بحرانِ سومدیریت، رویِ دوش ِ اقتصادِ تئاتر

مهلک‌ترین واقعه‌ای که تمام رویدادهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بین الملی را تحت شعاع قرار داد، پاندمی کرونا بود. ویروسی که تحولات جدیدی در شکل، نوع و نحوه برگزاری رویدادها رقم زد.
تصویر بحرانِ سومدیریت، رویِ دوش ِ اقتصادِ تئاتر

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد دانشور نوشت: با کشف واکسن کرونا، جهان به تدریج همه‌ محدودیت‌های صنفی را برداشته و زخم‌های اقتصادی، آسیب دیده‌گان ازجمله فعالین سینما و تئاتر به مدد مشوق‌ها، حمایت‌ها و سیاست‌های جبرانی مدیران فرهنگی، سعی در بازسازی پیکره‌ی خود را دارند. این در حالی‌است که در کشور ما سینما و بویژه تئاتر دچار نوعی سرگشتگیِ ناشی از سومدیریت متولیان امر شده است.

پس از موج سوم کرونا و بازگشایی محدود سالن‌های نمایش، آنهم با نیمی از ظرفیت موجود، هنوز پیک چهارم کرونا تمام نشده، سویه دلتای این ویروس بیش از ١٢٤شهر کشور را سرخ کرد.
١١ تیر ۱۴۰۰ بود اداره‌کل هنرهای نمایشی از تعطیلی دو هفته‌ای سالن‌های تئاتر خبر داد. دو هفته‌ای که اگرچه یک هفته آن گذشته است اما در آغاز هفته دوم یعنی دوشنبه ۲۱ تیر شاهد بازگشایی و ادامه کار تماشاخانه‌های خصوصی از جمله پردیس تئاتر شهرزاد، تماشاخانه نوفل‌لوشاتو و سالن مشایخی بودیم.

حال خبر می‌رسد تعطیلی مجددی در راه است. بدنه‌ی نحیف تئاتر که پیش از پاندمی نیمه‌جان بود با سومدیریت مدیران سلامت کشور در تسریع واکسیناسیون عمومی و نیز بی‌تدبیری مدیران فرهنگی، زیر آوار مشکلات دست و پا می‌زند.

اختصاص کمک هزینه حمایتی کرونا

قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی از تخصیص کمک هزینه حمایتی کرونا به منظور جبران بخشی از خسارت‌های گروه‌های مورد تأیید اداره کل هنرهای نمایشی که از دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا پیروی و اجرای خود را طی دو هفته اخیر تعطیل کردند، خبر داد.

روابط‌عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، در پی تعطیلی سالن‌های نمایش به دلیل تشدید روند شیوع ویروس کرونا طی روزهای اخیر و دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر تعطیلی مشاغل به استثناء گروه اول، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی از تخصیص کمک هزینه حمایتی به منظور جبران بخشی از خسارت‌های گروه‌های مورد تأیید اداره کل هنرهای نمایشی که از دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا پیروی و اجرای خود را طی دو هفته اخیر تعطیل کردند، خبر داد.

بر این اساس مقرر شد مبلغ سی تا پنجاه میلیون ریال به گروه‌های نمایشی تهران و بیست میلیون ریال به گروه‌های نمایشی دیگر استان‌ها اختصاص یابد.
مبلغ حمایتی مذکور پس از شناسایی گروه‌های متضرر از تعطیلی سالن‌ها از سوی اداره کل هنرهای نمایشی، پرداخت خواهد شد. در دو هفته اخیر بعد از شروع موج پنجم کرونا و قرمز شدن وضعیت تهران، سالن‌های دولتی تئاترتعطیل شدند ولی تعدادی از سالن های خصوصی به فعالیت خود ادامه دادند.


مرغِ عزا و عروسی شده‌ایم

تهیه کننده نمایش "ریورساید" که قرار بود از پنجشنبه ٢٤تیرماه در سالن شماره ٣ تماشاخانه شهرزاد به روی صحنه برود با انتقاد از سیاست‌های ستاد کرونا و نیز مدیرکل هنرهای نمایشی‌ گفت: به نظرِ آقایان، ویروس کرونا تنها در سالن‌های نمایش سیروسلوک می‌کند. آقایان یکبار برای همیشه تکلیف را روشن کنند، اگر هنر تئاتر را مفید نمی‌دانند و یا آن را مخل اهداف خود می‌پندارند باشجاعت اعلام کنند. این رویه که پیش گرفته‌اند جز سرگشتگی و آسیب‌های عدیده‌ی فعالین حوزه نمایش سرمنزل دیگری نخواهد داشت.

مجید یارندی‌پور با اشاره به تخصیص بسته حمایتی کرونا که ازسوی مدیر کل هنرهای نمایشی به منظور جبران بخشی از خسارت‌های گروه‌های مورد تأیید این مرکز که اجرای خود را طی دو هفته اخیر تعطیل کردند، این بسته را بی‌خاصیت و ناکارآمد عنوان کرده و افزود: به راستی رقم اعلامی از سوی مدیرکل محترم هنرهای نمایشی کدام یک از آسیب‌ها و مشکلات ما را جبران می‌کند؟

یارندی‌پور‌ در همین خصوص توضیح داد: طی اعلام روابط‌عمومی مرکز، از قرار مبلغ سی تا پنجاه میلیون ریال به گروه‌های نمایشی تهران پش از تایید و تشخیص هویت اختصاص می‌یابد، شما خود حساب کنید; بیش از ٣ماه تمرین پرفشارِ گروهی ١٥ نفره از عوامل صحنه و پشت صحنه، تنها به استثنای هزینه‌های تولید اثر ١٠٠میلیون ریال هزینه انواع تبلیغات آنلاین و آفلاین کرده ایم تا موفق به فروش بلیط سه روز نخست اجرا شدیم. در تمام سبدهای اطلاع رسانی و تبلیغاتی خود ٢٤ تیرماه را به عنوان روز افتتاح نمایش اعلام کردیم. تاکنون تعداد بسیاری بلیط به فروش رفته. با این تعطیلی تمام آنچه در مقصودمان از تبلیغات بود بر باد رفت اما این همه‌ی مشکلات نیست، بلکه با استرداد بلیط‌های فروش رفته چه کسی تضمین می‌کند مخاطب روز دیگری به تماشای این نمایش بنشیند؟

از طرفی ما برای ١٥ روز با سالن قرارداد داریم و پس از آن سالن اجرا تحت اختیار نمایش دیگری خواهد بود و این تداخل زمانی باتوجه به نزدیکی ایام سوگ واری محرم و صفر چیزی‌ست که این ضرب‌المثل را یادآور می‌کند: خشت اول را چون نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج.

مجید یارندی‌پور که طی ماهای اخیر از جمله فعالترین سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان تئاتر محسوب می‌شود، شرایط کنونی تئاتر کشور را اینگونه تشریح کرد: تئاتر کشور بلاتکلیف است، گروه‌های روی صحنه وامانده‌اند، عوامل نمایش من روحیه خود را باخته‌اند و این یعنی سیاستگذاران ما را به "مرغِ عزا و عروسی" بدل کرده‌اند و هر کجا زورشان نمی‌چربد سر ما جبران می‌کنند، هم در عزا سرمان را میزنند وهم در عروسی!

این فعال هنری در پایان اظهارات خود افزود: فاجعه آنجاست که فروردین‌ماه ١٤٠٠ نخستین بار نمایش "ریورسایددرایو" نوشته ودی آلن و به کارگردانی مرتضی برزگرزادگان تهیه و تولید و آماده اجرا کردیم نمایش پس از طی تشریفات قانونی و صدور مجوزهای لازم با در بسته‌ی سالن‌های کرونا زده مواجه شد، حال آنکه تیرماه برای اجرای اثر اقدام کردیم با اتفاق عجیب و غریبی مواجه شدیم. دوستان برای پرکردن اوقات فراغت خود اعلام کردند باید بازبینی مجدد انجام شده و مجوز پیشین باطل است. این در حالی است که نه تغییری در عوامل و نه ساختار و نه حتی محتوای اثر شکل گرفته بود. با کنار هم قراردادن تکه‌های مختلف این پازل به این نتیجه می‌توان رسید که هدف مسئولین امر جز دوچندان ساختن مشکلات و تشریفات اجرا نیست.

325416