وجود ۷۳ میلیون راس دام مازاد در دامداری‌ها

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی دامداران کشور می‌گوید جمعیت مازاد دام سبک در دامداری‌ها و دامپروری‌های کشور به ۶۵ میلیون و دام سنگین نیز به هشت میلیون راس رسیده است.
تصویر وجود ۷۳ میلیون راس دام مازاد در دامداری‌ها

به گزارش سایت خبری پرسون، مجتبی عالی درباره وضعیت بازار گوشت قرمز و راهکاری‌های رفع مشکل این صنعت افزود: در حال حاضر جمعیت مازاد دام سبک در دامداری‌ها و دامپروری‌های تحت مدیریت بخش خصوصی ۶۵ میلیون راس و دام سنگین هشت راس است که دولت به طورعملی نقشی در این زمینه ندارد.

وی با اشاره به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به نهاده‌های دامی از سوی دولت اظهار داشت: با وجود تخصیص ارز ترجیحی به نهاده‌های دامی ولی دامداران خواستار حذف این ارز هستند زیرا این موضوع باعث آرامش در بازار و حذف دلالان خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی دامداران کشور با بیان اینکه جو، ذرت و سویا توسط تعدادی از تعاونی‌های خارج از نظارت سازمان مرکزی تعاون روستایی با قیمت آزاد در بازار فروخته می‌شود، تصریح کرد: مشکل صنعت دامی کشور تهیه دارو، واکسن، دستمزد کارگری، بیمه کارگران، وسایل و تجهیزات دامداری‌ها و دامپروری‌ها با نرخ‌های چند برابر است .

عالی در این زمینه توضیح داد: به عنوان نمونه سال گذشته هر عدد لامپ را ۲۰ هزار تومان و هر دسته کاه ۱۰ کیلویی را ۱۰ هزار تومان می خریدیم ولی امسال این ارقام افزایش یافته و هر لامپ ۵۰ هزار تومان و هر دسته کاه ۱۰ کیلویی نیز ۴۵ هزار تومان فروخته می‌شود.

وی گفت: این در حالی است که تا پیش از این کشاورزان، کاه و کلش را در زمین‌های خود آتش می‌زدند ولی امروز همان کالا را به چند برابر قیمت به دامداری‌ها می‌فروشند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی دامداران کشور، افزود: امسال نیز با توجه به تشدید خشکسالی‌ها همه دامداران و دامپروران اقدام به فروش گاو، گوسفندهای مولد خود کرده‌اند به طوری که قیمت هر کیلوگرم گوسفند درب دامداری‌ها ۵۰ هزار تومان، کشتار ۹۵ هزار تومان و گوشت گاو کشتاری ۷۵ هزار تومان است اما گوشت گوسفندی و گاوی در بازار بیش از ۱۵۰ هزارتومان به فروش می‌رسد.

۱۰ پیشنهاد برای ساماندهی بازار گوشت قرمز

عالی، حذف ارز رسمی نهاده‌ها و تامین ارز آزاد، پرداخت یارانه گوشت به مردم، تامین نقدینگی، ارایه تسهیلات ارزان قیمت حتی با کارمزد ۱۲ درصد به دامداری‌ها، خرید حمایتی گوشت قرمز، استفاده از توان و ظرفیت تشکل‌ها در تصمیم گیری‌ها و حذف قوانین ناکارآمد و بروزرسانی قوانین، رفع موانع تولید و تسهیل امور، سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری توسط یک دستگاه و وزارتخانه و رفع ممنوعیت صادرات دام زنده را از راهکارهای مورد نظر خود در زمینه حمایت از صنعت دامی اعلام کرد.

وی همچنین خواستار آن شد تا تصمیم‌گیری در خصوص مسائل مرتبط با صنعت دامی کشور در یک وزارتخانه واحد اتخاذ شود.

طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی در سال ۹۹ حدود ٨٨٠ هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید شد، این در حالیست که تولید گوشت قرمز در سال ۹۲ حدود ۷۵۵ هزار تن بوده که آمارها نشان می‌دهد طی سال‌های اخیر تولید گوشت قرمز ۲.۵ درصد رشد داشته است.

سرانه مصرف گوشت قرمز کشور ۱۲.۵ کیلوگرم برآورد می‌شود.

منبع: ایرنا

322425