دولت سیزدهم مناطق آزاد را از سیطره نور چشمی‌ها و ژن‌های خوب آزاد کند

کارشناس اقتصادی با تاکید بر این‌که دولت سیزدهم باید مناطق آزاد کشور را آزاد کند، گفت: در پروژه‌های عمرانی مناطق آزاد کیفیت فدای کمیت و سرعت شده است.
تصویر دولت سیزدهم مناطق آزاد را از سیطره نور چشمی‌ها و ژن‌های خوب آزاد کند

به گزارش سایت خبری پرسون، آریا سروری اظهار کرد: آن چیزی که به نظر می‌رسد در زمان حاضر دغدغه فعالیت‌های اقتصادی در مناطق آزاد است از بین رفتن مزیت های مناطق آزاد است.

وی ادامه داد: مناطق آزاد در دنیا روی تسهیل فعالیت‌های تجاری، حذف مالیات، گمرک، تشریفات و ...متمرکز است تا به این ترتیب سرمایه‌گذاران با حضور در مناطق آزاد مسیر توسعه و تجارت را برای سرزمین اصلی فراهم کنند.

وی افزود: این در حالی است که در ایران مزیت های اصلی مناطق آزاد در حال از بین رفتن است. به عبارت دیگر این مناطق نه تنها آزاد نیستند بلکه محدودتر از سرزمین اصلی هستند. سازمان‌های عریض و طویلی در این مناطق تشکیل شده که نه کار سرمایه گذاران را تسهیل می‌کنند نه مردم را.

وی بیان کرد: متاسفانه به دلیل کاغذ بازی وقت مردم گرفته می شود و افزایش این بروکراسی ها که طی چند سال اخیر نیز به شدت افزایش یافته باعث ایجاد رانت فساد و امضاهای طلایی شده است.

کارشناس اقتصادی در مناطق آزاد با اشاره به افزایش پرونده‌های فساد طی 8 سال اخیر در مناطق آزاد،‌ اضافه کرد: اتفاقات سال‌های اخیر در مناطق آزاد بیانگر آن است که مکانیسم به درستی کار نمی کند.

سروری با تاکید بر این‌که دولت سیزدهم و شخص آقای رئیسی باید در اولین اقدام مناطق آزاد را آزاد کند، گفت: مناطق آزاد باید از سیطره نور چشمی‌ها و ژن‌های خوب آزاد شود و یک سری بخشنامه‌ها که مانند تار عنکبوت به جان فعالان اقتصادی افتاده اند از بین برود.

وی با انتقاد از تصمیمات سلیقه‌ای و سیاسی در مناطق آزاد کشور،‌ افزود: در زمان حاضر کارنامه مدیران بر اساس عملکردها نیست و این مسئله وابسته به جریان های خاص و سیاسی است که نشان دهنده آن است کیفیت ارائه خدمات به همان نسبت کاهش می‌یابد.

وی با یادآوری این‌که مناطق آزاد مخصوصاً در شرایط تحریم می‌توانند به عنوان کاتالیزور عمل کنند، اظهار کرد: این ظرفیت و فرصت در حال از دست رفتن است.

وی همچنین با اشاره به افتتاح پروژه‌های نیمه تمام در پایان دولت روحانی، تصریح کرد: یکی از این پروژه‌های نیمه تمام، ترمینال جدید فرودگاه کیش است که قرار بود بین المللی باشد. این پروژه آماده افتتاح نیست و اگر قرار باشد این پروژه دو ماه دیرتر افتتاح شود و روبان آنرا فرد دیگری قیچی کند، قطعا اقتصادی تر و با کیفیت بهتر خواهد بود.

وی بیان کرد: اما با افتتاح زود‌هنگام عملاً کیفیت را فدای کمیت و سرعت می‌کنیم. با رعایت اصولی که در هزینه کردن مجموعه وابسته به بیت المال است فکر می کنم ارزش آن بیشتر است تا اینکه اصرار کنیم تا در یک ماه باقیمانده با عمر دولت تمام شود

مدیر سابق سرمایه‌گذاری منطقه آزاد کیش در ادامه با بیان این‌که از دولت سیزدهم می‌خواهیم در شروع کار نفس تازه‌ای را در منطقه آزاد بدمد و به این مشکلات که طی 8 سال اخیر با آن درگیر بودیم رسیدگی سریع داشته باشد، اضافه کرد: باید از تغییر دولت استفاده کنیم تا نگاه تازه‌ای به مناطق آزاد کشور داشته باشیم.

سروری یادآور شد: در بند 11 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب بر انتقال فناوری، تسهیل تولید و جذب منابع مالی خارجی تاکید شده است. اما با این وجود در مناطق آزاد کشور از این سیاست‌های ابلاغی فاصله داریم.

وی تاکید کرد: دولت آینده بایدیک نگاه کارشناسی، دقیق و ضد فساد به مناطق آزاد داشته باشد تا به این ترتیب علاوه بر جذب سرمایه‌گذاری و تسهیل امور مردم، هم به خلق ثروت و توسعه پایدار برسیم و هم اینکه انتقال فناوری و تسهیل تولید و جذب منابع مالی عملیاتی شود.

311464