پرسون گزارش می‌دهد؛

بررسی ابعاد بحران در لبنان

لبنان درگیر ابعاد مختلفی از بحران‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است که کمبود سوخت و صف‌های طولانی در جایگاه‌ها وضعیت نامطلوب این کشور را تشدید کرده است.
تصویر بررسی ابعاد بحران در لبنان

به گزارش سایت خبری پرسون، لبنان این روزها درگیر بحران‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است و نشانه‌ای از بهبود اوضاع در این کشور مشاهده نمی‌شود.

عدم تشکیل کابینه توسط الحریری

بعد ازانفجار بندرگاه بیروت، میشل عون، رئیس جمهور لبنان با توجه به شرایط و فضای موجود در این کشور سعد الحریری را مأمور تشکیل کابینه کرد؛ اما با گذشت 7 ماه وی تحت تأثیر بازی‌های سیاسی در داخل و خارج از لبنان هیچ اقدامی انجام نداده و نشانه‌های بحران در این کشور آشکار شده است.

با وجود تلاشی برخی جریان‌ها برای تثبیت اوضاع سیاسی لبنان، الحریری بر مواضع خود تأکید دارد و از تشکیل دولت طفره می‌رود. تصمیمی که روند بحران در این کشور را تشدید و طبق ادعای برخی کارشناسان لبنان را در آستانه فروپاشی قرار می‌دهد.

بحران اقتصادی

از اواخر سال 2019 بحران اقتصادی لبنان با سقوط شدید ارزش پول ملی و موج بیکاری‌ها آغاز شد. تورم در کالاهای اساسی به میزان بی سابقه‌ای در لبنان افزایش یافته؛ به گونه‌ای که گفته می‌شود نیمی از جمعیت آن زیر خط فقر هستند.

دولت نیز اعلام کرده که توانایی پرداخت بدهی‌های خارجی خود را ندارد و همچنین ارزهای موجود برای واردات نیز به شدت کاهش یافته است.

از اکتبر ۲۰۱۹ تاکنون لیره لبنان ۸۵ درصد از ارزش خود را از دست داده است. این وضعیت و کمبود ارز سبب شده که بانک‌ها محدودیت‌های شدیدی برای دسترسی مردم به پول‌هایی که در حساب‌هایشان دارند و همچنین بر حواله‌ها تعیین کنند.

بحران سوخت در لبنان

یکی از ابعاد بحران اقتصادی در این کشور، کمبود سوخت به ویژه بنزین و دیزل است. تصاویر موجود نشان از صف‌های طولانی در مقابل پمپ بنزین‌ها دارد؛ به گونه‌ای که رسانه‌ها از حضور نیروهای امنیتی در نزدیکی پمپ بنزین‌ها به منظور مقابله با هرگونه حادثه خبر می‌دهند.

به دلیل کمبود ارز برای واردات فرآورده‌های نفتی، انتظار در صف‌های طولانی برای سوخت‌گیری خودروها به بخشی از زندگی روزمره شهروندان لبنانی تبدیل شده و برخی از جایگاه‌های سوخت در این کشور تعطیل شده است.

بحران در بخش درمان

کمبود دارو و حتی شیرخشک در لبنان باعث تنش میان مردم و اعتصاب داروخانه‌ها در این کشور شده است. بانک مرکزی لبنان از چند ماه پیش با کاهش ذخایر ارزی و پولی تأکید کرد که دیگر نمی‌تواند یارانه دارو و سوخت پرداخت کند؛ این وضعیت موجب نگرانی شدید و تلاش مردم برای انبار کردن کالا شده و به نوبه خود به تورم دامن زده است.

بسیاری بیمارستان عمل‌های جراحی غیر اورژانسی را متوقف کرده‌اند. پزشکان هشدار داده‌اند که مواد بیهوشی رو به پایان است و بیمارستان‌ها همچنین اعلام کرده‌اند که به زودی دیالیز را متوقف خواهند کرد.

واکنش دبیر کل حزب الله لبنان

«سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله لبنان گفته که آمریکا دلیل واقعی و پشت بحران‌های لبنان است و از کمک دیگر کشورها به حل بحران‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین وی در خصوص بحران سوخت این کشور گفته که حل بحران بنزین در لبنان تنها طی چند روز از طریق نفت ایران ممکن است اما این اقدام نیازمند تصمیم سیاسی جسورانه است. نصرالله تأکید کرده که اگر مقامات در دولت لبنان از مسئولیت‌های خود شانه خالی کنند حزب‌الله با دولت ایران مذاکره خواهد کرد و کشتی‌های سوخت را از آنها خریداری خواهد کرد.

واکنش سازمان‌های بین‌المللی به شرایط لبنان

جامعه بین‌المللی و نهادهای مالی مانند بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول کمک مالی به لبنان را به انجام اصلاحات سیاسی و اقتصادی عمیق و تشکیل دولت مستقل از نفوذ احزاب و گروه‌های سیاسی مشروط کرده‌اند.

جریان‌های سیاسی در لبنان بعد از گذشت چند ماه موفق به اجماع نظر و تشکیل کابینه نشده‌اند که در این میان نقش الحریری از همه برجسته است. بهبود اوضاع سیاسی در این کشور به حل سایر بحران‌ها در این کشور کمک می‌کند و عدم تصمیم گیری در این رابطه عجیب است. البته با توجه به تاریخ و سابقه دخالت سایر کشورها در لبنان، این عامل نیز در شکل گیری وضعیت فعلی این کشور تعیین کننده است.

321809