حلقه آتش و دود، دور سرمایه های طبیعی گچساران

- جنگل های زیبای شهرستان گچساران پس از ۸۲ ساعت جدال امدادگران با شرایط سخت گرمای شدید منطقه در آتش می سوزد و زیباترین سرمایه های طبیعی جلوی چشمان طبیعت دوستان در حال نابودی است.
تصویر حلقه آتش و دود، دور سرمایه های طبیعی گچساران

به گزارش سایت خبری پرسون ازکهگیلویه و بویراحمد، امدادگران از مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان گچساران به صورت همزمان در جنگل های ۲ منطقه خامی و نارک با زبانه های سرخ آتش در حال جدال هستند اما شرایط دشوار آتش سوزی در ارتفاعات سخت گذر همراه با باد تلاش ها برای اطفای حریق را ناکام گذاشته است.

همه مسوولان بلندمرتبه کهگیلویه و بویراحمد از جمله استاندار و معاونان استانداری برای نظارت بهتر به مناطق محل آتش سوزی گچساران سفر کرده‌اند و همه تجهیزات زمینی و هوایی بکار گرفته شده اما آتش سرکش در دمای ۵۰ درجه قصد فروکشی ندارد.

شب گذشته ۲ نفر از امدادگران در آتش سوزی جنگل های گچساران مصدوم و به مراکز درمانی اعزام شدند اما نجات گران تا پای جان برای اطفای حریق تلاش می کنند.

آتش همچنان می تازد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد می گوید: آتش سوزی در مناطق کوه نارک و منطقه حفاظت شده خامی در گچساران همچنان ادامه دارد.

محمد محمدی اضافه کرد:سه فروند بالگرد برای آب پاشی محل آتش سوزی و اعزام امدادگران به محل حادثه در اختیار امدادگران است و قرار است یک فروند بالگرد دیگر نیز به تجهیزات موجود تا پیش از ظهر امروز اضافه شود.

وی بیان کرد:به دلیل شرایط خاص منطقه بالگردهای آب پاش اثرگذاری چندانی بر اطفای حریق نداشته اند اما اعزام نیرو با بالگرد کمک زیادی به اطفای حریق می کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هم اکنون بیش از ۳۰۰ نفر از نیروهای محلی و امدادگران ستاد مدیریت بحران،دستگاه های اجرایی مختلف در حال تلاش برای مهار آتش سوزی هستند.

محمدی عنوان کرد: شرایط سخت طبیعی منطقه، وزش باد از دلایل طولانی شدن زمان مهار آتش است.

وی تاکید کرد: وسعت آتش سوزی و علت آن پس از اطفای حریق اعلام می شود اما عامل آتش سوزی احتمالا انسانی است.

به‌کارگیری همه ظرفیت ها برای اطفای حریق

استاندار کهگیلویه و بویراحمد می گوید: همه امکانات استان و میزان قابل توجهی از ظرفیت های ملی برای مهار آتش‌سوزی‌های گچساران به‌کار گرفته شده است.

حسین کلانتری افزود: بخشی از آتش جنگل‌های کوه نارک گچساران مهار شده اما پس ازچند بار کنترل آتش بار دیگر شعله ها آتش به دلیل افتادن کنده ها از ارتفاعات فوران می کند.

اقدام های حمایتی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: همه نیروهای امدادی حاضر در صحنه عملیات اطفای حریق از جمله امدادگران، نجاتگران جمعیت هلال احمر، نیروهای خودجوش مردمی، انجمن‌های دوستدار محیط زیست و امدادگران آتش نشانی، بسیج ومنابع طبیعی درتلاش هستند تا از گسترش آتش جلوگیری کنند.

جهان بین افزود: چهار تیم امداد و نجات کوهستان جمعیت هلال احمر شهرستان گچساران، یک تیم امداد و نجات بین شهری این جمعیت با به کارگیری چهار دستگاه خودرو امدادی پیکاب و آمبولانس در صحنه عملیات حضور دارند.

وی عنوان کرد: تاکنون تعداد ۶۰۰ نوع اقلام خوراکی شامل ۲۰۰بطری آب معدنی و ۴۰۰ قوطی کنسرو، ۳۰ بسته شکر،۲بسته چای بین نیروهای حاضر در صحنه توزیع شده است و ۶ دستگاه چادر برای شب مانی نیروهای امدادی همه ارگان های حاضر در اطفای حریق برپا شده است و ۱۲ تخته موکت نیز جهت اسکان و چهاردستگاه موتوربرق جهت روشنایی مورد استفاده قرار گرفته است.

امسال پیش از این هفت فقره آتش‌سوزی در مناطق کوه خامی، دیل، کوه مشرف به تلخاب شرین، تپه های مشرف به کوی کارکنان و نارک در شهرستان گچساران رخ داده است.

پارسال نیز ۶۰۶ هکتار از جنگل ها و مراتع مناطق مختلف گچساران در ۲۹فقره آتش سوزی دچار آسیب جدی شده است.

بیش از ۳۰۰ هزار هکتار مرتع و ۱۱۵ هزار هکتار جنگل در گچساران وجود دارد.

گونه‌های جنگلی بادام، بلوط و بنه بیشترین وسعت جنگل‌های این شهرستان را به خود اختصاص داده‌اند.

۹۰ درصد از اراضی شهرستان گچساران را عرصه‌های ملی تشکیل می‌دهد که از این میزان ۷۰ درصد مرتع و جنگل است.

منبع:اینا

323227