معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان زنجان:

خشکسالی و مراتع خشک، نسخه دام‌های مولد را پیچید/واکسینه بیش از یک میلیون نوبت سر دام

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به خشکی مراتع و نبود علوفه گفت: در حال حاضر برخی از دامداران به علل فوق اقدام به کشتار دام‌های مولد خود می‌کنند.
تصویر خشکسالی و مراتع خشک، نسخه دام‌های مولد را پیچید/واکسینه بیش از یک میلیون نوبت سر دام

مجید اسکندرپور در گفت وگو با رسانه سایت خبری پرسون از زنجان، با بیان اینکه خشکسالی و نبود علوفه منجر به افزایش قیمت علوفه شده است، اظهار کرد: بالا بودن قیمت نهاده‌ها و پایین بودن قیمت گوشت منجر به نداشتن صرفه اقتصادی جهت نگهداری دام برای دامداران شده است.

وی فروش دام‌های مولد توسط دامداران را رسیدن به نقطه اوج درماندگی برای این قشر زحمتکش خواند و گفت: دام‌های مولد برای دامداران سرمایه ثابت به شمار می‌آید چراکه سال بعد از طریق دام‌های مولد می‌توانند اقدام به تکثیر دام خود کند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان زنجان در خصوص واکسیناسیون انجام شده علیه بیماری‌های مختلف دام در این استان خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ نوبت سر واکسیناسیون دام علیه بیماری‌های مختلفی همچون ابله، تب برفکی و غیره انجام شده است.

اسکندرپور با تاکید بر این که هم اینک واکسیناسیون دام در حال انجام است، تصریح کرد: امسال با توجه ضعیف شدن مراتع و تغذیه دام ها، واکسیناسیون آنها به صورت جدی پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه زمانی که مراتع ضعیف می‌شود، تغذیه دام‌ها نیز با مشکل مواجه شده و سیستم ایمنی آنها ضعیف می‌شود، افزود: چنانچه سیستم ایمنی بدن دام ضعیف شود به شدت مستعد گرفتار شدن به بیماری‌های مختلف می‌شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان زنجان کشتار دام در حاشیه شهرها را ممنوع اعلام کرد و گفت: دام ها باید تنها در کشتارگاه‌های صنعتی و تحت نظر دامپزشک کشتار شوند تا پس از آن مدتی در سردخانه نگهداری شود و تغییرات پس از مرگ در کشتار ایجاد شود.

اسکندرپور با اشاره به نزدیکی عید قربان و افزایش ذبح گوسفند هشدار داد: ذبح دام حتماً باید در کشتارگاه‌های صنعتی صورت گیرد تا گوشت قربانی به مدت ۲۴ ساعت در سردخانه بماند، چرا که وجود بیماری در ظاهر دام تشخیص داده نمی‌شود.

فاطمه شمشیرگر _استان زنجان

324580