بم سرزمین‌ نخل‌ها و خشت‌ها

سرزمینی در دل کویر که همچون نخل‌های استوارش از روزگار و غرش زمین نلرزید و همچنان استوار و ستاره‌وار جهان را روشن می‌کند.
تصویر بم سرزمین‌ نخل‌ها و خشت‌ها

به گزارش سایت خبری پرسون از کرمان،شهرستان بم در فاصله‌ی ۱۸۰ کیلومتری جنوب شرق مرکز استان کرمان قرارد دارد. شهر بم که تنها شهر ثبت شده ایران در میراث جهانی یونسکو است سالانه میزبان تعداد زیادی از گردشگران و علاقمندان به آثار تاریخی به ویژه ارگ تاریخی بم است.

ارگ تاریخی

در شمال‌شرقی بم در دامنه‌ی صخره‌ای عظیم، قلعه‌ی مستحکمی را پی افکنده‌اند که به ارگ بم معروف است. این قلعه شهر قدیم بم بوده است. این شهر از چهار قسمت و ۳۸ برج دیده‌بانی تشکیل می‌شده است. مصالح اصلی بنا خشت خام، گل رس و کاه است ارگ بم به عنوان بزرگ‌ترین بنای خشتی در سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسید تا اینکه متاسفانه در زلزله پنجم دی‌ماه ۱۳۸۲ نیمه ویران شد و هم اکنون کارشناس متعددی از سراسر جهان برای بازسازی ارگ در حال تلاش و فعالیت هستند. در حال حاضر امکان بازدید از ارگ و مراحل بازسازی آن ایجاد شده است و ایرانگردان و جهانگردان بیشماری برای دیدن این بنای تاریخی به شهر بم می‌آیند.

مجموعه ارگ جدید

در جوار ارگ قدیم بم مجموعه توریستی ارگ جدید ساخته شده است که یکی از مجهزترین مناطق توریستی صنعتی ایران محسوب می‌شود. شهرک عظیم و مدرن ارگ جدید با برخورداری از پیشرفته‌ترین تجهیزات، دارای دهکده توریستی مدرن، تاسیسات رفاهی و فضاهای توریستی متعدد و… است، انواع واحدهای مسکونی و خدماتی منطقه کویر به شکل سنتی خود ساخته شده و وجود چند باغ ایرانی بر جذابیت آن افزوده است. در این منطقه چندین هتل پنج، چهار، سه ستاره با استانداردهای ممتاز اقامت، فضای سبز امکانات ورزشی و رفاهی وجود دارد، علاوه بر آن مکان‌های پذیرایی شامل رستوران، چایخانه، کافی‌شاپ و دیگر تسهیلات پذیرایی از دیگر امکانات این مجتمع تفریحی و توریستی محسوب می‌شود.

کارخانه حناسایی

یکی از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری بم محسوب می‌شود. این کارخانه در زمان اواخر قاجار و اوایل پهلوی اول به دست تاجر بمی ساخته شده است. در کارخانه حناسایی همان‌طور که از نام آن پیداست حنا را از منطقه نرماشیر بم یا شهرهای دیگر ایران برای کوبیدن به کارخانه می‌آوردند که پس از ساییدن، آن‌ها را در بازارهای منطقه به فروش می‌رساندند. در حال حاضر نیز در داخل کارخانه حناسایی سنگ‌های بزرگ که برای کار ساییدن بوده است به چشم می‌خورد. عرض سالن کارخانه حناسایی ۱۲ متر است که به عنوان عریض‌ترین سقف بنای تاریخی در کرمان به‌شمار می‌آید و سقفی دو جداره دارد.

امامزاده اسیری

از نوادگان امام حسن‌مجتبی و امام حسین (ع) و پسر فاطمه‌صغری دختر امام حسین (ع) است که در سال‌های اول و دوم هجری به شهادت رسید و مرقد آن بزرگوار در بم خیابان طباطبایی قرار دارد.

امامزاده زید

امامزاده زید، زیدبن‌زین‌العابدین فرزند امام زین‌العابدین است. به‌روایتی بعد از شهادت، سر این حضرت در این مکان مدفون شد و تن آن در شهداد به خاک سپرده شده است. وجود این مرقد مطهر در ایام تعطیل زائران بسیاری را به سوی بم می‌کشاند.

ییلاق ده‌بکری

ده بکری ییلاق مهم استان است که در دامنه کوه شیر و جبال‌بارز واقع شده و از توابع شهر بم است. کوه‌های ده‌بکری از درختان پسته، بادام و بادام وحشی پوشیده شده‌اند. این منطقه تفرجگاه اهالی کرمان، جیرفت، بم و استان سیستان‌وبلوچستان است. ده‌بکری به دلیل آب و هوای معتدل از مناطق شگفت‌انگیز استان به شمار می‌رود که در میان مناطق بسیار گرم جیرفت و بم واقع شده‌است.

وجود آبشارها در بخش جنوبی دهبکری و در دامنه کوه «برفو» از جاذبه‌های دیدنی این منطقه محسوب می‌شود. این آبشارها (سه آبشار) در دل جنگل بنه وسیعی قرار دارند. دو آبشار در پایین دست و یکی که ارتفاع آن بیشتر است در بالادست و در سینه‌کش کوه برفو قرار گرفته است. این آبشارها با نام آبشارهای «دغوییه» خوانده می‌شوند. ارتفاعات بکر آن همه‌ساله پذیرای گروه‌های کوه‌نوردی و گردشگری است. از جمله این ارتفاعات کوه شیرو منطقه زیبای مرغک است. منطقه مرغک دارای جنگل‌های پسته وحشی، بادام وحشی و سرسبزی بسیاری است.

تل‌آتشین دارستان

طی کاوش‌هایی در بخش دارستان، نشانه‌هایی از دوران نوسنگی کشف شده که به هزاره هشتم تا نهم قبل از میلاد می‌رسد، به طوری که می‌تواند تکمیل‌کننده حوزه فرهنگی هلیل رود (هزاره سوم قبل از میلاد) باشد.

روستای بروات

بروات یکی از آبادی‌های حومه شهرستان بم است که در ۵ کیلومتری بم قراردارد. بروات از قسمت‌های (علیا، سغلی و وسطی) تشکیل شده و دارای باغ‌های زیبا و سرسبز (خرما و مرکبات) و نیز مزارع مهم کشت حنا است که نظر هر مسافر را به خود جلب می‌کند. قنات اکبرآباد و قاسم آباد این منطقه در فهرست میراث‌جهانی به ثبت رسیده است.

منبع:میراث آریا

311383

  • برچسب‌ها:
  • بم