هشدار هواشناسی نسبت به بروز "تنش‌ دمایی" در مازندران

هواشناسی مازندران با پیش‌بینی افزایش دمای استان به حدود ۴۰ درجه سانتی گراد بالای صفر در بعضی مناطق، نسبت به بروز « تنش دمایی » و افزایش احتمال آتش سوزی در جنگل و مراتع هشدار داد.
تصویر هشدار هواشناسی نسبت به بروز "تنش‌ دمایی" در مازندران

به گزارش سایت خبری پرسون از مازندران، بر اساس پیش بینی هواشناسی مازندران، دمای هوای استان طی امروز شنبه و فردا یکشنبه در مناطق شرقی استان به حدود ۴۰ درجه خواهد رسید. این میزان گرما در ماه تیر که مهم ترین مرحله داشت و دانه بندی برنج به عنوان مهم ترین محصول کشاورزی است، احتمال بروز تنش آبی را افزایش خواهد داد.

هواشناسی مازندران با انتشار هشداری سطح زرد، بروز تنش دمایی را برای تمامی مناطق استان محتمل دانست و از کشاورزان و باغداران خواست تا در ساعات خنک روز نسبت به آبیاری مزارع و باغ هایشان اقدام کنند.

در این اطلاعیه همچنین از مسافران و گردشگران و بومیان خواسته شده است تا از روشن کردن آتش در جنگل ها ، مراتع و مزارع به خاطر افزایش ضریب احتمال آتش سوزی خودداری کنند .

هواشناسی مازندران از گلخانه داران، دامداران و مرغداران استان هم خواست تا نسبت به اتخاذ تدابیر پیشگیرانه از جمله تهویه هوا از بروز تنش دمایی جلوگیری کنند و شهروندان را هم به صرفه جویی و مدیریت در مصرف آب، برق و گاز فراخوانده است.

جدول پیش بینی هفتگی هواشناسی مازندران هم نشان می دهد که مازندرانی ها علاوه بر تحمل ۲ روز گرم و شرجی که یادآور گرمای ماه مرداد است، تا پایان هفته نیز شاهد ماندگاری گرما در استان خواهند بود .

طبق پیش بینی هواشناسی، شرایط جوی مازندران در روز جاری صاف تا قسمتی ابری همراه با افزایش محسوس دما و گاهی با وزش باد خواهد بود. بیشینه دما امروز در مناطق غربی بین ۳۱ تا ۳۴ و در مناطق مرکزی و شرقی را نیز بین ۳۴ تا ۳۸ درجه سانتی‌گراد بالای صفر پیش بینی شده است.

شرایط جوی استان در روزهای یک‏شنبه و دوشنبه نیز صاف تا نیمه ابری همراه با تداوم هوای گرم،گاهی با وزش باد پیش‌بینی شده است که بیشینه دما در مناطق غربی به ۳۱ تا ۳۴ و در مناطق مرکزی و شرقی ۳۴ تا ۳۹ درجه سانتی گراد بالای صفر خواهد رسید .

بر اساس گزارش هواشناسی مازندران، دمای هوای استان در مناطق غربی، مرکزی و شرقی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه با یک تا سه درجه کاهش، در مناطق غربی بین ۳۰ تا ۳۳ و در مناطق مرکزی و شرقی نیز بین ۳۳ تا ۳۶ درجه سانتی‌گراد بالای صفر پیش‌بینی شده است.

شرایط جوی مازندران طی این مدت نیز صاف تا نیمه ابری گاهی افزایش ابر و وزش باد و از بعدازظهر در ارتفاعات نیز با احتمال رگبار و وقوع رعد و برق پراکنده همراه است.

هواشناسی مازندران شرایط جوی استان در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری را صاف تا نیمه ابری همراه با کاهش شدت گرما، گاهی افزایش ابر، وزش باد و از بعدازظهر بویژه در ارتفاعات با احتمال رگبار و رعد و برق پراکنده پیش بینی کرده است .

بر اساس این گزارش، دما هوا در دو روز منتهی به آخر هفته روند کاهشی دارد به گونه‌ای که بیشینه دما در مناطق غربی در این مدت در مقایسه با روزهای سه شنبه و چهارشنبه با سه تا پنج درجه کاهش به ۲۸ تا ۳۱ و در مناطق مرکزی و شرقی با یک تا دو درجه کاهش به ۳۱ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد بالای صفر خواهد رسید .

جدول داده‌های آماری هواشناسی مازندران نیز نشان می‌دهد که در ۲۴ ساعت گذشته ساری، گلوگاه و آمل با ۳۵ درجه سانتی گراد بالای صفر گرم ترین و رینه شهرستان آمل با ۲۸ درجه سانتی‌گراد بالای صفر خنک ترین مناطق مازندران بودند .

هواشناسی مازندران، وضعیت دریای خزر در روز جاری را صاف همراه با موج کوتاه و باد ملایم پیش‌بینی کرد.

منبع:ایرنا

308709