هشدار؛

رگبار و وزش باد شدید در ۸ استان

طی سه روز آینده در شرق کشور تداوم وزش باد شدید و گردوخاک پیش بینی شده و امروز گردوخاک به همراه کاهش دید و کاهش کیفیت هوا در استان‌ هرمزگان ادامه دارد که فردا شرایط رو به بهبودی خواهد رفت.
تصویر رگبار و وزش باد شدید در ۸ استان

به گزارش سایت خبری پرسون، بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی در ساعات بعدازظهر و اوایل شب امروز در برخی مناطق استان‌های هرمزگان، فارس، بوشهر، جنوب کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، شمال غرب چهارمحال و بختیاری، شرق خوزستان و جنوب لرستان رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در برخی نقاط گردوخاک پیش بینی شده است.

فردا این شرایط با شدت کمتر در مناطق ذکر شده و روز جمعه در برخی مناطق هرمزگان و فارس ادامه دارد. شنبه هفته آینده تشدید بارش‌ها در هرمزگان و جنوب استان‌های کرمان و فارس پیش بینی شده است. فردا بارش پراکنده در ارتفاعات گیلان و مازندران پیش بینی می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی از اواخر وقت جمعه و روز شنبه در استان‌های اردبیل،‌ گیلان و مازندران رگبار، وزش باد شدید موقتی و رعدوبرق پیش بینی شده است.

طی سه روز آینده در شرق کشور تداوم وزش باد شدید و گردوخاک پیش بینی شده و امروز گردوخاک به همراه کاهش دید و کاهش کیفیت هوا در استان‌ هرمزگان ادامه دارد که فردا شرایط رو به بهبودی خواهد رفت.

توصیف سامانه اول: تداوم سامانه بارشی موسمی همراه با رشد ابرهای همرفتی

نوع مخاطره: بارش شدید باران و رعد و برق همراه با وزش باد شدید، خیزش گرد و خاک و احتمال تگرگ
منطقه اثر:

چهارشنبه 1400/04/30: شمال و غرب هرمزگان

اثر مخاطره: طغیان رودخانه های فصلی، جاری شدن روان آب در مسیل‌ها، آب گرفتگی معابر، برخورد صاعقه، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه های فصلی و انسداد موقت جاده ها، خسارت به محصولات کشاورزی، تخریب سازه‌های سست و موقت

توصیه: اجتناب از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با خطراتِ ناشی از ناپایداری‌های جوی، تقویت سازه‌های موقتی، اجتناب از صعود به ارتفاعات و چرای دام‌ در مراتع مرتفع و مسیل‌ها

توصیف سامانه دوم: تقویت اختلاف فشار در سطح زمین (فعالیت بادهای 120 روزه)

نوع مخاطره: وزش بادشدید گاهی خیلی شدید، گردوخاک و کاهش کیفیت هوا

منطقه اثر:

چهارشنبه 1400/04/30 : سیستان و بلوچستان و شرق خراسان جنوبی

اثر مخاطره: وقوع طوفان شن، خیزش گردوخاک، کاهش دید، تاخیر در پرواز احتمالی، کاهش کیفیت هوا، اختلال در تردد جاده‌ای و خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی
توصیه: خودداری از تردد غیر ضروری برای تمام گروه ها، احتیاط در تردد جاده ای، محکم کردن سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از مجاورت ساختمان های نیمه کاره.

منبع: تسنیم

325654