وزیر بهداشت:

واکسیناسیون عمومی از فردا آغاز می‌شود

سعید نمکی اعلام کرد: واکسیناسیون عمومی کرونا از فردا در کشور آغاز می شود.
تصویر واکسیناسیون عمومی از فردا آغاز می‌شود

به گزارش سایت خبری پرسون، وزیر بهداشت امروز در سی وششمین آیین پویش راه سلامت که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، افزود: از فردا با تزریق روزانه ۴۰۰هزار دوز واکسن با قدرت تمام واکسیناسیون کرونا شروع می شود.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی یکی از استان های نمونه در بحث مقابله با کرونا با وجود تمام ترددهای مرزی است، تصریح کرد: به دلیل شرایط جغرافیای این استان شرایط تبدیل شدن به یک استان توریست سلامت را دارد.

نمکی خاطر نشان کرد: از دو ماه پیش با نقطه یابی کانون های ویروس جهش یافته در استان های آذربایجان غربی، یزد، قم، هرمزگان توانستیم از گسترش این ویروس جلوگیری کنیم.

وزیر بهداشت اظهارکرد: در فروردین ماه سال ۹۹با وجود دستور سریع رهبری برای تخصیص اعتبار یک میلیارد دلاری به نظام سلامت تاکنون قسمت قابل توجهی ازاین اعتبار هنوز به دست نظام سلامت نرسیده است.
وزیر کشور با تاکید به اینکه در حال حاضر ۶۰۰ تخت بیمارستانی خالی در سیستان و بلوچستان وجود دارد، اظهارکرد: در چند روز گذشته ۳ دستگاه اکسیژن ساز نیز در بیمارستان های سیستان و بلوچستان نصب شده است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: امروز تولید داخلی دارو ۹۲درصد افزایش یافته و ۳۰درصد با وجود کرونا از واردات داروی دارای مشابه داخلی جلوگیری شده است.

محمدمهدی شهریاری ظهر امروز در جلسه ستاد مقابله با کرونا و سی و ششمین آئین پویش ره سلامت آذربایجان غربی که با حضور وزیر بهداشت برگزار شد، با تقدیر از عملکرد دولت تدبیر و امید در طول 8 سال خدمت، اظهار داشت: خوشبختانه اقدامات بسیار مطلوبی در طول سال‌های گذشته در راستای افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی، تجهیز و به‌روز کردن امکانات بیمارستان‌ها و ساخت بیمارستان‌های جدید در استان صورت گرفته است.

وی همچنین ضمن قدردانی از زحمات 18 ماهه کادر درمانی و پزشکی در راستای مدیریت و مقابله با بیماری کرونا، خاطر نشان کرد: مردم ایران اسلامی همراه و همگام با تمامی دستگاه‌های اجرایی و مدیران دولتی، نیروهای نظامی و انتظامی و نیروهای ارتش، سپاه و بسیج علی‌رغم تمامی تحریم‌های ظالمانه مقابل این بیماری ایستادگی کرده‌اند تا بار دیگر اقتدار و عزت ایران و ایرانی بودن را به جهانیان ثابت کنند.

استاندار آذربایجان غربی یکی از دلایل افزایش آمار ابتلا به کرونا در استان را، انجام تست‌های بیش از میانگین کشوری دانست و افزود: یکی دیگر از دلایل این موضوع تراکم جمعیتی است به‌گونه‌ای که 4.2 درصد از جمعیت کشور در 1.2 درصد از مساحت خاکی کشور در این استان زیست می‌کنند. همچنین داشتن بیش از 900 کیلومتر مرز مشترک با سه کشور همسایه و انجام مراودات تجاری و تردد روزانه چند هزار نفری از این مرزها میزان ابتلا و آمار استانی افزایش یافته است.

شهریاری اظهار کرد: متأسفانه 68 تا 70 درصد فوتی‌های مبتلا به کرونا در استان را افراد بالای 65 سال تشکیل می‌دهند. این در حالی است که بیش از 330 هزار نفر از بافت جمعیتی آذربایجان غربی افراد بالای 70 سال هستند. وی ضمن هشدار مبنی بر جلوگیری از شیوع پیک پنجم کرونا در استان، یادآور شد: از عموم درخواست می‌کنیم برای جلوگیری از شروع این پیک دستورالعمل‌های بهداشتی را بیش‌ازپیش رعایت کنند.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به افتتاح بیمارستان جامع زنان مهزاد در ارومیه، عنوان کرد: این بیمارستان یکی از بی‌نظیرترین بیمارستان‌های مجهز در سطح کشور است که می‌تواند بیش از گذشته به بانوان استان و منطقه خدمات‌رسانی کرده و به‌عنوان یکی از مراکز گردشگری پزشکی معرفی و به همگان شناسانده شود. شهریاری تصریح کرد: در طول سال‌های گذشته شاخص تخت بیمارستانی در آذربایجان غربی کمتر از یک تخت بود که در حال حاضر با افتتاح بیمارستان‌های جدید این شاخص به بیش از 1.6 تخت که میانگین کشوری است افزایش‌یافته است.

در ادامه به صورت ویدیو کنفرانس چند طرح بهداشتی از جمله ورزشگاه چند منظوره نشاط ارومیه، ازمایشگاه مرکز بهداشت مهاباد، کلینیک تخصصی بوکان، مرکز مهارت های بالینی ، آزمون و اتاق های عمل جراحی اعصاب بیمارستان امام خمینی ارومیه افتتاح شدند.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

322484