رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پرسون:

ارائه خدمات برخط در قوه قضائیه در راستای حمایت از مردم است

ماهیت اجرای این طرح حمایت از مردم است چرا که ممکن است گاهی اوقات برخی از افراد توانایی پرداخت هزینه برای موضوعاتی که می‌خواهند پیگیری کنند را نداشته باشند. البته این هزینه با هزینه‌های دادرسی متفاوت است اما هزینه‌های خدمات در زمینه فناوری IT می‌تواند ارزان یا رایگان باشد.
تصویر ارائه خدمات برخط در قوه قضائیه در راستای حمایت از مردم است

موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص کاهش کاغذ بازی‌ها در قوه قضاییه و رایگان کردن برخی خدمات برخط و آنلاین به دستور رهبر انقلاب از سوی اژه‌ای اظهار داشت: با اجرای این طرح از بسیاری از اسراف‌کاری‌ها در کاغذ جلوگیری می‌شود و مردم راحت‌تر از طریق خدمات IT برای تنظیم دادخواست و عرضه شکایت‌شان اقدام می‌کنند.

غضنفرآبادی ادامه داد: ابلاغ اوراق قضایی شفاف‌تر و روشن‌تر از گذشته صورت می‌گیرد و این مسئله کمک می‌کند که کسی بعدها مدعی نشود که اوراق قضایی به من ابلاغ نشده است. همچنین به سرعت عمل قضات و روشن شدن برخی از موضوعات برای مردم در مراحل مقدماتی کمک می‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد: در بحث صدور آرا نیز با توجه به سیستمی که طراحی شده به در دسترس قرارگرفتن آرا قضایی و شفافیت در آرا کمک می‌کند چرا که آرا قضایی در محضر همه مردم قرار می‌گیرد و این یک نتیجه بسیار مثبت است.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی خاطر با اشاره به این‌که موضوعات دستگاه قضایی بسیار زیاد هستند و از طرفی مراجعات مردم نیز زیاد است، بیان کرد: ماهیت اجرای این طرح حمایت از مردم است چرا که ممکن است گاهی اوقات برخی از افراد توانایی پرداخت هزینه برای موضوعاتی که می‌خواهند پیگیری کنند را نداشته باشند. البته این هزینه با هزینه‌های دادرسی متفاوت است اما هزینه‌های خدمات در زمینه فناوری IT می‌تواند ارزان یا رایگان باشد.

غضنفرآبادی گفت: هر اندازه روی ماهیت گسترش فناوری‌های نوین در دستگاه قضا کار شود، دسترسی مردم به این خدمات راحت‌تر است و این حق مردم است که از این خدمات استفاده کنند.

وی در خصوص رئیس جدید قوه قضاییه اظهار داشت: محسنی اژه‌ای کسی است که سال‌ها در دستگاه قضا فعالیت کرده است، هم در جایگاه و مقام دادستانی کل و هم معاونت اول قوه قضاییه و اینگونه نیست که از نقاط ضعف و قوت دستگاه قضا بی‌اطلاع باشد و بر موضوعات دستگاه قضایی کاملاً مشرف هستند و از شایستگی‌های علمی و عملی لازم برخوردارند.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: سند تحول قضایی یک سند تقریباً جامع و کاملی است که در زمان ابراهیم رئیسی تهیه شده است. اگرچه این سند برای تکمیل شدن جای کار دارد اما به نظر می‌رسد دستورالعمل بسیار خوبی است برای اینکه دستگاه قضا در همه زمینه‌ها پیشرفت قابل توجهی را داشته باشد.

323985