذرد تازه یک سند آمایش سرزمین تدوین شده که مراحل نهایی را در مرکز پژوهشهای توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه طی می‌کند و تا بیاید شکل اجرایی به خود بگیرد همین وضعیت عدم تعادل در جنبه‌های محیط زیستی و اقتصادی کشور ادامه خواهد داشت.

این کارشناس اقتصاد مسکن تصریح کرد: به اندازه تعداد ساکنان شهر تهران در حاشیه آن جمعیت وجود دارد. رشد جمعیت شهر تهران بعضا در سالهای اخیر منفی شده اما با درصدهای افزایش دورقمی در حاشیه پایتخت مواجهیم. مهاجرتهای گسترده‌ای از جنوب و مرکز ایران به سمت استانهای تهران، البرز و استانهای شمالی در حال وقوع است که اثراتش را در آینده بیشتر لمس خواهیم کرد. به زودی در تامین آب شرب مجموعه شهری تهران و کرج با مشکل مواجه می‌شویم. همین حالا به دلیل تراکم جمعیتی در جنوب تهران شاهد معضلات زیست محیطی از جمله فرونشست زمین هستیم. در صورت ایجاد زیرساختهای اقتصادی در شهرهای مبدأ مهاجران نیز احتمال بازگشت خانوارها به شهرهای خودشان ضعیف است.

وی یکی از محورهای برنامه ششم توسعه را سواحل مکران دانست و گفت: در سال آخر برنامه ششم قرار داریم اما می‌بینیم که اقدام قابل توجهی برای زیرساختهای منطقه مکران نشده و در زمینه توسعه سواحل از کشورهای حاشیه خلیج فارس بسیار عقب هستیم. در حالی که به دلیل وجود کوههای زاگرس، آب و هوای سواحل جنوبی کشور ما از کشورهای جنوب خلیج فارس بهتر است. آب جلگه خوزستان هم از سرچشمه‌های زاگرس تامین می‌شود در حالی که کشورهای عربی از این نعمت برخوردار نیستند.

به گفته روانشادنیا، ما در یک فرآیند معیوب توسعه نیافتگی قرار گرفته‌ایم که از سالها قبل اثرات منفی آن را در جنوب کشور مشاهده می‌کنیم. در این چارچوب تصمیمات اشتباه می‌گیریم و بعضا بودجه را هم هدر می‌دهیم. حدود ۸۰ هزار پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد که سالیانه دو تا سه هزار پروژه قابل افتتاح است و اولویت خاصی هم به آنها نمی‌دهیم. مثلا برای جنوب کشور سد می‌سازیم ولی شبکه‌ها و خط انتقالش را احداث نمی‌کنیم. به پایین دست آب نمی‌رسد و نارضایتی بروز پیدا می‌کند.

این کارشناس اقتصاد مسکن تاکید کرد: روند توسعه نامتوازن و مانا برای آینده کشور تنها با تغییر پارادایم به سمت توسعه پایدار، در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی، عدالت و آمایش سرزمینی ممکن خواهد بود.

منبع:ایسنا

325990