مدیران شهری از شعار شهر نفروشی عقب نشینی کردند

مدیران کنونی شهری بارها شعار شهر نفروشی سر دادند ولی اکنون از این موضوع عقب نشینی و اعلام کرده اند حدود 70 درصد درآمد شهرداری، سال گذشته از محل صدور پروانه‌های ساختمانی حاصل شده است. منتخبین شورای ششم هم در صدد هستند با انتخاب شهرداری که تعامل با وزارت مسکن دارد، اقدامی در جهت کاهش قیمت مسکن بردارند.

تصویر مدیران شهری از شعار شهر نفروشی عقب نشینی کردند

به گزارش سایت خبری پرسون، شهر نفروشی؛ واژه‌ای که مدیران کنونی شهرداری بارها از آن به عنوان مگاپروژه یاد کرده‌اند و این موضوع را جزو بزرگترین موفقیت خود طی 4 سال گذشته می‌دانند. اما این موضوع نه تنها بازی با کلمات برای دور شدن اذهان عمومی از مطالبه‌های اصلی آنها است بلکه سرپوش گذاشتن بر کارنامه خالی مدیران شهری هم محسوب می‌شود.

رفع کمبودهای مربوط به حمل و نقل عمومی مانند کمبود قطارهای مترو و اتوبوس همچنین کاهش ترافیک در پایتخت دو مطالبه اصلی شهروندان پایتخت از مدیران شهری محسوب می شود که بارها اعلام شده است ولی متاسفانه علیرغم شیوع کرونا و لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی این موضوع محقق نشد و به جای آن مدام مدیران شهری و شورای پنجم به واژه شهرنفروشی تکیه کردند. موضوعی که منتخبین شورای ششم آن را یک شعار می دانند. البته برخی شورای پنجمی‌ها مانند محمد جواد حق شناس مدتی پیش حین بررسی بودجه 1400 شهرداری اعلام کرد: افزایش 40 درصدی بودجه غیرواقعی و خودفریبی است و به نظرم یک رویکرد نادرست و نامتعارف را در بودجه در نظر گرفته‌ایم.

حق‌شناس با اشاره به افزایش نامتعارف سطح درآمدهای ناپایدار و اینکه تطهیر شهرفروشی به منزله فروش سرمایه‌های شهر است، گفت:‌ در یک سال گذشته بازگشت به شهرفروشی را داشته‌ایم و این موضوع در حالی اتفاق افتاده که چند سال است فریاد می‌زنیم جلوی شهرفروشی باید گرفته شود.

اختلاف شورای پنجم و مدیران شهری بر سر شهرفروشی

مدیران شهری چندان جواب منتقدان در شورا را نداند ولی عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در این باره اعلام کرد: برخی اعضای شورا می‌گویند که شهرفروشی به شیوه دیگری در شهرداری دنبال می‌شود. باید به صورت مستند حرف زد و در تهران آمار تعداد پروانه‌هایی که صادر شده مشخص است. یک موضوع پروانه‌ای است که براساس مجوز طرح تفصیلی صادر شده و موضوع دیگر آن چیزی است که برخلاف مقررات طرح تفصیلی باشد. اگر معیار فروش دارایی‌های شهر باشد کمیت‌پذیر است و با سنجه آمار صدور پروانه قابل ارزیابی است.

مقابله با «شهر فروشی» در دوره پنجم یک شعار بود

مهدی چمران، منتخب شورای شهر ششم با بیان اینکه شهر نفروختن در دوره پنجم یک شعار است گفت: اینکه از ساخت و ساز در بافت فرسوده جلوگیری کنیم و نام آن را شهر نفروشی بگذاریم، معنا نمی دهد.

مقابله با ساخت و ساز می‌کنند و می‌گویند شهرنفروشی

وی افزود: این شیوه‌ای که شورای پنجم آن را مقابله با شهر فروشی می‌خواند، درواقع مقابله با ساخت و ساز است نه مقابله با شهر فروشی و شهرداری مقابل ساختمان سازی را گرفت.

افزایش اجاره بها و بیکاری نتیجه فعالیت مدیران کنونی شهرداری

وی افزود: البته آن آقا که گفت افتخار می‌کنم که در دوره مدیریت ام یک خانه هم نساختم، نتیجه آن افزایش اجاره بها و بیکاری بسیاری از مشاغل و رکود اقتصادی بود و این رکود را نساختن مسکن و جلوگیری از ساختمان سازی تشدید کرد. شهرداری هم متأسفانه به عدم ساختمان سازی کمک کرد.

شهر باید آباد شود و شهروندان را تشویق به ساخت و ساز کنیم

چمران تاکید کرد: این به معنای شهر نفروختن نیست و شهر باید آباد شود. ما در شهرداری جلوی این کار را گرفتیم و طرح جامع تهران را در زمان خود، با کمک ۲۸ مهندس منطقه طرح جامع تهران را پس از ۲۴ جلسه تصویب کردیم و شهر دارای قانون شد.

منتخب شورای شهر ششم ابراز داشت: باید تشویق به ساخت و ساز کنیم. ما در دوره خود عوارض ساخت و ساز در بافت فرسوده را صفر کردیم و جرایم آنها را بخشیدیم و این به معنی شهر نفروشی است نه اینکه از ساخت و ساز در بافت فرسوده جلوگیری کنیم و نام آن را شهر نفروشی بگذاریم.

شهر فروشی یک اصطلاح پوپولیستی است/ می‌خواهند افکار عمومی را منحرف کنند

جعفر تشکری هاشمی منتخب شورای ششم نیز در این باره گفت: شهر فروشی یک اصطلاح پوپولیستی است و برای انحراف افکار عمومی است. صدور پروانه ساختمان بر اساس طرح جامع و تفصیلی نه تنها شهر فروشی نیست بلکه حقوق حقه و قطعی شهروندان است. لابد کمتر صادر شدن پروانه در این چند سال اخیر را نتیجه سیاست های شهری شان می دانند!! اگر در این توهم هستند باید گفت دلیل کاهش صدور پروانه، تورم لجام گسیخته ناشی از بی توجهی به اقتصاد مقاومتی، کوچ کردن سرمایه ها به سمت سفته بازی، افزایش بی رویه عوارض ساخت و ساز و کاهش قدرت خرید مردم بوده و هیچ ربطی به سبک بی مدیریتی ایشان ندارد.

مصداق واقعی شهر فروشی فروش عمارت اقدسیه بود

شاید اگر بخواهیم مصداق واقعی شهر فروشی را بیان کنیم، فروش سرمایه های شهر از جمله عمارت اقدسیه معروف به خانه شهرداران بود. چگونه و با چه منطقی این عمارت که ده ها سال به عنوان یکی از بناهای قدیمی شهر بود را فروختند و حتی گود کنار برج میلاد را هم فروختند

وی بیان داشت: آقایان فقط یک سؤال ساده دارم. توضیح دهند که عمارت اقدسیه که نماد قدیمی است و معروف به خانه شهرداران بود را به چه کسی و برای چه فروخته است و یا اینکه زمین کنار برج میلاد که جزو طرح‌های توسعه‌ای بود را برای چه فروخته‌اند؟

معاون حناچی عقب نشینی کرد/70 درصد درآمد شهرداری از محل صدور پروانه

شب گذشته جلسه منتخبین شورای ششم برگزار شد و امامی معاون حناچی در این جلسه حضور یافت و در مورد درآمد شهرداری کنونی توضیحاتی ارائه داد. ناصر امانی منتخب شورای ششم درباره این موضوع گفت: آقای امامی در جلسه اعلام کردند و پذیرفتند که حدود 70 درصد درآمد شهرداری از محل صدور پروانه و عوارض مربوط به ساخت و ساز حاصل شده است.

وی افزود: البته این حق مسلم و قانونی شهرداری تهران است که از محل صدور پروانه کسب درآمد و آن را برای شهر خرج کند ولی دوستان در مدیریت کنونی از این قضیه به عنوان شهرفروشی یاد می کردند و ما بارها اعلام کردیم این موضوع معنای شهرفروشی ندارد.

درآمد 17 هزار میلیارد تومانی از آیتم‌های شهرسازی

منتخب شورای ششم تهران خاطرنشان کرد: دوستان در مدیریت شهری کنونی اعلام کردند از 30 هزار میلیارد درامد حاصله در سال 99، حدود 17 هزار میلیارد آن مربوط به آیتم های شهرسازی بوده است.

امانی بیان داشت: بنابراین از کل بودجه سال گذشته شهرداری بیش از 60 درصد از حوزه شهرسازی صادر شده که با به آن شهرفروشی نمی‌گوییم.

فعالیت شورای ششم قیمت مسکن در تهران را کاهش می‌دهد

کمتر از یک ماه دیگر شورای ششم تهران فعالیت خود را آغاز می‌کند و انتخاب شهردار جدید برای پایتخت در اولویت منتخبین قرار گرفته است و حالا باید دید با تصمیم جدید شورای ششمی ها چه تغییری در ساخت و ساز در پایتخت و یا نرخ مسکن به وقوع خواهد پیوست. موضوعی که سوده نجفی یکی از منتخبین شورا هم به آن اشاره داشت واعلام کرد: شهرداری که قرار است به زودی فعالیت خود را در تهران آغاز کند، باید بتواند با وزارت مسکن تعامل برقرار کند چراکه تعامل با وزارت مسکن توسط شهردار تهران قطعا در کاهش قیمت مسکن در پایتخت حائز اهمیت است.

منبع: فارس

323746