پرسون گزارش می دهد؛

ماجرای مخالفت وزارت بهداشت با طرح واکسیناسیون عمومی در جزیره کیش

در شرایطی که شاهد حضور گسترده ایرانی‌ها در ارمنستان برای دریافت واکسن کرونا هستیم؛ خبرهایی منتشر شده که حاکی از مخالفت وزارت بهداشت با طرح واکسیناسیون عمومی در جزیره کیش توسط بخش خصوصی است.
تصویر ماجرای مخالفت وزارت بهداشت با طرح واکسیناسیون عمومی در جزیره کیش

به گزارش سایت خبری پرسون، اخیرا رضا رشیدپور، مجری تلویزیون در پخش زنده اینستاگرامی خود به انتقاد از وزارت بهداشت پرداخته و این وزارت‌خانه را مانع اجرای طرح واکسیناسیون عمومی در جزیره کیش و رونق اقتصادی آن دانسته است؛ همین اظهارنظر وی سبب حساسیت افکار عمومی در خصوص اصل طرح واکسیناسیون در جزیره کیش شده است.

واقعیت طرح واکسیناسیون عمومی در جزیره کیش

محسن قریب، مدیرعامل موسسه جشنواره‌ها و مناسبت‌های کیش در این رابطه می‌گوید: زمانی که رئیس‌جمهور در فروردین ماه اعلام کرد که بخش خصوصی در صورتی که توانایی واردات واکسن کرونا را دارد، اقدام کند؛ این طرح را در انجمن سرمایه‌گذاران کیش مطرح کردم که واکسن کرونا را وارد کیش کنیم که در نهایت با تلاش‌ها و مذاکرات فراوان توانستیم موافقت واردات یک میلیون دوز واکسن آسترازانکا از یک شرکت توزیع کننده را در ترکیه جلب کنیم.

وی در ادامه می‌گوید: موضوع با وزارت بهداشت مطرح شد؛ اما آنها گفتند که واکسن بعد از واردات باید تحویل داده شود تا طبق برنامه‌ریزی‌ها و زمانبدی این وزارت‌خانه واکسیناسیون انجام شود. این اظهارنظر وزارت بهداشت باعث تعجب ما و تمام تلاشمان را بیهوده کرد؛ زیرا این طرح صرفا برای جزیره کیش پیگیری شده بود تا از بار مالی دولت کاسته شود، 300 میلیارد بودجه برای این کار درنظر گرفته شده بود؛ از خروج ارز و شهروندان از کشور برای تزریق واکسن جلوگیری شود و در نهایت این که کیش رونق اقتصادی یابد.

مدیرعامل موسسه جشنواره‌ها و مناسبت‌های کیش معتقد است که طرح مد نظر آنها که باید در داخل کشور و در جزیره کیش انجام می‌شد؛ توسط ارمنستان اجرا شده و باعث سرافکندگی و سرگردانی مردم شده است.
قریب گفته است که با این طرح مردم زودتر واکسینه می‌شدند و تقصیر عدم اجرای این طرح متوجه وزارت بهداشت است؛ این وزارتخانه یا ناآگاه بوده و به فکر اجرای برنامه واکسیناسیون مدنظر خود بوده و یا این که مافیای اقتصادی حتی واردات یک میلیون دوز واکسن را به صلاح خود نداستند.

مدیرعامل موسسه جشنواره‌ها و مناسبت‌های کیش همچنین می‌گوید: جزیره کیش خارج از قلمرو گمرکی است و توانایی واردات قانونی واکسن از همه جای دنیا را دارد؛ اما به دلیل مخالفت وزارت بهداشت و این که ممکن بود اقدام ما از سوی آنها مورد هجمه رسانه‌ای قرار گیرد؛ از این کار صرف نظر کردیم.

واکنش وزارت بهداشت به واردات واکسن در جزیره کیش

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، خبر مخالفت وزارت بهداشت را تکذیب می‌کند و می‌گوید؛ وزارت بهداشت، ۳۸ مورد مجوز واردات واکسن صادر کرده است، اما شرکت‌های خصوصی در زمینه واردات واکسن کرونا موفق عمل نکردند؛ چند روز پیش هم رئیس سازمان غذا و دارو به این شرکت‌ها اخطار داد که مهلت ۳ ماه مجوزهای واردات آن‌ها رو به اتمام است و در صورتی که نتوانند در فرصت باقی‌مانده واکسن وارد کنند مجوز آن‌ها لغو خواهد شد.

همچنین وی گفته است که تنها جزیره کیش نبود که بحث واردات گسترده واکسن در آن مطرح شد و در مناطق دیگر نیز این پیشنهاد مطرح شده بود، اما متاسفانه بخش خصوصی نتوانست موفق عمل کند و تا این لحظه حتی یک دز واکسن توسط بخش خصوصی وارد کشور نشده است.

در شرایطی که تصاویری از ازدحام ایرانی‌ها برای ورود به ارمنستان برای تزریق واکسن کرونا و بدتر از آن تصاویری که حاکی از کنار خیابان خوابیدن شهروندان ایرانی در این کشور منتشر و باعث ناراحتی افکار عمومی شده است؛ چرا باید وزارت بهداشت با چنین طرحی مخالفت کند؟ جان مردم و اقتصاد کشور ارزشی برای آقایان دارد؟

325110