پرسون گزارش می دهد؛

بازار داغ خرید و فروش کالاهای دست دوم / جولان معتادان متجاهر در میدان شوش

در چند سال اخیر حضور معتادان متجاهر در دل تهران در محله های شوش، مولوی و هرندی به قدری پررنگ شده که صدای شهروندان و کسبه ساکن در این محلات را در آورده است؛ گرچه مقامات مسئول در نیروی انتظامی، بهزیستی، شهرداری، ستاد مبارزه با مواد مخدر و....تلاش هایی برای حذف این معضل اجتماعی کرده اند؛ اما همچنان بساط آنها برقرار است.
تصویر بازار داغ خرید و فروش کالاهای دست دوم / جولان معتادان متجاهر در میدان شوش

به گزارش سایت خبری پرسون، گویا کرونا نیز حریف آنها نشده است، معتادان متجاهر برای بدست آوردن هزینه مواد مخدرمصرفی شان بازاری برای خود راه اندازی کرده اند تا باخرید و فروش اجناس عجیب و غریبشان هزینه خرید موادشان را به دست آورند؛ معتادان متجاهر این محله با غروب آفتاب رهسپار خیابان های اصلی میدان شوش و چهار راه مولوی می‌شوند و بساط اجناسشان را در پیاده روها پهن می‌کنند تااجناس سرقتی، دست دوم و برخی دیگر اجناس دور ریختنی و به نوعی از بین رفته را به مشتریانی از جنس خودشان بفروشند؛ خبرنگارپرسون به بازار خرید و فروش اجناس معتادان متجاهر در میدان شوش تهران سر زده است که در ادامه می خوانید:

دولت برای معتادان کار فراهم کند

نهادهای مختلفی وارد کار شدند تا سروسامانی به وضعیت این محله از حضورمعتادان بدهند، اما بعد دوماه از کلی بگیر و ببندها مجدداً سرو کله معتادان پیدا شد، به نظر من دولت باید محیطی راه اندازی کند که در آن محیط این افراد به کارهایی مانند قالیبافی، صنایع دستی یا شغلهای دیگر مشغول شوند وشب ها در همان محیط نگهداری شوند.

میثم یکی از رهگذران از میدان شوش در باره تجمع معتادان گفت: میدان شوش همانند یک جزیره ناشناخته می‌ماند، نصف میدان زیر نظر کلانتری ۱۱۶ مولوی و نصف دیگر آن زیر نظر کلانتری ۱۵۹ بی سیم اداره می‌شود، به همین خاطر آن طور که باید ماموران این دو کلانتری خدمات رسانی مطلوبی ندارند.

او ادامه داد: برخی از مواد فروشان شبها به معتادان سرویس استعمال مواد به شکل دودی می‌دهند، به این شکل که کنار خیابان بساطشان را پهن می‌کنند و از معتادان که مواد شیشه مصرف می‌کنند دودی ۷۰۰ تومان دریافت می‌کنند، فرد معتاد ده دود مصرف می‌کند ۷ هزار تومان به مواد فروش پرداخت می‌کند، البته بستگی به نوع مصرف دارد قیمت تریاک، هروئین و شیشه متفاوت است.

میثم که محل کارش در این محله است، خاطرنشان شد: نهادهای مختلفی وارد کار شدند تا سروسامانی به وضعیت این محله از حضورمعتادان بدهند، اما بعد دوماه از کلی بگیر و ببندها مجدداً سرو کله معتادان پیدا شد، به نظر من دولت باید محیطی راه اندازی کند که در آن محیط این افراد به کارهایی مانند قالیبافی، صنایع دستی یا شغلهای دیگر مشغول شوند وشب ها در همان محیط نگهداری شوند.

هر جنسی مشتری خودش را دارد

خودمان را به ابتدای خیابان شوش شرقی می‌رسانیم، جمعیتی از معتادان که بساط خرید و فروش را پهن کردهاند، هر کس یک وسیله جلو خود گذاشته و به دنبال مشتری برایش می‌گردد، با یکی از آنها که یک جفت کفش پاره جلوش گذاشته هم صحبت می‌شوم، او گفت: همین کفش مشتری خودش را دارد، کارگران ساختمان به دنبال این نوع کفشها هستند که قیمت ارزانتر دارد.

به مغازه سوپر مارکت همجوار بساط معتادان می‌روم صاحب مغازه دل پری از این افراد دارد، گفت:هیچ کس حریف آن‌ها نمی‌شود، این افراد به خودشان هم رحم نمی‌کنند، چرا که برخی از مردم برای این معتادان غذای گرم تهیه می‌کنند و شبها بین آنها پخش می‌کنند، اما آنها این غذاهای خیراتی را می‌گیرند و دو تا سه هزار تومان می‌فروشند تا پول موادشان را تأمین کنند.

از او می‌پرسم این اجناس را کسی از آن‌ها می‌خرد؟ گفت: این که چیزی نیست چند روز پیش یکی از معتادان یک دندان مصنوعی برای فروش آورده بود تا مشتری برای دندان مصنوعی دست دوم پیدا کند، آن طور که ما با خبر هستیم این اجناس که بخشی از آن دزدی و بخشی دیگر آن را از سطلهای زباله پیدا می‌کنند را بین خودشان خرید و فروش می‌کنند، شاید برای من و شما این اجناس آشغال باشد اما برای آنها حکم طلا دارد.

شهروندان حاضر به تردد از عابرپیاده نیستند

میزان در آمد این معتادان دربازاری که خودشان برای یکدیگر برپا کردهاند روزانه تا 50 هزار تومان است، هر یک از آنها به محض اینکه به این میزان درآمد برسند کسب و کارشان را تعطیل می‌کنند و به سراغ فروشنده مواد می‌روند.

یکی از کسبه در این باره به خبرنگار ما گفت: چند وقت پیش یکی از همین معتادان در حال خودش نبود پرید وسط خیابان با ماشین تصادف کرد و در دم جان باخت، رهگذران که با جنازه روبه رو می‌شدند پول خرد به عنوان کفاره کنار جنازه می‌گذاشتند، هنوز خورو حمل جنازه نیامده بود معتادان دیگر حمله ور شده بودند به روی پولها تا بتواند موادشان را با پول کفاره بخرند.

این کاسب خیابان شوش ادامه داد: تمام صندوقهای صدقات که در این خیابان از سوی کمیته امداد نصب شده است شبها از سوی این معتادان خالی می‌شود، البته دیگر مسئولان کمیته امداد تمایل به راه اندازی صندوقهای صدقه و جمع آوری آن در این خیابان ندارند.

وی افزود: متاسفانه با تجمع این معتادان کسب وکار کسبه این خیابان از بین رفته است چرا که شهروندان حاضر نمی‌شوند از این مسیر به شکل پیاده تردد کنند و بسیاری از مغازه داران محل کسبشان را تعطیل کردهاند.

کنترل تلویزیون، باطری، شارژر موبایل، پنل ضبط ماشین، باند ضبط ماشین از وسایلی است که در این بازار شبانه دست فروشان معتاد پیدا می‌شود. طبق مشاهدات خبرنگار ما مواد فروشان در قبال ارائه مواد مخدر اجناسی را از معتادان خریداری می‌کنند، برخی دیگر از معتادان حاضرند کارت عابربانک خالی از وجه را به افراد دیگر با رمز آن بفروشند و عدهای دیگر از معتادان متجاهر کارت ملی و شناسنامه هایشان را برای فروش می‌آورند.

میزان در آمد این معتادان دربازاری که خودشان برای یکدیگر برپا کردهاند روزانه تا 50 هزار تومان است، هر یک از آنها به محض اینکه به این میزان درآمد برسند کسب و کارشان را تعطیل می‌کنند و به سراغ فروشنده مواد می‌روند.

گزارش از: محمد خادمی

311204