پرونده ویژه پرسون؛ چالش‌های پیش روی دولت سیزدهم/ بخش دوازدهم

رفتار احتمالی ابراهیم رئیسی در حوزه سیاست داخلی و خارجی

عمده‌ترین مسئله کشور در حوزه سیاست خارجی موضوع برجام است که نوع رفتار رئیس جمهور منتخب در این زمینه به دغدغه بسیاری از تحلیلگران تبدیل شده است. 
تصویر رفتار احتمالی ابراهیم رئیسی در حوزه سیاست داخلی و خارجی

به گزارش سایت خبری پرسون، ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور توسط مردم انتخاب شده و در یک ماه آینده مراسم تنفیذ حکم وی ابتدا توسط مقام معظم رهبری و سپس در مجلس انتقال ریاست جمهوری از حسن روحانی به ابراهیم رئیسی روز دوازدهم مرداد ماه برگزار می‌شود. در این گزارش به این موضوع که رئیس جمهور منتخب با چه چالش‌هایی در حوزه سیاست داخلی و سیاست خارجی مواجه است؛ می‌پردازیم.

سیاست داخلی در 4 سال آینده

معمولا در دولت‌های اصولگرا محدودیت‌ها در کشور تشدید می‌شود و به همین دلیل نیز برخی این سوال را آیا رئیسی ادامه راه احمدی نژاد را دنبال می‌کند را مطرح می‌کنند.

رئیسی از طیف اصولگرایان است و این گروه با طیف‌های مختلف نقش پررنگ تری نسبت به اصلاح طلبان در ایران دارند. عمده منتقدان و رسانه‌ها در اختیار اصولگرایان است و از آنجایی که در کشور ما به مسائل برخلاف شعارها جناحی نگاه می‌شود، به احتمال زیاد آقای رئیسی از مشابه انتقاداتی که به روحانی می‌شد؛ در امان باشد.

ضمن این که برخی معتقدند دولت سیزدهم در کنار مجلس یازدهم به لحاظ دیدگاه سیاسی هماهنگ هستند و این باعث پیشبرد مسائل کشور می‌شود. زیرا این دو قوه مانعی در مقابل ندارند. البته این موضوع فرصت هرگونه کم کاری و مانع تراشی را نیز از این دو قوه سلب می‌کند و آنها باید در برابر مردم پاسخگو باشند.

سیاست خارجی در دولت سیزدهم

عمده ترین موضوع کشور در شرایط فعلی موضوع مذاکرات وین و احیاء برجام است. هر چند رئیسی در جریان رقابت‌ها مدعی اجرای برجام شده؛ اما واقعیت‌ها بعد از حضور وی در پاستور مشخص می‌شود.
مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا مدتی است در وین در حال برگزاری است و حال طولانی شدن این روند باعث ابهاماتی در خصوص سرنوشت برجام شده است.

دولتمردان به ویژه رئیس جمهور از لغو تحریم‌ها و گام‌های نهایی در خصوص رفع برجام صحبت می‌کنند؛ اما طرف‌های دیگر معتقد به اختصاص زمان بیشتر به مذاکرات بوده و نتیجه را محتمل نمی‌دانند.

شواهد اولیه حاکی از اتمام مذاکرات برجام در دولت دوازدهم به عنوان مهم‌ترین نکته در کارنامه رئیس‌جمهور روحانی بود؛ اما روز گذشته ربیعی، سخنگوی دولت گفت که اصراری بر پایان مذاکرات در مدت زمان باقی مانده تا اتمام ریاست جمهوری روحانی نیست و اگر خواسته‌های‌ما تأمین نشود؛ مذاکرات در دولت بعدی ادامه می‌یابد.

آیا احتمال لغو برجام توسط رئیسی وجود دارد؟

کارشناسان معتقدند یکی از علل طولانی شدن مذاکرات ایران و کشورهای غربی تغییر دولت در ایران است و آمریکا نمی‌خواهد قراردادی با دولت فعلی ایران منعقد کند که توسط دولت بعدی باطل شود.

رئیسی معتقد است که شرایط موجود مردم را نباید به مذاکرات گره زد و از طرف دیگر دیدگاه‌های جناح وی در مقابل روحانی قرارد دارد و اگر نتیجه برجام در مدت زمان فعلی وجود نداشته باشد؛ احتمال تغییراتی در مذاکرات به دلیل خواسته‌های جدید دولت سیزدهم بعید نیست.

رصد مواضع رئیسی در سخنرانی‌های قبل از تنفیذ حکم وی و بعد از آن آغاز دوران ریاست جمهوری‌اش وضعیت مهم ترین مسئله سیاست خارجی ایران را که اوضاع اقتصادی را نیز تحت تأثیر قرار داده، مشخص می‌کند.

در پایان ذکر این نکته لازم است که در ایران تمام مسائل در ذیل تصمیم گیری نهایی نظام قرار دارد و رئیس جمهور منتخب نیز چاره‌ای غیر تبعیت از رهبری ندارد.

310100

مطالب مرتبط