یادداشت؛

رئیسی جمهور منتخب با گزینش شایستگان بذر امید و روح شادی را در جامعه بکارد

رئیس جمهور منتخب ابتدا می‌بایست با استقلال و صلابت بدون توجه به سهم‌خواهی‌های سیاسی دلسوزانه از توان همه نیروهای انسانی مفید و گمنام و بی‌حاشیه که هیچ نسبتی با کانون‌های ثروت و قدرت ندارند بهره‌مند شوند و با گزینش شایستگان هرچه سریع‌تر بذر امید و روح شادی و طراوت را در جامعه بکارند.
تصویر رئیسی جمهور منتخب با گزینش شایستگان بذر امید و روح شادی را در جامعه بکارد

به گزارش سایت خبری پرسون، سکینه السادات پاد، وکیل پایه یک دادگستری طی یادداشتی نوشت: سالگرد شهادت اندیشمند و متفکری بی‌بدیل است که در گام دوم انقلاب به‌شدت نیازمند مراجعه به افکار و منش ایشان در مقوله حکمرانی و مدیریت هستیم.

شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی، فردی که به تعبیر امام(ره)، به‌تنهایی یک ملت بود؛

نیازهای را به‌درستی شناسایی می‌کرد و بی‌اعتنا به هیاهوها با اعتماد به نفس و خوش‌بینی به آینده و امیدآفرینی به جامعه، به مسیر خود ادامه می‌داد.

به‌رغم تمامی شایعات، اهانت‌ها و تهمت‌ها مصمم و آرام با قدرت منطق و مدیریت احساس خود و فاصله‌گذاری هوشمند خود با شایعه‌پراکن‌ها، بدون درگیری و اسیر شدن در پازل شیطنت‌آمیز برای انحراف ایشان از مسیر درست تهیه شده بود از دل این چالش نفس‌گیر، خط خدمت را مصمم پیگیری می‌کرد و با اندیشه مترقی خود بدون وقفه و پرتلاش ادامه می‌داد.

ایشان با تأکید و تمرکز بر روی ارزش‌ها و ترجیح ارزش‌ها بر گرایش‌های گروهی و حزبی و تشکیلاتی، قائل به استفاده از تمامی ظرفیت‌ها برای رسیدن به هدف بود.

شهید دکتر بهشتی با تفاوت قائل‌شدن بین انسان حقیقت‌جو با آدم ستیزه‌گر از تمامی سرمایه‌های انسانی برای رسیدن به هدف بهره مند می شد، این مشی در آغاز انقلاب که نوعی حساسیت مضاعف وجود داشت نشان از هوش سرشار مدیریتی و تقوای این آزاداندیش است.

هرگز اسیر ستیزه‌جویی‌ها و حواشی آن‌ها نمی‌شد و این در حالی است که توان دفاع از خود را در عالی‌ترین سطح داشت اما هرگز ازاین موقعیت برای دفاع از خود استفاده نکرد فلذا وجه مظلومیت دکتر بهشتی در همین نکته متبلور است.

در مقام نائب رئیس خبرگان قانون اساسی تقریباً تا قبل از شهادت بیشترین اداره جلسات را بر عهده داشت.

با توجه به ذهن ساختارمند و قوی خود به‌درستی توانست در مدت کوتاهی پس از انقلاب و در راستای تأکید امام(ره) مبنی بر اینکه تمام دنیا منتظرند قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را ببینند سریع‌تر قانون اساسی تهیه و در اختیار مردم قرار گیرد جلوه ویژه و متمدنانه و پیشرفته در امر قانون اساسی نویسی را ترسیم کرد، خبرگان قانون اساسی را که متأثر از شکنجه‌های رژیم پهلوی گاه درگیر احساسات می‌شدند مدیریت راهبردی کرد، هم تأثیر بسیار عمیقی بر محتوای قانون اساسی داشت و هم جلسات را با نظمی عالمانه برگزار کرد.

فکر بلند، مغز قوی، عملکرد او در کنار روحیه و اراده مستحکم، شخصیتی ممتاز و متفکر از او ساخته بود شخصیتی به‌شدت عدالت‌خواه، حق‌جو، حق‌مدار و حق طلب که بی‌شک خسران نداشتن او اکنون احساس می‌شود. شروع کارهای بنیادین نظیر تشکیل مدارس دین و دانش در سال‌های قبل از انقلاب، تحول در حوزه‌های علمیه که برون‌داد آن مدرسه حقانی است و توجه به علوم جدید و تعامل سازنده بین حوزه و دانشگاه و دانشجو و طلبه و توجه ویژه‌تر ایشان به کادرسازی به عنوان نیاز درجه یک برای مدیریت درنظام اسلامی است کارآمدی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد شهید دکتر بهشتی است.

شهید بهشتی وجه تمایز آدمی را اندیشمندی، خلاقیت و انتخاب‌گری می‌دانست که ریشه در آزادی دارد و ثمره طبیعی آن توانایی انتخاب و ساختن خود و محیط خود است و النهایه ساختن سرنوشت فردی و جمعی است و همین اندیشه با قدرت منطق در قانون اساسی به عنوان حقوق اساسی ملت نهادینه شده است و اکنون ملت بر اساس حق انتخاب برای جامعه بهتر هشتمین رئیس‌جمهور و رئیس دولت سیزدهم را درحالی انتخاب کرد که منتخب ملت خود را شاگرد شهید بهشتی می‌داند و با تأکید بر شاخصه‌های فردی و مدیریتی شهید بهشتی برای مردم نوید تغییرات جدی در سبک اجرا و نحوه تعامل مردم و حاکمیت را می‌دهد.

در شروع چهل ساله دوم انقلاب و نقطه‌ای که اکنون در آن قرار داریم و قطعاً می‌توانست با مدیریت هوشمند مطلوب‌تر باشد که دور شدن از اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی از یک سو و مدیریت مدیران بی‌توجه به شاخصه‌های بومی، اسلامی، عدم شایسته‌گزینی و شایسته‌سالاری از جمله علل مؤثر در نقطه موجود است، لذا می‌بایست نسبت منطقی بین شیوه اجرا با رویکردها و برنامه‌ها برقرار شود.

مراجعه به افکار و اندیشه‌های مدیریتی و آرمانی شهید بهشتی یک انتخاب راهبردی، صحیح و امتحان‌پس‌داده است.

رئیس جمهور منتخب ابتدا می‌بایست با استقلال و صلابت بدون توجه به سهم‌خواهی‌های سیاسی دلسوزانه از توان همه نیروهای انسانی مفید و گمنام و بی‌حاشیه که هیچ نسبتی با کانون‌های ثروت و قدرت ندارند بهره‌مند شوند و با گزینش شایستگان هرچه سریع‌تر بذر امید و روح شادی و طراوت را در جامعه بکارند و اجازه ندهد قال‌وقیل‌های قبیله‌ای حتی لحظه‌ای از فرصت خدمت‌گزاری را زایل کند و با بسنده‌نکردن به مشاوره حلقه اول مشاوران و توجه و اهتمام جدی به مشاوران دلسوز مردمی مدیریتی واقعی و نه از پشت ویترین را اعمال نمایند.

مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام درنامه ۵۳ نهج‌البلاغه خطاب به مالک اشتر نخعی بر این شیوه تأکید زیاد داشتند و امر کردند که "ای مالک! برای اینکه زمزمه‌ها پشت سر تو نباشد مدام در میان مردم باش و از عیون بهره‌مند شو."

ازحضرت‌عالی درخواست می‌شود انتخابها،تصمیمها و تعیین مشی‌ها براساس مشورت با حلقه اول مشاوران که نوعا درهمه دولت‌ها خودشان با مردم دارای فاصله زیادی هستند نباشد.

درک واقعی از واقعیت جامعه با احیای اصل هشتم قانون اساسی محقق می‌شود.

فارس/

انتهای پیام/

308788