مرگ کاریکاتوریست دانمارکی توهین کننده به پیامبر اسلام

کورت وسترگارد، کاریکاتوریست دانمارکی که به دلیل کشیدن کاریکاتورهای پیامبر اسلام مشهور شده بود، پس از سال‌ها بیماری، در سن ۸۶ سالگی از دنیا رفت.
تصویر مرگ کاریکاتوریست دانمارکی توهین کننده به پیامبر اسلام

به گزارش سایت خبری پرسون، وسترگارد در سال ۲۰۰۵ به دلیل کشیدن کاریکاتورهای پیامبر مسلمانان برای روزنامه محافظه‌کار یولاند پوستن که از اوایل دهه ۸۰ میلادی در آن مشغول به کار بود، معروف شد. در اسلام، نمایش چهره پیامبر ممنوع است و بسیاری از مسلمانان این کار را توهین‌آمیز می‌دانند.

انتشار آن کاریکاتورها منجر به برپایی تظاهرات در دانمارک شد و بسیاری از کشورهای مسلمان از دولت آن کشور شکایت کردند. در ادامه، در سال ۲۰۰۶ نیز در چندین کشور مسلمان تظاهرات برپا شد و در بعضی جاها مردم به سفارت دانمارک حمله کردند.

وسترگارد در سن ۸۶ سالگی، پس از سال‌ها درگیری با بیماری درگذشت. او در طول عمرش بارها تهدید به مرگ شد و بر آن مبنا، از انظار عمومی پنهان شد. اما سرانجام تصمیم گرفت آشکارا در آرهوس دانمارک زندگی کند.

این کاریکاتوریست دانمارکی همچنین از چندین سوء‌قصد جان سالم به در برد و در سال ۲۰۰۸، مأموران اطلاعات و امنیت دانمارک سه نفر را به اتهام طرح‌ریزی برای قتل او بازداشت کردند. در سال ۲۰۱۰ نیز پلیس دانمارک به یک شهروند سومالی مسلح به چاقو که سعی داشت به زور وارد خانه وسترگارد شود، تیراندازی کرد.

این کاریکاتوریست مجبور شد سال‌ها پنهانی و به همراه مأموران امنیتی زندگی کند، اما در سال ۲۰۰۸ در مصاحبه با رویترز گفت از کشیدن آن کاریکاتورها هیچ پشیمان نیست. وسترگارد گفت، کشیدن آن کاریکاتورها موجب شد بحث‌های مهمی در بگیرد.

منبع: رکنا

325947