کشف روشی جدید برای درمان سرطان مغز استخوان

تیمی از محققان در جریان مطالعات خود موفق به کشف روش جدیدی برای درمان بیماری مولتیپل میلوما یا همان سرطان مغز استخوان شدند.
تصویر کشف روشی جدید برای درمان سرطان مغز استخوان

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از مدیکال اکسپرس، محققان در مرکز سرطان کلینیک مایو در حال بررسی یک درمان بالقوه جدید گیرنده آنتی‌ژن کایمریک گیرنده-T (سلول درمانی CAR-T) برای بیماری میلوما هستند.

یی لین، متخصص خون در کلینیک مایو و نویسنده اصلی این مقاله می‌گوید: سلول درمانی CAR-T نوعی ایمونوتراپی است که شامل مهار قدرت سیستم ایمنی بدن شخص با مهندسی سلول‌های T آن‌ها برای شناسایی و از بین بردن سلول‌های سرطانی است.

لین می‌گوید که سازمان غذا و دارو اولین درمان سلول CAR-T برای ابتلا به بیماری میلوما را در ماه مارس تایید کرد. امروز ما در حال کار برای درمان سلول‌های CAR-T بالقوه دیگری برای ابتلا به مولتیپل میلوما هستیم.

دکتر لین می‌گوید مطالعه CARTITUDE-۱ یک آزمایش بالینی مرحله ۱B / II است. این کارآزمایی آنتی ژن بلوغ سلول B را با هدف قرار دادن سلول درمانی CAR-T، در بیماران مبتلا به میلوما مولتیپل که حداقل سه خط قبلی درمان با دارو‌های استاندارد از جمله مهارکننده‌های پروتئازوم، دارو‌های تنظیم کننده سیستم ایمنی و آنتی بادی CD۳۸ دریافت کرده‌اند، آزمایش کرد.

دکتر لین می‌گوید: Cilta-cel از سلول‌های T خود بیمار ساخته شده است که به طور ژنتیکی مهندسی شده و به صورت تزریق یک دوز تجویز می‌شود. میزان پاسخ کلی به درمان ۹۷ ٪ بود، در حالی که نرخ پاسخ کامل و میزان زنده ماندن بدون پیشرفت به ترتیب ۶۷ ٪ و ۷۷ ٪ بود. میزان بقای کلی ۸۹ ٪ بود.

دکتر لین می‌گوید: به روزرسانی‌های این مطالعه اخیرا در نشست سالانه انجمن بالینی انکولوژی آمریکا که بعد از پذیرش مقاله ما برای چاپ در لانست انجام شد، ارائه شد. ارائه ASCO ما پاسخ عمیق‌تری را برای بیمارانی که این درمان را دریافت می‌کنند نشان داد. این نتایج بسیار چشمگیر برای بیماران مبتلا به میلوماست که قبلا خطوط درمانی زیادی را برای بیماری خود گذرانده‌اند.

لین گفت درک بهتر ویژگی‌های بالینی بیمارانی که بهبودی طولانی مدت در این روش درمانی را تجربه کرده‌اند و مکانیسم‌های بیمارانی که عود می‌کنند، بسیار مهم خواهد بود. در حالی که نمی‌توان به طور رسمی دو مطالعه جداگانه تک بازویی در مورد ایده سلول و مژگان سلولی انجام داد، اما میزان پاسخ چشمگیر و زنده ماندن بدون پیشرفت بیماران تحت درمان با مژه بسیار جالب است.

او با این حال هشدار می‌دهد که ترجمه بالقوه این تحقیق به یک درمان فردی بالینی مستلزم حل بسیاری از جزئیات لجستیکی از جمله اطمینان از قابل اعتماد بودن انتقال از تولید برای تحقیقات به یک محصول تجاری است.

309542