آشپزخانه پرسون

کوکو دو رنگ

کوکو یکی از غذاهای پر طرفدار و در عین حال ساده است که تنوع بسیار دارد و یک وعده غذایی کامل محسوب می‌شود. کوکو دو رنگ از ترکیب کوکو سیب زمینی و کوکو سبزی تهیه می‌شود که علاوه‌بر سادگی و خوشمزگی بسیار جذاب و چشم‌نواز است.
تصویر کوکو دو رنگ

به گزارش سایت خبری پرسون، کوکو یکی از غذا‌های خوشمزه و محبوب ایرانی‌هاست که در برنامه غذایی ما جایگاه ویژه‌ای دارد. تهیه کوکو معمولاً آسان است و زمان کمی برای طبخ نیاز دارد؛ همچنین مواد تشکیل دهنده آن ساده و در دسترس است. کوکو‌ها انواع متفاوتی دارند و بسیار متنوع هستند. برای مثال می‌توان به کوکو سبزی، کوکو سیب زمینی، کوکو مرغ، کوکو لوبیا سبز، کوکوی سبزیجات، کوکوی بادمجان، کوکوی کدو و... اشاره کرد که نشان دهنده تنوع این غذاست.

کوکوی دو رنگ یکی از انواع رنگارنگ کوکوهاست که از ترکیب کوکو سیب زمینی و کوکو سبزی تهیه می‌شود و بسیار چشم‌نواز است. اگر هم به کوکوی سبزی و هم کوکوی سیب زمینی علاقه دارید، با آموزش این کوکوی جذاب و در عین حال خوشمزه همراه ما باشید؛ زیرا با یک تیر دو نشان زده‌اید.

مواد لازم برای تهیه کوکو سیب زمینی

سیب زمینی پخته: ۲ عدد
تخم مرغ: ۲ عدد
نمک، فلفل، زردچوبه و پودر سیر: به میزان دل‌خواه

مواد لازم برای تهیه کوکو سبزی

سبزی مخصوص کوکو: ۲۵۰ گرم
تخم مرغ: ۳ عدد
نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
آرد سفید: ۱ قاشق غذاخوری
زرشک: ۲ قاشق غذا خوری
گردوی خرد شده: ۲ قاشق غذا خوری
روغن برای سرخ کردن: به میزان لازم

نکات مربوط به سبزی

مهم‌ترین مسئله درباره کوکو سبزی عطر و بوی آن است که با کیفیت سبزی استفاده شده در آن ارتباط مستقیم دارد. سعی کنید برای تهیه کوکو سبزی از سبزی تازه استفاده کنید. سبزی یخی و یا سبزی‌ای که مدت زیادی در فریزر مانده باشد، عطر و بوی سبزی تازه را ندارد. سبزی مخصوص کوکو شامل گشنیز، ترخون، جعفری، ریحان، تره، سیر و شوید است. توجه داشته باشید که سبزی مخصوص کوکو را نباید زیاد خرد کنید که آب بیاندزاد. سبزی مخصوص کوکو باید کمی ریزتر از سبزی مخصوص آش و کمی درشت‌تر از سبزی مخصوص قرمه سبزی خرد شود.

نکات مربوط به زرشک

نکته مهم در مورد زرشک نحوه شستن آن است. زرشک با یک بار زیر آب گرفتن تمیز نمی‌شود. برای شستن زرشک ابتدا زرشک‌ها را پاک کنید و در یک صافی یا الک بریزید. الک را روی یک قابلمه یا کاسه قرار دهید و زیر شیر آب بگیرید. بعد از چند دقیقه اگر الک را بلند کنید، می‌بینید که داخل کاسه پر از شن‌ریزه شده است. این کار را باید تا جایی ادامه دهید که آب باقی مانده داخل کاسه کاملاً تمیز باشد. سعی کنید همیشه از زرشک تازه استفاده کنید.

سیب زمینی را آبپز کنید و پس از خنک شدن پوست کنید. سپس با استفاده از گوشت‌کوب سیب‌زمینی‌ها را له کنید یا رنده بزنید. تخم مرغ، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پودر سیر را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا یک‌نواخت شود. داخل یک ماهی تابه مناسب روغن بریزید و آن را روی اجاق بگذارید تا روغن داغ شود و بعد مایه کوکو سیب زمینی را داخل ماهی تابه بریزید. با کمک لیسک یا پشت قاشق سطح کوکو را صاف کنید تا یکدست باشد. شعله اجاق را در حالت متوسط تنظیم کنید و حدود ۱۵ دقیقه زمان بدهید تا یک طرف کوکو بپزد. در این فاصله مایه کوکو سبزی را آماده کنید.

سبزی مخصوص کوکو را همراه با تخم مرغ‌ها، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و آرد توی یک کاسه بریزید و خوب هم بزنید تا تخم مرغ کاملاً مخلوط شود. سپس زرشک و گردوی خرد شده را روی کوکوی سیب زمینی در ماهی تابه بریزید و خوب پخش کنید. حالا مایه کوکو سبزی را خیلی آرام و به صورت قاشق قاشق روی سطح خام کوکو سیب زمینی بریزید و مایه کوکو سبزی را با کف قاشق کاملاً پخش کنید. درب ماهی تابه را بگذارید و ۱۰ دقیقه زمان بدهید. پس از گذشت این زمان با نوک چاقو یا خلال دندان چند سوراخ روی لایه کوکو سبزی ایجاد کنید تا بخار اضافی آن خارج شود.

بعد از اینکه کوکو سبزی کمی خودش را گرفت، با استفاده از یک کفگیر کوکو را به برش‌های مساوی تقسیم کنید و هر کدام از برش‌ها را به آرامی برگردانید، به صورتی که کوکو سیب زمینی بالا باشد و سطحی که کوکو سبزی دارد، کف ماهی تابه قرار بگیرد و سرخ شود. در این مرحله دیگر نیازی نیست که درب ماهی تابه را بگذارید. شعله اجاق گاز را کم کنید و حدود ۱۵ دقیقه زمان بدهید تا کوکو برشته و پخته شود. سپس اجاق را خاموش کنید و برش‌های کوکو دو رنگ را یکی درمیان در ظرف سرو بچینید، به صورتی که یک برش کوکو سیب زمینی و یک برش کوکو سبزی باشد.

در صورت تمایل می‌توانید کوکو دو رنگ را به جای سرخ کردن در قالب بریزید و داخل فر بگذارید تا بپزد. به این صورت که ابتدا کف قالب کاغذ روغنی پهن کنید؛ سپس مایه کوکو سبزی یا مایه کوکو سیب زمینی را (فرقی نمی‌کند) کف قالب بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه داخل فر بگذارید. بعد از این زمان قالب را بیرون بیاورید و مایه دوم را توی قالب بریزید. سپس روی قالب را با فویل بپوشانید و آن را به مدت ۲۰ دقیقه داخل فر بگذارید. حتماً با چنگال چند سوراخ ریز روی فویل ایجاد کنید تا بخار اضافی خارج شود. بعد از پخت کوکو را از قالب خارج و برش بزنید.

323078

مطالب مرتبط