رئیس هیات مدیره فراکسیون کشاورزی اتاق بازرگانی:

موافقت فعالیت فراکسیون کشاورزی از اتاق بازرگانی ایران اخذ شد

رئیس هیات مدیره فراکسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: فراکسیون کشاورزی ۲ هفته گذشته موافقت فعالیت خود را اتاق بازرگانی ایران را کسب کرد.

تصویر موافقت فعالیت فراکسیون کشاورزی از اتاق بازرگانی ایران اخذ شد

به گزارش سایت خبری پرسون از مرکزی، محمد صادقی روز چهارشنبه در نشست تخصصی سراسری فراکسیون اتحاد برای توسعه پایدار در اراک افزود: فراکسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از بهمن سال ۹۸ فعالیت خود را آغاز کرده که در نهایت ۲ هفته گذشته موافقت اتاق ایران برای همکاری مستمر نیز کسب شد.

وی ادامه داد: در فراکسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران همه همکاری و همفکری‌ها برای پیشبرد امور فعالان بخش کشاورزی کشور است.

رئیس هیات مدیره فراکسیون کشاورزی اتاق ایران خاطرنشان کرد: تفرقه و قومیت گرایی نباید در بین استان‌ها وجود داشته باشد نیاز است با اتحاد و همدلی ظرفیت های ناشناخته و فراموش شده در استان‌ها به ویژه روستاها شناسایی شود.

صادقی خاطرنشان کرد: در کمیسیون کشاورزی بیشتر به زعفران توجه می‌شود در صورتی که مشکل حوزه کشاورزی اکنون تنها رعفران نیست و سایر محصولات کشاورزی نیز می‌تواند سبب تولید ثروت و رونق اقتصادی شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک نیز در این نشست کفت: استان مرکزی با دارا بودن سه هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی فعال کوچک و بزرگ دومین استان برخوردار از صنایع تخصصی و پایتخت صنعتی کشور محسوب می‌شود.
ناصر بیگی افزود: کشاورزی همانند سایر استان‌های کشور در این استان نیز مظلوم واقع شده و نیاز است توجه به این بخش مورد حمایت ویژه مسئولان قرار گیرد.

وی ادامه داد: استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت یک و هشت دهم جمعیت کشور را در خود جای داده‌ و این استان در زمینه تولیدات محصولات کشاورزی خودکفا است و مازاد تولید دارد.

رییس اتاق بازرگانی اراک با یادآوری برخی مشکلات بخش کشاورزی استان مرکزی و کشور گفت: عزم و اتحاد ملی تنها راه رفع مشکلات این بخش است.

بیگی افزود: اکنون یک هزار کارت بازرگانی در اتاق بازرگانی اراک فعال بوده و با توجه به فعالیت شرکت‌های مادر تخصصی از جمله پتروشیمی، پالایشگاه، آلومینیوم اراک و هپکو در استان مرکزی کارت بازرگانی اتاق این شهرستان از نظر کیفیت با سایر اتاق‌ها متفاوت است.

وی ادامه داد: سه عضو از پنج عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی اراک از حوزه کشاورزی هستند و اکنون ۲۷ کارت عضویت در این اتاق وجود دارد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک گفت: وجود شرکت صنعتی کاوه ساوه با سه هزار هکتار وسعت و ۵۵ سال قدمت در استان مرکزی، شرکت آلومینیوم اراک و شهرستان محلات به عنوان قطب تولید گل زینتی در استان مرکزی از جمله شاخصه‌های اقتصادی این استان است.

بیگی افزود: اتاق بازرگانی اراک پیشگام در زمینه تعامل با بخش خصوصی و دولتی در سطح کشور پیشگام بوده و این اتاق با ۱۳۴ مصوبه رتبه دوم را در نیمه دوم سال گذشته به خود اختصاص داده‌ است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک خاطرنشان کرد: استان مرکزی در کنار صنعت در بخش کشاورزی نیز جز قطب‌های مهم کشاورزی کشور است.

مجتبی جلالوندی افزود: ۵۸۷ واحد تولیدی در حوزه طیور در استان مرکزی وجود دارد که ۵۲۲ واحد آنها اکنون فعال است.

وی ادامه داد: ۶۱ واحد شیلات و ۲۰۵ واحد پرورش دام صنعتی در استان مرکزی فعال و به تولید اشتغال دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک خاطرنشان کرد: ۸۶۳ واحد دام کوچک روستایی و ۱۶۶ هزار مترمربع گلخانه گل و گیاه زینتی، ۱۸ هزار و ۳۴۴ مترمربع گیاهان دارویی، هفت هزار و ۳۰۰ مترمربع محصولات جالیزی، بیش از یک میلیون متر مربع سبزی و صیفی و یک هزار و ۵۰۰ واحد گلخانه در استان مرکزی فعال است.

جلالوندی گفت: ۲۵۰ واحد گلخانه‌ای در استان مرکزی در زمینه صادرات فعالیت می‌کنند.

وی، سطح محصولات زراعی آبی استان مرکزی را ۱۶۰ هزار هکتار و محصولات دیم را ۲۲۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: ۲ میلیون تن محصول کشاورزی سالانه در این اراضی تولید می‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک خاطرنشان کرد: ۶ هزار و ۱۶۴ هکتار محصولات باغی آبی و ۸۲۶ هکتار محصولات باغی دیم در استان مرکزی وجود دارد.

جلالوندی اظهار داشت: وجود ۹۴ واحد مرغ تخمگذار، یک هزار و ۴۶۷ بهره بردار عسل با ۱۳۲ هزار کلنی، ۵۹۴ واحد مرغداری کوشتی با ۶۵ هزار تن تولید گوشت، ۴۲ شرکت ادوات کشاورزی، ۲۲ واحد بسته بندی گیاهان دارویی و ۲۳۴ واحد صنایع تبدیلی از دیکر ظرفیت‌های استان مرکزی است.

وی ادامه داد: ۱۶۲ میلیون دلار محصولات کشاورزی سالانه از استان مرکزی به خارج از کشور صادر می‌شود.

بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی در نقاط مختلف استان مرکزی فعالیت می‌کنند.

استان مرکزی با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.
استان با تولید حدود ۵۴ هزار تن گوشت سفید، ۵۳ هزار تن تولید گوشت قرمز، ۳۲۰ هزار تن شیر، حدود ۴۱ هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه‌ای در بخش دامداری کشور نیز برخوردار است.

310006