پاسخ سازمان سنجش به اعتراض آموزش و پرورش درباره سوالات کنکور ۱۴۰۰

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: آزمون سراسری طبق پروتکل‌های تدوین شده برگزار شدند، از این رو آزمون‌های دیگر هم با همین پروتکل‌ها برگزار خواهند شد.

تصویر پاسخ سازمان سنجش به اعتراض آموزش و پرورش درباره سوالات کنکور ۱۴۰۰

به گزارش سایت خبری پرسون، فاطمه زرین‌آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور، درباره درخواست داوطلبان مبنی بر تعویق آزمون کانون وکلا بیان کرد: ما بر اساس زمان‌بندی اعلام شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، موظف هستیم در تاریخ‌های تعیین شده آزمون‌ها را برگزار کنیم.

وی تاکید کرد: بنابراین آزمون کانون وکلا بر اساس تاریخی که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز تایید شده، یعنی در روز ۲۵ تیر ماه برگزار خواهد شد. ما هم موظف هستیم که به عنوان یک دستگاه اجرایی آزمون‌ها را طبق همان روز برگزار کنیم.

زرین‌آمیزی در پاسخ به این سوال که با توجه به شیوع ویروس دلتا و اینکه تجمع بیش از ۱۵ نفر ممنوع است، آزمون‌ها به چه صورت مدیریت خواهند شد؟ گفت: امسال در آزمون سراسری هم پروتکل‌های بهداشتی، با شرایط کشور و شیوع بیماری بازنگری شد. از این رو یک برنامه برای پروتکل‌ها میان وزارت علوم و سازمان سنجش تدوین شد تا بر مبنای آن پروتکل‌ها آزمون سراسری برگزار شود.

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: آزمون سراسری طبق پروتکل‌های تدوین شده برگزار شدند، از این رو آزمون‌های دیگر هم با همین پروتکل‌ها برگزار خواهد شد. ما یک سازمان مجری هستیم، بنابراین طبق اعلامی که از دستگاه بالا دستی به ما می‌شود، عمل خواهیم کرد.

وی در باره آزمون ارشد گفت: آزمون ارشد حدود سه هفته آینده است و اما آزمون وکلا، پس فردا طبق تاریخ اعلامی برگزار خواهد شد.

زرین‌آمیزی در واکنش به تشکیل کارگروه میان سازمان پژوهش و سازمان سنجش درباره بررسی سوالات کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ گفت: سازمان پژوهش ادعا کرده که روز ۱۵ تیرماه نامه‌ای را به سازمان سنجش ارسال کرده که در مورد سوالات کنکور بوده است. در حالی که نامه روز ۲۰ تیر صادر شده است و روز ۲۱ به دست سازمان سنجش رسیده است.

وی افزود: در این نامه به بحث سوالات کنکور اشاره شده است و اعلام کردند در مجموع ۱۵۰۰ سوال از گروه‌های آموزشی تعداد ۱۰ سوال خارج از کتب درسی بوده است. این سوالات توسط اساتید و کارشناسان روان‌سنجی و آزمون‌سازی سازمان سنجش بررسی و پاسخ آن نیز به شکل مکتوب اعلام می‌شود.

سخنگوی سازمان سنجش گفت: برای یک سری سوالات هم ادعا کردند که خارج از اهداف آموزشی است. اهداف آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اهداف آموزشی ما متفاوت است. آزمون‌های ما رقابتی است و قرار نیست آزمون‌های ما مانند آزمون آموزش و پرورش باشد.

زرین‌آمیز گفت: از نظر ما ایرادی به طراحی سوالات کنکور نبود، اما ما درباره این ۱۰ سوالی که گفته می‌شود خارج از کتب درسی هستند به زودی پاسخ‌مان را ارائه خواهیم داد.

سخنگوی سازمان سنجش درباره سوالاتی که گزینه صحیح نداشته‌اند، گفت: روال سازمان برای همه آزمون‌ها این است که سوالات بررسی و بازنگری می‌شوند و اگر سوال ایراد داشته باشد با تاثیر مثبت به نفع داوطلب اعمال خواهد شد.

منبع: ایلنا

323908