سلول‌های سرطان ریه، کبد را برای تامین سوخت خود به کار می‌گیرند!

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود دریافته‌اند که تنظیم شبانه‌روزی تولید گلوکز در کبد، طی دوره پیشروی سرطان ریه از بین می‌رود و افزایش گلوکز، سوخت لازم را برای رشد سلول‌های سرطانی فراهم می‌کند.

تصویر سلول‌های سرطان ریه، کبد را برای تامین سوخت خود به کار می‌گیرند!

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از وب‌سایت رسمی دانشگاه کالیفرنیا، ارواین، پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که چگونه تنظیم شبانه‌روزی تولید گلوکز در کبد، طی پیشروی سرطان ریه از بین می‌رود و چگونه افزایش تولید گلوکز ممکن است سوخت لازم را برای رشد سلول سرطانی تامین می‌کند.

این پژوهش جدید نشان می‌دهد که ساعت شبانه‌روزی چگونه تحت تاثیر شرایطی مانند پیشروی سرطان ریه و "کاشکسی"(Cachexia) که از بین رفتن بافت سرطانی است، تنظیم می‌شود.

"سلما ماسری"(Selma Masri)، استادیار بخش شیمی بیولوژیکی "دانشگاه کالیفرنیا، ارواین"(UCI) و از پژوهشگران این پروژه گفت: پژوهش ما نشان می‌دهد که پروتئینی موسوم به "REV-ERB"، تولید گلوکز را در کبد کنترل می‌کند. این تنظیم شبانه‌روزی طی پیشروی سرطان ریه و به ویژه تحت شرایط کاشکسی از بین می‌رود و به افزایش تولید گلوکز از کبد می‌انجامد. ما براساس یافته‌های خود دریافتیم که تومورهای ریه می‌توانند راه‌هایی را برای کبد فراهم کنند تا به واسطه آنها تولید گلوکز را افزایش دهد که منبع اصلی سوخت برای سلول‌های سرطانی است.

این پژوهش، ساعت شبانه‌روزی بدن را به عنوان تنظیم‌کننده مرکزی تولید گلوکز طی پیشروی سرطان در نظر می‌گیرد و بینش‌های مهمی را در توسعه درمان‌های جدید برای هدف قرار دادن REV-ERB ارائه می‌دهد تا رشد سلول‌های سرطانی مهار شود.

"آماندین ورلاند"(Amandine Verlande)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما با پیگیری سرنوشت متابولیکی گلوکز تازه تولید شده، به بررسی نتیجه افزایش تولید گلوکز طی پیشروی سرطان ریه ادامه می‌دهیم تا تشخیص دهیم که آیا این منبع سوخت می‌تواند به تحریک افزایش تقاضای متابولیکی سلول‌های سرطان ریه بپردازد.

این پژوهش، در مجله "Science Advances" به چاپ رسید.

309471