پویش«بم، سفیر نوسازی برای ایران قوی»

هدف پویش جهادی «بم، سفیر نوسازی برای ایران قوی» ترویج فرهنگ نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده شهرستان بم است.
تصویر پویش«بم، سفیر نوسازی برای ایران قوی»

به گزارش سایت خبری پرسون، مصطفی زینت‌بخش امروز (چهارشنبه، ششم دی‌ ماه) در حاشیه تقدیر از اقدامات برتر بازآفرینی شهری (جایزه ملی بم) که همزمان با سراسر کشور در اداره‌ کل راه و شهرسازی استان زنجان به‌صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سال گذشته، شرکت بازآفرینی شهری ایران پویش جهادی «بم، سفیر نوسازی برای ایران قوی» را با هدف ترویج فرهنگ نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده برگزار کرد و بسته‌های تشویقی در زمینه مقاوم‌سازی به فرمانداران و شهرداران شهرستان‌ها ابلاغ شد و برکات خوبی هم داشت.

وی بیان کرد: زلزله بم یک اتفاق دلخراش بود که در ۱۲ ثانیه و با عمق کانونی ۱۵ کیلومتر، شهر را با خاک یکسان کرد. بعد از زلزله بم، اگر همت و تلاش مردم بازمانده و امدادرسانی مردم نبود، بازسازی انجام نمی‌شد.

سفیر نوسازی، مقاوم‌سازی و بازسازی شهرستان بم با بیان اینکه امروز شهر بم به یک شهر پویا و مقاوم تبدیل شده است، گفت: بعد از گذشت ۲۰ سال از زلزله و انجام ساخت‌وسازهای ایمن و مقاوم، نشان دادیم می‌توانیم در برابر حوادث طبیعی از جمله زلزله مقاوم باشیم و کمترین آسیب‌ها را داشته باشیم.

زینت‌بخش تاکید کرد: این زلزله تبعات بسیار سنگین و مصیبت‌های زیادی را به مردم بم وارد کرد؛ ولی برکاتی هم داشت، چون شهر بم به کارگاه تبدیل شد و از همه ایران و بخصوص متخصصان، افرادی برای تحقیقات و مطالعه در این زمینه وارد بم شدند و با وجود اینکه اتفاق‌های ناخوشایندی در شهر بم رخ داد؛ ولی به‌عنوان یک رویداد خوب در بهسازی و بازسازی سکونتگاه‌ها و ساختمان در کشور مورد توجه قرار گرفت.

او با بیان اینکه در شهر بم بافت‌های فرسوده، ریزدانه‌ها و سازه‌های خشتی و گلی زیاد وجود داشت و این اتفاق باعث بالا رفتن تلفات جانی و تعداد مصدوم‌ها شد، ادامه داد: به نوعی رویکرد ساخت و ساز و مقررات ساختمان بعد از سال ۱۳۸۲ در کشور تغییر کرد. در این راستا، آیین‌نامه مقررات ملی ساختمان «۲۸۰۰» در طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله تغییر کرد و مقاوم‌سازی و بهسازی بناها مورد تاکید قرار گرفت.

سفیر نوسازی، مقاوم‌سازی و بازسازی شهرستان بم با تاکید بر اینکه زلزله بم درس و الگوی خوبی برای ارگان‌های ذی‌ربط بود و مسائل مربوط به مقررات ملی ساختمان و اصول ایمنی ویرایش و به‌روزرسانی شد، گفت: شاکله و رویکرد ساخت‌وساز در کشور از سال ۱۳۸۲ تغییر کرد و یک مقاوم‌سازی در همه بحث‌های مختلف فنی مطرح شد و این مهم جزو دستاوردهای مهم زلزله بم بود.

زینت‌بخش با بیان اینکه مردم غیور ایران در بخش‌های مختلف اجتماعی و ساخت‌وساز واحدهای مسکونی، مردم بم را یاری کردند، افزود: در زلزله بم، زنجان به‌عنوان استان معین در شهر بم زحمت زیادی کشید و در امر بازسازی و امدادرسانی بسیار تاثیرگذار بود.

وی بیان کرد: در بازسازی و بهسازی سکونتگاه‌ها در حوزه شهری و روستایی، با رعایت اصول مقررات ملی ساختمان باید توسط دستگاه‌های مختلف نظارت و کنترل لازم انجام شود تا دیگر شاهد حوادث ناگوار نباشیم.

منبع: ایسنا

573799