چرا واکسن‌ها از ابتلا به بیماری پیشگیری نمی‌کنند؟

واکسن کووید- ۱۹ (COVID-۱۹) موثر است اما درصد کمی از افرادی که کاملا واکسینه شده‌اند اگر در معرض ویروس کرونا قرار گیرند ممکن است به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شوند. اگرچه افرادی که واکسینه شده‌اند بسیار کمتر بیمار می‌شوند اما در بعضی موارد این اتفاق رخ داده است. همچنین ممکن است برخی از افراد واکسینه‌شده به‌طور کامل به ویروس آلوده باشند اما علائمی نداشته باشند.
تصویر چرا واکسن‌ها از ابتلا به بیماری پیشگیری نمی‌کنند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، نتایج مطالعات بالینی در مقیاس بزرگ نشان داده است که واکسیناسیون از ابتلاء بیشتر افراد به کووید-۱۹ جلوگیری می‌کند. تحقیقات همچنین شواهد زیادی ارائه کردند که واکسن‌های mRNA کووید-۱۹ محافظت مشابهی در شرایط دنیای واقعی ارائه می‌کنند. در حالی که این واکسن‌ها موثر هستند اما هیچ واکسنی در ۱۰۰ درصد مواقع از بیماری پیشگیری نمی‌کند.

چرا واکسن‌ها از ابتلا به بیماری پیشگیری نمی‌کنند؟

ممکن است فردی دقیقا قبل یا بعد از واکسیناسیون به این بیماری آلوده شده باشد و همچنان بیمار باشد. بعد از واکسیناسیون بدن به طور معمول حدود دو هفته طول می‌کشد تا محافظت ایجاد کند بنابراین اگر واکسن وقت کافی برای محافظت نداشته باشد، فرد به بیماری مبتلا می‌شود.

انواع جدید ویروس که باعث بیماری کووید-۱۹ می‌شوند در حال شیوع است. داده‌های فعلی حاکی از آن است که واکسن‌های کووید-۱۹ مجاز، از بدن در برابر بسیاری از انواع مختلف محافظت می‌کنند، بااین‌حال، برخی از انواع ممکن است پس از واکسیناسیون کامل در برخی افراد باعث بیماری شوند.

واکسیناسیون ممکن است علائم بیماری را در افرادی که واکسینه می‌شوند، کاهش دهد. با وجود این، برخی از افراد واکسینه‌شده کامل همچنان در بیمارستان بستری می‌شوند و از بین می‌روند. لازم‌به ذکر است که احتمال بستری در بیمارستان یا مرگ‌ومیر افراد با واکسیناسیون کامل بسیار کمتر از افرادی است که واکسینه نشده‌اند.

عوارض جانبی احتمالی پس از تزریق واکسن

واکسیناسیون کووید-۱۹ به شما کمک می‌کند تا از ابتلا به بیماری محافظت شوید. ممکن است برخی از عوارض جانبی را داشته باشید که علائمی طبیعی است. این عوارض ممکن است بر توانایی شما در انجام فعالیت‌های روزمره تاثیر بگذارد اما باید طی چند روز از بین بروند البته برخی از افراد عوارض جانبی ندارند.

عوارض جانبی شامل درد، سرخی و تورم در محل واکسن، خستگی، سردرد، درد عضلانی، لرز، تب و حالت تهوع است.

اگر بعد از دریافت اولین دوز واکسن mRNA کووید واکنش آلرژیک شدید یا فوری داشتید نباید دوز دوم واکسن mRNA کووید را دریافت کنید و در مورد دریافت نوع دیگری از واکسن پس از واکنش آلرژیک اطلاعات بیشتری کسب کنید.

نکات مفید برای از بین بردن عوارض جانبی

در مورد مصرف داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن، استامینوفن، آسپرین یا آنتی‌هیستامین برای هر درد و ناراحتی که پس از واکسیناسیون احساس می‌کنید با پزشک خود مشورت کنید. اگر دلیل پزشکی دیگری ندارید که از مصرف طبیعی این داروها جلوگیری کند می‌توانید این داروها را برای تسکین عوارض جانبی پس از واکسیناسیون مصرف کنید.

توصیه نمی‌شود که این داروها را قبل از واکسیناسیون به‌منظور تلاش برای جلوگیری از عوارض جانبی مصرف کنید.

برای کاهش درد و ناراحتی پارچه تمیز، خنک و مرطوب را روی محل قرار دهید. بازوی خود را حرکت دهید و برای کاهش ناراحتی ناشی از تب به مقدار زیاد مایعات بنوشید و لباس سبک بپوشید.

عوارض دریافت دوز دوم

عوارض جانبی بعد از دوز دوم ممکن است شدیدتر از عوارضی باشد که بعد از دوز اول تجربه کرده‌اید. این عوارض جانبی نشانه‌های طبیعی بدن شما برای آمادگی محافظت است و باید طی چند روز از بین برود.

چه موقع با پزشک تماس بگیریم

در بیشتر موارد، ناراحتی ناشی از درد یا تب، علامت طبیعی است که بدن شما نشان می‌دهد. اگر موارد ذیل در شما مشاهده شد با پزشک یا ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود تماس بگیرید:

اگر قرمزی یا حساسیت به لمس بعد از ۲۴ ساعت بدتر شود

اگر عوارض جانبی شما را نگران کرده یا به نظر نمی‌رسد بعد از چند روز از بین بروند

اگر واکسن دریافت کرده‌اید و فکر می‌کنید ممکن است پس از ترک محل واکسیناسیون واکنش آلرژیک شدیدی داشته باشید حتما مراقبان پزشکی را آگاه کنید.

منبع: ایسنا

325498