رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی:

پرورش و کادرسازی کشاورزان جوان اولویت این مرکز است

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی اظهار کرد: با توجه به اینکه امنیت غذایی به عنوان مهمترین بخش در هر جامعه ای است؛ بنابراین افزایش بهره وری و استفاده بهینه و استفاده از فناوری نوین در بخش کشاورزی اهمیت ویژه ای دارد و این مرکز پرورش و کادر سازی کشاورزان جوان در استان را در دستور کار قرار داده است.

تصویر پرورش و کادرسازی کشاورزان جوان اولویت این مرکز است

به گزارش سایت خبری پرسون از اراک، غلامرضا گودرزی اظهار کرد: نفوذ دانش به مزارع و استفاده از نوآوری ها و مسائل دانش بنیان در کشاورزی باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرند، ضمن اینکه استفاده بهینه از منابع آب و خاک جز مباحث جدی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان است.

وی ادامه داد: آب مهمترین چالش جامعه است که برای آینده باید با وارد کردن دانش و فناوری های جدید در این سیستم مثل سیستم نوین آبیاری در مصرف بهینه آن اقدام شود؛ بنابراین ضمن استفاده از این فناوری ها باید بتوانیم به حفظ رطوبت در خاک بپردازیم که در همین راستا حدود ۱۱۰ طرح تحقیقاتی سال گذشته در مرکز تحقیقات استان مرکزی ارائه شده است.

گودرزی ادامه داد: این طرح ها در قسمت های گیاه پزشکی، آبخیزداری، علوم دامی و فنی و مهندسی و توسعه گلخانه ها و غیره بوده که از این تعداد طرح ۴۳ طرح پایان یافته است.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته در این مرکز، طی سال گذشته گفت: سال گذشته دو جلد کتاب در خصوص کشاورزی نیز توسط این مرکز چاپ شده است.

وی تاسیس مرکز رشد تحقیقات را از دیگر دستاوردهای این مرکز دانست و بیان کرد: در مرکز رشد تحقیقات استان مرکزی در حال حاضر حدود ۱۴ شرکت ایده پرداز در خصوص تغذیه دام و کشت محصولات ارگانیک مستقر هستند.

گودرزی افزود: در بخش آموزش سه کار اصلی در مرکز تحقیقات استان مرکزی انجام شده که در حوزه آموزش بهره برداران ۱۹ هزار و ۷۰۰ نفر روز سال گذشته آموزش دیده اند و در بخش آموزش کارکنان وظیفه سال گذشته حدود ۹۳۷ نفر روز آموزش انجام شده و در حوزه
تربیت کشاورزان آینده با همکاری آموزش و پرورش برای دانش آموزان سال سوم دبیرستان به صورت تاسیس هنرستان های کشاورزی این کار در حال اجرا است.

وی اظهار کرد: سال گذشته هنرستان کشاورزی پردیس ساوه تاسیس شد که سه رشته گل و گیاهان زینتی و گیاهان دارویی و ماشین آلات‌ کشاورزی در آن فعال است، ضمن اینکه طرح برون سپاری آموزش و پرورش و سنجش و مهارت نیز از دیگر طرح های اجرا شده در این مرکز است.

گودرزی افزود: برای اولین بار در استان سال گذشته هنرستان ویژه کشاورزی در چهار رشته مختلف را در شهرستان ساوه راه اندازی کردیم تا کشاورزان جوان یا مهارت را وارد بازار کار کنیم.

وی ادامه داد: در حاضر درخواست ثبت نام در این هنرستان نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و در سال جاری برنامه های ویژه ای برای دانش آموزان خواهیم داشت.

401582