آغاز مرمت نقش‌ برجسته "چشمه‌علی"

مدیر اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ری از آغاز پروژه مرمت نقش‌ برجسته چشمه‌علی با اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال خبر داد.

تصویر آغاز مرمت نقش‌ برجسته "چشمه‌علی"

به گزارش سایت خبری پرسون، نوروز تقی‌پور گفت: آسیب‌نگاری نقوش، شناخت میزان تخریب و آسیب، پاکسازی و تمیزکاری سطح با روش‌های غیرمخرب و مواد شیمیایی، برداشت رسوب‌ها، حذف جلبک‌ها و گلسنگ‌ها و هدایت مسیر آب و جمع‌آوری روان‌آب‌ها در بالادست به گونه‌ای که بر سطح نقش‌برجسته جاری نشود، از جمله اقدامات این پروژه مرمتی است.

وی با یادآوری این‌که مجموعه تاریخی چشمه‌علی از مهمترین و پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان محسوب می‌شود، افزود: پروژه مرمت نقش‌برجسته چشمه‌علی با نظارت کامل کارشناسان معاونت میراث‌فرهنگی انجام می‌شود.

بنا بر این گزارش، در اردیبهشت ماه امسال نقش‌ برجسته قاجاری چشمه‌علی به وسیله رنگ مو و مواد شیمیایی مخدوش شد و همین بهانه‌ای شد برای پاکسازی اولیه و جلب نظر مسؤولان میراث فرهنگی و شهری برای حفاظت بیشتر از آن.

احمد مسجدجامعی ـ عضو شورای شهر تهران ـ در واکنش به اتفاقی که افتاده بود، گفت: اتفاق مخدوش کردن کتبیه قاجاری در شهر ری نشان می‌دهد حفاظت از این منطقه به طرح جامعی نیاز دارد و متولی آن شهردار منطقه نباید باشد، بلکه مساله‌ای فراملی است.

تقی‌پور، مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستای ری هم درباره محافظت از این نقش‌ برجسته قاجاری با توجه به طرح مرمت و حفاظت چشمه‌علی که قرار بود تا پایان سال ۹۹ به سرانجام برسد و وعده‌های مختلف و متعدد برای حافظت از آن داده شده، اظهار کرده بود: بحث‌های ما متمرکز بر دسترسیِ آسان به سنگ‌نگاره است، پیشگیری‌ها نیز باید بر این اساس باشد. پس از بررسی تیم کارشناسی و متخصصان، درباره شیوه حفاظت نیز تصمیم گرفته می‌شود که آیا شیشه نصب شود یا راه‌کار دیگری درنظر گرفته شود.

چند ماه پس از آن اتفاق، در جلسه کمیسیون ماده پنج شهر تهران که پیروز حناچی، شهردار تهران ریاست آن را به عهده داشت، با طرح راهبردی احیاء و بهسازی محدوده تاریخی چشمه علی شهر ری موافقت شد.

سنگ‌نگاره فتحعلی‌شاه به دستور این شاه قاجار روی دیوار چشمه‌علی شهر ری ساخته شده است. روی نقش‌برجسته فتحعلی‌شاه روی تختی شبیه به تخت طاووس نشسته و ۱۶ پسرش در اطرافش جمع شده‌اند. چشمه‌علی پیشینه‌ای هشت‌هزارساله دارد و کانون مهمی از شهر ری بوده است اما آن‌چنان که باید تا کنون محافظت نشده و هر بار به شکلی در معرض تهدید قرار گرفته است.

325580

مطالب مرتبط