علی فتح اللهی:

لزوم فراهم‌آوری فضای تغییر نگرش مطالعه در عموم مردم

فرماندار رشت با بیان اینکه باید فضایی را فراهم کنیم تا نه فقط دانشگاهیان و دانش‌آموزان بلکه همه اقشار اجتماع خود را با کتاب عجین بدانند، گفت: چنانچه نتوانیم این نگرشِ مطالعه تنها در سال‌های تحصیل را تغییر دهیم یقین بدانید که ناموفق خواهیم بود.
تصویر لزوم فراهم‌آوری فضای تغییر  نگرش مطالعه در عموم مردم

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، علی فتح اللهی در نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان رشت در سال 1400 با بیان اینکه انتقال فرهنگ کتاب و کتابخوانی و بالابردن سطح آگاهی مردم در فرهنگ عمومی بسیار اثرگذار است گفت: باید فضایی را فراهم کنیم تا نه فقط دانشگاهیان و دانش‌آموزان بلکه همه اقشار اجتماع خود را با کتاب عجین بدانند و چنانچه نتوانیم این نگرشِ مطالعه تنها در سال‌های تحصیل، را تغییر دهیم یقین بدانید که ناموفق خواهیم بود.

وی با اشاره به منبع درآمد مقرر شده 0/5 درصد نهاد کتابخانه‌ها از درآمدهای شهرداری و تأخیر در پرداخت آن تاکنون گفت: مطالبه‌گری موضوعات کتاب‌خوانی و ارتقاء کتابخانه‌ها مسئله‌ای است که از طرف مردم و جوانان مطرح می‌شود، و انتظار آنان از شهرداری تنها ایجاد فضای سبز و آسفالت شهری نیست.

فتح اللهی افزود: شهر توسعه یافته به کتابخانه‌ها نیز نیاز دارد و اختصاص حداقل 0/5 درصد از درآمد شهرداری به ایجاد فضاهای مطالعاتی و افزایش سطح دانش شهروندان سبب می‌شود بعدها مجبور به هزینه در بخش‌های مختلف مبارزه با معضلات اجتماعی همانند اعتیاد و مواد مخدر و... نباشیم.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان رشت با بیان اینکه باید نگرش خود را در خصوص مسائل مربوط به کتابخانه تغییر دهیم گفت: مسائل مربوط به کتابخانه مسائل یک اجتماع است و باید بتوانیم با رفع مشکلات حوزه‌ی کتابخوانی سطح فرهنگ اجتماع را به نقطه‌ مطلوب برسانیم و زیربنای رشد و نبوغ جامعه را فراهم آوریم.

وی با ابراز تأسف از آمار بسیار پایین کتابخوانی در شهرستان رشت گفت: شهرستان رشت در سطح کشور بعنوان شهر اولین‌ها شناخته شده و نخبگان و فرهیختگانی پرورش داده است که در سطح جهان مثال‌زدنی هستند اما مرور آمار میزان مطالعه در سطح شهرستان بسیار نگران‌کننده است به طوری که از جمعیت بیش از 900 هزار نفری شهرستان رشت تنها حدود 9 هزار نفر جمعیت کتابخوان داریم.

فرماندار رشت با انتقاد از عدم حضور برخی از مسئولان ذی‌ربط در جلسه امروز گفت: متأسفانه هرکجا که علم و فکر توزیع می‌شود آنجا بسیار خلوت است در حالی‌که باید جلسات فرهنگی را با جدیت بیشتری دنبال کنید.

وی در ارتباط با اختصاص یک دستگاه اتوبوس به عنوان کتابخانه سیار در سطح شهرستان رشت گفت: این موضوع بعنوان پیشنهاد به شهرداری ارجاع داده شده است تا با تغییر کاربری از این دستگاه بعنوان کتابخانه سیار در مناطقی از سطح شهر که فاقد کتابخانه است استفاده شود و هرگونه همکاری در این زمینه از سوی فرمانداری صورت می‌پذیرد.

فتح اللهی با ذکر اینکه کارهای خیر همان فعالیت‌های اثرگذاری است که، با رفتارمان انجام می‌دهیم، گفت: یکی از این زمینه‌ها فرهنگ‌سازی خیرات در زمینه کتابخوانی است، به این منظور تعدادی از خیرین در این حوزه در شهرستان شناسایی شدند تا در نشستی تخصصی بتوانیم با بهره‌مند‌ی از حضورشان و استفاده از ظرفیت‌های این عزیزان به چارچوب‌هایی در حل مشکلات حوزه کتابخانه‌ برسیم.

وی با اشاره به یکصدمین سالگرد شهادت «میرزا کوچک خان جنگلی» گفت: «میرزا کوچک خان جنگلی» نه تنها افتخار گیلان بلکه افتخاری برای همه ایران است و شایسته است که یکصدمین سالگرد شهادت وی به نحوی شایسته برگزار شود.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان رشت در پایان گفت: اثرگذاری این جلسات در میان افراد جامعه باید به گونه‌ای باشد که مردم همانند امنیت اجتماعی آنرا لمس نمایند و اثربخش بودن سطح کارهای فرهنگی نیز باید به همین اندازه قابل مشاهده باشد و این اتفاقی است که توسط شما مدیران و مسئولان حوزه کتابخانه رقم خواهد خورد.

310213