مذاکره با تلویزیونی‌ها برای سریال شدن روایت‌های «جام‌جم»

مدیرعامل مؤسسه جام‌جم در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم  درباره ساخت تیزرهای نمایشی معرفی کتاب و سریال‌های اقتباس‌گونه توضیحاتی داد.

تصویر مذاکره با تلویزیونی‌ها برای سریال شدن روایت‌های «جام‌جم»

به گزارش سایت خبری پرسون، نشست خبری تازه‌ها و برنامه‌های انتشارات مؤسسه جام‌جم در حالی با حضور «مهدی قزلی» مدیر مسئول نشر جام‌جم و «مراد عنادی» که به تازگی مدیر عامل موسسه جام‌جم شده بود، با رونمایی پنج کتاب «قربانی شهریور»، «ویولن‌زن روی پل»، «چمدان‌های باز»، «نشستن بر نگاه دیگر»، «شریان مرکران» همراه شد. عنادی در این نشست بر تقویتِ بخش فرهنگی مؤسسه فرهنگی و مطبوعاتی جام‌جم اشاره کرد که البته در این بخش، «جام‌جم» کارنامه خوبی از خود به جای گذاشته است. چرا که پیش از این و با مشارکتِ مسئولان گذشته، 8 جلد کتاب منتشر شده و استقبال خوبی را هم شاهدیم.

وی افزود: متأسفانه آمار و ارقام و گزارش‌ها نشان می‌دهد سرانه مطالعه ایران نسبت به کشورهای دیگر پایین‌تر است و عدد 17 دقیقه را نشان می‌دهد. از طرفی مشکلات معیشتی سبد خانوارها را کوچک کرده و خرید کتاب در اولویت نیست و از طرفی دیگر درگیری در فضای‌مجازی باعث شده این اتفاق بیفتد. اما با این اوصاف استقبال از کتاب‌های مؤسسه جام‌جم در نمایشگاه کتاب مجازی تهران نشان می‌دهد اگر نویسندگان و روایت‌ها درست و با سلیقه انتخاب شوند، در این توجه و ذائقه‌سازی مؤثر است. خوشبختانه نویسندگانی انتخاب شدند که برندگان کتاب سال و کتاب جلال بودند.

عنادی با اشاره به اینکه روایت را به عنوان سرمنزلِ نگارش کتاب‌های مؤسسه جام‌جم قرار داده‌اند، افزود: کارکرد اصلی این کتاب‌ها روایت است؛ روایت‌هایی که مسائل اجتماعی، هویت ملی ایرانی و اسلامی را در دستور کار خودشان قرار داده‌اند که روایت واقع‌بینانه و آسیب‌شناسانه‌ای را در مقابلِ دیدگان مخاطبان قرار می‌دهد که نقاط ضعف و قوت را توأمان با هم به رخ می‌کشد. مثلاً کتاب «قربانی شهریور» مشکلات مستأجرها را روایت می‌کند و خیلی از روایت‌های دیگر کتاب‌ها سوژه‌هایی دارند که به نظرمن خوب بوده و استقبال می‌شود. اما این آسیب وجود دارد که خرید کتاب در خانواده‌ها اولویت نیست حتی برای کتاب‌خوان‌ها.

وی خاطرنشان کرد: ما این سبک و سیاقِ روایت‌گونه‌ را در نگارش کتاب‌هایمان ادامه می‌دهیم اما نگاهِ جدّی هم به آسیب‌شناسی رسانه‌های نوظهور خواهیم داشت که در شبکه‌های اجتماعی فعال‌اند و باید به سمت تولید ادبیات رسانه‌ای بروند؛ درباره فرصت‌ها و تهدیدهای این نوع رسانه‌ها حتماً کتابی خواهیم داشت. این کتاب یا تألیفی خواهد بود و یا از میانِ کتاب‌های خوب خارجی انتخاب می‌کنیم و ترجمه خواهد شد.

در ادامه مهدی قزلی به عنوان مدیرمسئول نشر جام‌جم هم توضیحاتی درباره کتاب‌های منتشر شده، داد. او گفت: مفتخرم که بگویم خیلی از آثار ما در نمایشگاه کتاب مجازی تهران به دلیل فروش گسترده به چاپ دوم رسیده و استقبال‌ها کم‌نظیر بوده‌اند. فکر می‌کنم به این جهت مخاطبین و کتاب‌خوان‌ها و علاقه‌مندان سراغِ این روایت‌ها می‌روند چون عینی و واقعی‌اند. سبکِ روایت‌پردازی مورد علاقه مخاطب است و می‌توانند با آن همذات‌پنداری کنند. البته برخی از کتاب‌ها در خود روزنامه هم انعکاس داشته و حتی بخش‌هایی قبل از چاپ و بخش‌هایی هم بعد از چاپ، روزنامه‌ای شده‌اند.

قزلی تأکید کرد که بعد از این 5 کتاب فعلی، 6 کتاب دیگر هم در دستور کار است و احتمالاً تا پایان سال کار نگارش‌شان به پایان می‌رسد اما رونمایی‌اش به بعد از عید نوروز موکول خواهد شد.

عنادی در پاسخ به سؤالی درباره صوتی کردن کتاب‌های مؤسسه جام‌جم، توضیح داد: اولویت اول‌مان رسانه مکتوب است اما واردِ ظرفیت‌های دیگر شنیداری خواهیم شد. هم از ظرفیت‌های رادیو گفت‌وگو استفاده می‌کنیم و هم از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های فضای‌مجازی بهره خواهیم برد تا این محصولات در فضای‌ پلتفرم‌های الکترونیکی هم منتشر شود.

مدیرعامل مؤسسه جام‌جم در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره ساخت تیزرهای نمایشی معرفی کتاب و سریال‌های اقتباس‌گونه، توضیح داد: ما از همه ظرفیت‌ها استفاده خواهیم کرد تا این روایت‌ها، مؤثرتر به سمع و نظر مخاطبین برسد. حتی آنهایی که کتاب‌ها را نخواندند، روایت‌هایش را نمایشی و تصویری ببینند. شاید یکی از رسالت‌های جام‌جم به عنوان بازیگر کوچکی از خانواده بزرگِ رسانه ملّی، همین باشد که بتوانیم موج کتاب‌خوانی و توجه به کتاب را در جامعه فراگیر کنیم و به یک فرهنگ درآید. برای کودکان و نوجوانان و حتی جوانانی که بیشتر درگیر فضایِ مجازی‌اند و از کتاب‌خوانی غافل‌اند به این واسطه بیشتر به سمتِ مطالعه ترغیب شوند.

وی همچنین در ادامه این پاسخ، تأکید کرد: ما دنبالِ این مذاکره هستیم که گروه‌های برنامه‌ساز و سریال‌ساز به سراغ قالب‌های نمایشی و پویانمایی و حتی سریال بروند و این روایت‌ها و کتاب‌ها در آن قالب‌ها برای مردم ساخته شود. وقتی این اقتباس‌ها شکل بگیرد حتماً سریال‌های جذابی خواهند شد و از طرفی مردم هم بیشتر به حوزه کتاب‌خوانی و مطالعه علاقه‌مند می‌شوند. یک سودِ فرهنگی متقابل است؛ ما باید ساخت کارهای اقتباسی در تلویزیون را ترویج دهیم و ما این مذاکرات را آغاز کرده‌ایم. جالب است بدانید مثلاً ستاد مبارزه با موادمخدر که از روایتِ کتاب «ویولن‌زن روی پل» استقبال کرده، می‌توانیم به کمکِ این نهادها سریال‌هایی بسازیم تا این روایت‌ها برای مخاطب عینی‌تر شوند.

گفتنی است، در میانِ محصولات جدید مؤسسه جام‌جم کتاب‌هایی برای چهره‌های ماندگار در 3 جلد و همچنین کتابی به نام «مدرسه جادوگری» در مرحله نگارش است. کتاب «مدرسه جادوگری» به تعبیر مهدی قزلی روایتی از برنامه‌سازان موفق صدا و سیما را دارد که احتمالاً تا پایان سال آماده ارائه خواهند بود اما بعد از عید نوروز رونمایی می‌شوند.

منبع: تسنیم

381953

سازمان آگهی های پرسون