رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:

مصرف مایعات مهم ترین چیز برای جلوگیری از گرما زدگی است

کودکان، افراد مسن و کسانی که دارای بیماری زمینه ای مانند فشار خون، مرض قند و بیماری قلبی بیشترین کسانی هستند که با گرم زدایی مواجهه می‌شوند، که خیلی به گرما و دمای هوای زیاد حساسند، که باید حدقل ساعت اوج گرما (ظهرها) از خانه بیرون نروند.
تصویر مصرف مایعات مهم ترین چیز برای جلوگیری از گرما زدگی است

به گزارش سایت خبری پرسون، از کرمانشاه رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به گرمای هوا در روزها و هفته‌های پیش رو، از عموم مردم بویژه کودکان و افراد مسن خواست مواظب گرما زدگی باشند و از قرار گرفتن در زیر نور مستقیم آفتاب در ساعات اوج گرما خودداری کنند.

دکتر «هومن رفیعی» با بیان اینکه امسال بخاطر بارندگی کم، ممکن است دمای هوا در تابستان گرمتر از سال‌های گذشته باشد، گفت: کودکان، افراد مسن و کسانی که دارای بیماری زمینه ای مانند فشار خون، مرض قند و بیماری قلبی بیشترین کسانی هستند که با گرم زدایی مواجهه می‌شوند، که خیلی به گرما و دمای هوای زیاد حساسند، که باید حدقل ساعت اوج گرما (ظهرها) از خانه بیرون نروند.

او افزود: کارگران و یا کسانی که مدت زیادی زیر آفتاب کار می‌کنند نیز در معرض گرم زدایی هستند و باید کار را به ساعت های خنک تر موکول کنند.

رفیعی با بیان اینکه افراد گرما زده؛ سر درد، احساس گرمای زیاد، بی حالی، سیاهی چشم و تعریق زیاد می‌کنند که اغلب اوقات خودشان هم متوجه می‌شوند، اظهار کرد: افراد دارای فشار خون در این شرایط احتمال دارد حتی دچار سکته قلبی نیز بشوند.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: افراد گرما زده بخصوص افراد مسن که بالا و پایین شدن فشار خون خیلی زیاد دارند بر اثر گرما. آب زیادی از دست می‌دهند، به همین خاطر مصرف مایعات مهمترین چیز برای جلوگیری از گرمازدگی در این افراد است.

رفیعی توصیه کرد: افراد گرمازده را باید به جای ببرند که سایه باشد و آفتاب نباشد، فرد گرما زده اگر لباس زیاد پوشیده لباس را از تنش خارج کنند و اسپری آب به صورت او و به هر نقطه از بدن که امکان دارد مانند مراکز تجمع گرمایی زیر بغل، کشاله ران جلوی سینه، شکم، پشت، بپاشند.

او با بیان اینکه در اطفال گرما زده بیشتر آب ولرم باید به سر و صورت آنها پاشیده شود، افزود: اگر بی حالی فرد ادامه پیدا کرد و یا فرد دارای بیماری زمینه‌ای مانند فشار خون، بیماری قلبی و مرض قند بود حتما با اوژانس تماس بگیرید، چون این گرما زدگی و آبی که فرد از دست داده ممکن است در بیماران که تحت کنترل بوده یهویی از کنترل خارج و علاوه بر گرما زدگی منجر به سکته قلبی نیز شود.

یخ و آب سرد را هرگز به افراد گرمازده نپاشید

رفیعی در ادامه با بیان اینکه بهترین چیز برای جلوگیری از گرما زدگی نوشیدن مایعات و برای درمان آن پاشیدن و اسپری کردن آب ولرم است، یادآور شد: هرگز به روی این افراد، آب سرد نپاشید و یا روی بدن آنها یخ نگذارید، زیرا این کار باعث تشدید گرمای درونی حتی لرز در آنها می‌شود.

او پاشیدن آب سرد بر روی افراد گرما زده را یک روش و تصور غلط در جامعه دانست و تاکید کرد: کسی که دچار گرمازدگی باشد و آب سرد بر روی بدنش بپاشیم این آب سرد موجب لرز و برگشت مجدد گرمای درونی او شده که عوارض خاص خودش را دارد، لذا حتما باید آب ولرم با دمای حدود ۳۰ تا ۳۵ درجه باشد.

324455