تدوین برنامه توزیع عادلانه آب در شبکه آبیاری و زهکشی مغان اردبیل

مدیرعامل شرکت بهره برداری شبکه آبیاری و زهکشی مغان از تهیه و تدوین برنامه توزیع عادلانه آب در شبکه آبیاری و زهکشی مغان برای مدیریت کمبود آب و گذر از خشکسالی خبر داد.
تصویر تدوین برنامه توزیع عادلانه آب در شبکه آبیاری و زهکشی مغان اردبیل

به گزارش سایت خبری پرسون از بخش اخبار استان اردبیل، نورالدین وثوقی روز دوشنبه به خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به کاهش بارش و وقوع شرایط خشکسالی در حوضه آبریز ارس، برنامه‌های لازم جهت مدیریت منابع آبی و توزیع آب در شبکه آبیاری مغان تدوین شده و در حال اجرا است.

وی ادامه داد: در حال حاضر میزان آب ورودی به شبکه آبیاری و زهکشی مغان نسبت به زمان مشابه در سال قبل و بلند مدت در حدود ۲۵ درصد کاهش دارد و نیاز آبی نیز به علت افزایش سطح زیر کشت محصولات بهاره افزایش یافته است.

وثوقی بیان کرد: در راستای مدیریت توزیع آب و گذر از خشکسالی و تامین آب برای محصولات کشت شده، برنامه نوبت بندی تامین آب کانال‌ها در حال انجام می باشد و روزانه به میزان ۶ متر مکعب در ثانیه از طریق نوبت بندی آب در کانال‌ها صرفه جویی می شود.

وی اظهار کرد: برنامه توزیع آب عادلانه به تناسب منابع آبی قابل دسترس بروزرسانی شده و اجرای برنامه ها بصورت شبانه روزی کنترل و پایش می شود.

وثوقی افزود: جهت مدیریت شرایط خشکسالی در شبکه آبیاری و زهکشی مغان، شرکت بهره برداری از این شبکه بزرگ، باز چرخانی آب زهکش های شبکه در نقاط مختلف و استفاده از آن پس از رقیق سازی و اختلاط با آب کانال اصلی را در دستور کار خود قرار داده است و در حال حاضر حدود ۴ متر مکعب از آب زهکش ها با احداث دایک و هدایت آب زهکش‌ها به کانال های شبکه و برداشت آب توسط موتور پمپ در حال استفاده است.

وی اظهار امیدواری کرد با رعایت نوبت بندی و آبیاری شبانه روزی از سوی کشاورزان شبکه آبیاری مغان خشکسالی حادث شده در منطقه مدیریت شود.

شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری و زهکشی مغان جهت تحقق سیاست‌های نوین اقتصادی دولت، ایجاد اصلاحات و تغییرات اساسی در ساختار نظام اقتصادی کشور، واگذاری بخشی از فعالیت‌های خدماتی دولت به بخش خصوصی و با هدف بهینه سازی توزیع آب کشاورزی و بهره برداری بهتر از کانال های آبیاری و زهکشی ایجاد شده است.

323064