پرسون گزارش می‌دهد؛

دعوای سازمان سنجش و آموزش پرورش بر سر سختی سوالات کنکور

آزمون سراسری سال 1400 برگزار شده و میزان سختی سوالات داوطلبان کنکور را درگیر کرده است؛ به گونه‌ای که برخی از آنها را سرخورده و نا امید از کسب قبولی و ورود به دانشگاه و رشته مورد علاقه خود کرده است.
تصویر دعوای سازمان سنجش و آموزش پرورش بر سر سختی سوالات کنکور

به گزارش سایت خبری پرسون، سختی سوالات کنکور سراسری سال جاری به شدت جدی شده و به نظر می‌رسد مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. برخی داوطلبان از سختی سوالات گلایه دارند و عده ای نیز معتقدند پرسش‌ها خارج از محتوای کتاب درسی مطرح شده است.

واکنش سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی/ 42 سوال مشکل دارد

حسن ملکی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز در رابطه با اعتراض داوطلبان به سختی سوالات مطرح شده، گفته است که «در سه گروه آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی، جمعا 105 سؤال به آزمون‌ شوندگان ارائه شده است. در مجموع، 10 سؤال خارج از کتاب درسی و از قسمت‌های حذف شده کتاب‌های درسی است که حدود 10 درصد سؤالات را تشکیل می‌دهد. 28 سؤال نیز عدم تطابق با اهداف آموزشی کتاب درسی است که حدود 27 درصد سؤالات را به خود اختصاص می‌دهد؛ یک سؤال اشتباه بود که حدود یک درصد را شامل می‌شود. سه سؤال نیز بدون گزینه پاسخ صحیح بود که 3 درصد را به خود اختصاص می‌دهد و جمعا 42 سؤال دارای اشکال است یعنی 41 درصد سؤالات ارائه شده مشکل‌ دارد».

توضیح سازمان سنجش: کنکور آسان شده است

سازمان سنجش در واکنش به انتقادات اطلاعیه‌ای منتشر کرده در بخشی از آن آمده: « در کنکور سراسری ۱۴۰۰، حدود ۷۱ عنوان درسی در پنج گروه آزمایشی، مورد آزمون قرار گرفته است که بر اساس برآورد اولیه این سازمان، به‌ غیر از درس ریاضی، بقیه دروس ۱۰ تا ۱۵ درصد آسان‌تر بوده است.

برآورد سازمان حاکی از این است که آزمون در حالت کلی، نسبت به سال گذشته آسان‌تر شده است. لازم به توضیح است دشوارتر شدن درس ریاضی نسبت به سال گذشته، به علت سیستم‌محور بودن انتخاب سؤال بوده است و فردی نبوده است. کما اینکه این امر در درس شیمی آزمون سال قبل هم اتفاق افتاد و قاعدتاً با تراز کردن نمرات، مسئله سختی و آسانی سؤال‌ها حل خواهد شد.»

واکنش نمایندگان مجلس

علی کریمی فیروزجایی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به نارضایتی کنکورهای امسال و خانواده‌هایشان از آزمون کنکور، گفته: «کنکور امسال در شرایط دشوار کرونایی برگزار شد که مشکلاتش خاص بود و همچنین بار روانی کنکور در سال‌جاری بیشتر از همه ادوار بود؛ بر همین اساس، مشکلات برگزاری کنکور امسال و حواشی آن در مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شود.»

خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور که قبل از این گفته بود مشکلات موجود از طریق بحث تراز در کنکور سراسری قابل رفع است، اکنون از امکان حذف سوال‌های خارج از کتاب مبحث ریاضی به نفع داوطلبان در آزمون کنکور ۱۴۰۰ خبر داده و گفته است که «داوطلبان آزمون نگران بخش ریاضی نباشند، زیرا امسال با نمره کمتر نسبت به سال قبل از تراز بیشتری برخوردار خواهند شد و سازمان سنجش به نفع داوطلبان تصمیم خواهد گرفت.»

بحث سختی سوالات و خارج از کتاب بودن آنها باعث هجمه‌های اساسی به سازمان سنجش شد و مباحث مربوط به عدالت آموزشی را مطرح کرد که حال رئیس این سازمان وعده جبران این مشکلات را داده است.

324195