تابستان کم اب مازندران

تابستان که می آید، قصه دیرینه کم آبی و تشنگی در مازندران تکرار و کوزه به دوشی رسم دیرینه مردمان دیار آب و آبشار می شود.
تصویر تابستان کم اب مازندران

به گزارش سایت خبری پرسون، مازندران با سرعت تمام به سمت خشکی پیش می‌رود وکم آبی معضل تابستانه این استان نیست بلکه در پاییز و زمستان هم این داستان ادامه دارد.

آوای پرآبی مازندران از دور خوش است و تبخیر سالانه مقادیر زیادی باران و دریا، ناچیز بودن مقادیر آب‌های سطحی مدیریت شده، فرسودگی شبکه‌های توزیع آب، محدود بودن منابع تأمین آب و غیره سبب شده تا هر ساله در آستانه فصل گرما و تابستان، مازندران هم دست به آسمان دراز کند و تمنای باران داشته باشد.

هنوز تابستان نیامده، هرم دمای هوا داغ شده و هردرجه که بر دما افزوده می‌شود، عطش و تشنگی دشت و مردمان استان بیشتر می‌شود و در این وانفسای گرمای هوا و بی بارشی، خشکی مزارع و دشت‌ها رو به فزونی است.

شیوه‌های نادرست مصرف سبب شده تا مایه حیات در مازندران نیز رو به پایان رود و سطح سفره‌های زیرزمینی هر روز کاسته شود اما متأسفانه هنوز باور خشکسالی و کم آبی در مازندران درک نشده است.

مازندران با مشکل جدی کم آبی روبرو است

مهدی رازجویان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران با بیان اینکه بسیاری از مناطق استان با مشکل جدی کم آبی روبرو هستند، احتمال وقوع خشکسالی را در استان جدی دانست و گفت: کاهش بارندگی و آورده‌‌های رودخانه‌ای این بحران را شدت بخشیده است.

وی در گفتگو با خبرنگاران مدیریت مصرف را تنها راهکار برون رفت از وضعیت بحرانی ذکر کرد و گفت: باید از کشت دوم برنج در مناطق بحرانی جلوگیری کرد.

وی تغییر الگوی کشت، صرفه جویی در مصرف آب، جمع آوری چاه‌های غیرمجاز را در مدیریت مصرف و جلوگیری از بحران ضروری دانست و گفت: بسیاری از مردم تصور می‌کنند که مازندران مشکل کم آبی ندارد درحالی که از سال‌ها پیش با این بحران روبرو شده‌ایم.

کاهش بارندگی از یکسو و محدودیت ذخیره سازی منابع آب‌های سطحی به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها در مازندران سبب شده تا حجم وسیعی از آب‌های سطحی هدر رود و در حال حاضر حجم ذخیره سازی آب در ۱۰ سد مازندران حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب است. این درحالی است که با توجه به کاهش بارندگی‌ها مصرف آب از سدهای استان در سال جاری برای بخش کشاورزی افزایش یافت. در عین حال گرمای هوا و خشکسالی سبب شده تا کشت مجدد برنج در برخی مناطق استان از جمله جویبار ممنوع شود.

غلامرضا سعیدی رئیس جهاد کشاورزی شهرستان جویبار از ممنوعیت کشت مجدد برنج در این شهرستان خبر داد و گفت: طبق مصوبه ستاد بحران شهرستان و با توجه به کاهش نزولات جوی کشت مجدد محصول برنج در اراضی شالیزاری ممنوع شده است.

طبق مصوبه ستاد بحران شهرستان و با توجه به کاهش نزولات جوی کشت مجدد محصول برنج در اراضی شالیزاری ممنوع شده است

وی با اعلام اینکه امسال تنها ۷۰ درصد ازظرفیت آب بندان های شهرستان آبگیری شده است، افزود: برای مقابله با خشکسالی و دیگر حوادث، ۲هزارو ۳۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری شهرستان بحث بیمه‌ای آن انجام شده است و این شهرستان با اجرای بیمه در بیش از ۲۸ درصد از اراضی شالیزاری، رتبه نخست استان را به خود اختصاص داده است.

خشکسالی و کم آبی هر سال برای مزارع و شالیزارهای مازندران خط ونشان می‌کشد و تنش آبی در بسیاری از مزارع، کابوس کشاورزان و مزرعه دارا شده است.

خشکسالی ناقوس کم آبی را در شهرها و روستاهای مازندران به صدا درآورده است وآب رسانی سیار به برخی مناطق استان در دست اجرا است و به تاکید متولیان امر، صرفه جویی در مصرف منابع راهکار گذر از تابستان گرم و بی باران است.

برادرزاده سرپرست آب و فاضلاب مازندران در گفتگو با خبرنگاران با تاکید بر مدیریت مصرف آب و صرفه جویی مشترکان اظهار داشت: در راستای تنش آبی در سال جاری و کاهش ۴۰ درصدی بارندگی از مشترکان تقاضا داریم نسبت به صرفهجویی در مصرف منابع اقدام کنند.

وی اظهار داشت: صرفه جویی ۱۵ تا ۲۰ درصدی موجب می‌شود تا تأمین آب برای مردم استان دچار مشکل نشویم.

وی ادامه داد: صرفه جویی در حوزه‌های تأمین آب، انتقال، تصفیه خانه و ارتقای کیفی و ذخیره نقش اساسی برای گذر از بحران دارد و در این راستا ۳۵ گام در استان در حوزه‌های مختلف و مناطق دارای تنش آبی طراحی و تعریف شده است.

برادزراده با بیان اینکه پرآبی در مازندران توهمی بیش نیست خواستار رعایت و صرفه جویی در مدیریت مصرف آب شد.

تابستان امسال بیش از هر سال دیگر تنش کم آبی، مازندران، دشت‌ها و شهرهایش را آزار می‌دهد و گذر از این وضعیت تنها یک راه حل دارد، صرفه جویی و مدیریت مصرف آب. مازندران با این کلید واژه می‌تواند تابستان خشک را به پاییز پرآب برساند.

منبع:مهر

308509