آیا اتوبوس خبرنگاران محیط زیست از ابتدا نقص فنی داشت؟

عصر دیروز 2 نفر از خبرنگاران حوزه محیط زیست بر اثر واژگونی اتوبوسی که آنها را برای بازدید از دریاچه ارومیه برده بود، جان خود را از دست دادند؛ اتوبوسی که خبرنگاران حاضر در صحنه می‌گویند از همان ابتدای حرکت متوجه نقص فنی آن شده بودند، اما مسئولان سازمان محیط زیست این مساله را انکار می‌کنند.

تصویر آیا اتوبوس خبرنگاران محیط زیست از ابتدا نقص فنی داشت؟

به گزارش سایت خبری پرسون، عصر دیروز اتوبوس حامل 21 نفر از خبرنگاران محیط زیست و تعدادی از کارکنان سازمان محیط زیست و ستاد احیای دریاچه ارومیه که برای بازدید از وضعیت این دریاچه به آذربایجان غربی رفته بودند، در حوالی شهرستان نقده واژگون شد. در این حادثه تلخ دو نفر از خبرنگاران محیط زیست یعنی خانم ها مهشاد کریمی، خبرنگار ایسنا و ریحانه یاسینی، سردبیر ایرنا 24 جان خود را از دست دادند.

نکته مبهم درباره حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست این است که به گفته خبرنگاران محیط زیست حاضر در صحنه و برخی فعالان محیط زیست که در ساعات گذشته با آنها در ارتباط بوده اند، خبرنگاران در همان ابتدای حرکت اتوبوس متوجه نقص فنی آن شده و بارها به راننده اتوبوس در این خصوص تذکر داده بودند، اما برخی مدیران سازمان محیط زیست این مساله را انکار می کنند.

آیا خبرنگاران متوجه نقص فنی اتوبوس شده بودند؟

عصر دیروز، حادثه ای تلخ برای جامعه مطبوعات ایران رخ داد؛ دو نفر از خبرنگاران سختکوش حوزه محیط زیست بر اثر واژگونی اتوبوس در حوالی شهرستان نقده جان خود را از دست دادند و 19 خبرنگار دیگر به همراه برخی کارمندان سازمان محیط زیست و ستاد احیای دریاچه ارومیه مصدوم شدند.

هدف از این سفر که توسط ستاد احیای دریاچه ارومیه ترتیب داده شده بود، بازدید خبرنگاران از آخرین وضعیت احیای دریاچه ارومیه و افتتاح پروژه انتقال آب از سد کانی سیب به این دریاچه بود. در لحظه حادثه نیز 21 خبرنگار به همراه 5 نفر از کارکنان سازمان محیط زیست و ستاد احیای دریاچه ارومیه به همراه راننده و شاگرد او در اتوبوس حضور داشتند.

براساس آخرین اخبار دریافتی رکنا، هم اکنون 5 نفر از خبرنگاران که شدت مصدومیت آنها بیشتر از دیگران بوده، در بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه بستری هستند و سایرین بعد از ترخیص از بیمارستان عازم تهران شده اند. در این میان، سازمان راهداری نیز اعلام کرده که در این حادثه، راننده اتوبوس به دلیل عدم دریافت صورت وضعیت و داشتن سرعت غیرمجاز در مسیر کوهستانی مقصر بوده است.

اما صرف نظر از این موضع گیری راهداری، یکی از نقاط مبهم حادثه دیروز، این نکته بوده است که آیا خبرنگاران از همان ابتدای حرکت اتوبوس متوجه نقص فنی آن شده اند یا خیر؟ سوالی که دریافت پاسخی روشن برای آن می تواند انگشت اتهام را از سمت راننده به برخی مدیران سازمان محیط زیست برگرداند.

آیا راننده از نقص فنی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست خبر داشت؟

پیش از پرداختن به پاسخ این پرسش، بد نیست به این نکته توجه کنیم که به گفته سرهنگ هادی امیدوار، فرمانده پلیس راه کشور اتوبوسی که در حادثه واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران محیط زیست واژگون شده، فاقد صورت وضعیت و متعلق به یک کارخانه سیمان بوده است.

رئیس پلیس راه کشور در این باره تاکید کرده است که «تا به حال آنچه که از سوی پلیس مشخص شده این است که راننده، مسافران را بدون صورت وضعیت سوار و جابه‌جا کرده، یعنی گزارشی ارائه نکرده که مسافران چه کسانی هستند و مسیرش تغییر کرده است.»

سرهنگ امیدوار همچنین گفته است که «راننده از مسیر کوهستانی عبور کرده و به همین دلیل مکررا مجبور به استفاده از ترمز شده است و تخلف دیگر او نیز عدم استفاده از ترمز کمکی بوده است.»

در این شرایط اما محمد درویش، فعال مشهور محیط زیست که در ساعات گذشته با تعداد زیادی از خبرنگاران حاضر در صحنه حادثه گفت و گو کرده است، به خبرنگار رکنا گفت: براساس شنیده های من، راننده اتوبوس از یک ماه قبل به نیروی انتظامی نامه ای نوشته است مبنی بر این که به دلیل مشکلات فنی اتوبوس، بهتر است در سرویس شرکت نکند.

این فعال محیط زیست همچنین با اشاره به این که در این حادثه اتوبوس فاقد صورت وضعیت بوده است، تاکید کرد: سوال اصلی اینجاست وقتی یک اتوبوس فاقد استاندارد است و برای تردد نیز هیچ صورت وضعیتی نداشته، چرا سازمان محیط زیست با آن قرارداد بسته است؟

با کنار هم گذاشتن این اظهارات درویش و صحبت های سرهنگ امیدوار، به نظر می رسد که ظاهرا نقص فنی این اتوبوس در حدی بوده است که خود راننده از آن خبر داشته و به همین دلیل، او حاضر به دریافت صورت وضعیت برای تردد نبوده است. در این میان اما مسئولان اداره کل محیط زیست استان آذربایجان غربی ظاهرا بدون توجه به این مساله از این اتوبوس برای حمل و نقل خبرنگاران در یک مسیر کوهستانی صعب العبور استفاده کرده اند.

خبرنگاران درباره وضعیت فنی بد اتوبوس جوک ساخته بودند

حالا بازهم به این سوال برمی گردیم که آیا خبرنگاران حاضر در صحنه از نقص فنی این اتوبوس خبر داشته اند یا خیر؟ سوالی که درویش در پاسخ به آن گفت: آن قدر وضعیت فنی بد این اتوبوس مشخص بوده است که خبرنگاران از همان لحظه سوار شدن در اتوبوس برای آن جوک ساخته بودند و به شوخی به یکدیگر می گفتند که کارمان تمام است.

در این میان اما حسن ظهوری، یکی از خبرنگاران حاضر در این حادثه نیز که خودش از ناحیه قفسه سینه دچار مصدومیت شدید شده است، در گفت و گو با رکنا تاکید کرد که خبرنگاران از همان ابتدای حرکت اتوبوس متوجه نقص های فنی آن شده بودند.

این خبرنگار عصر ایران در توضیح بیشتر گفت: این اتوبوس قدیمی بود و از صبح مشکل داشت. وضعیت این اتوبوس آن قدر وخیم بود که از همان فرودگاه که ما سوار اتوبوس شدیم، برای آن جوک ساختیم و اعتراض کردیم که چرا چنین اتوبوسی را برای خبرنگاران گرفتید؟

بعضی صندلی‌های اتوبوس خبرنگاران محیط زیست کمربند ایمنی نداشت

ابراهیم نژاد رفیعی، خبرنگار تسنیم نیز که در این سانحه مجروح شده، در همین رابطه تاکید کرد که «عدم انتخاب وسیله نقلیه مناسب توسط سازمان محیط زیست مهمترین علت بروز این حادثه بود و خبرنگاران بارها ایراد فنی اتوبوس را به راننده گوشزد کردند.»

این خبرنگار همچنین توضیح داده است که «اتوبوس حامل خبرنگاران، یک اتوبوس بزرگ و قدیمی بود که در یک مسیر خاکی، باریک و خطرناک تردد می کرد و آن قدر وضعیت اتوبوس وخیم بود که بوی لنت ترمز، به دلیل ترمز گرفتن پیاپی راننده در اتوبوس می پیچید.»

نژاد رفیعی این را هم گفته است که وقتی برخی خبرنگاران متوجه آن شدند که اتوبوس در حال واژگونی است و تلاش کردند که کمربند ایمنی خود را ببندند، با این نکته مواجه شدند که بعضی صندلی های اتوبوس فاقد کمربند ایمنی بوده است.

مدیرکل محیط زیست: احساس نکردیم که اتوبوس دارای نقص فنی است

در این میان اما با وجود این صحبت های درویش و خبرنگاران حاضر در صحنه مبنی بر این که این خبرنگاران از همان ابتدای حرکت اتوبوس متوجه نقص فنی آن شده بودند، محمد اسماعیل حق پرست، مدیرکل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با رکنا این مساله را انکار کرد و تاکید داشت: اگر ما یک لحظه احساس می کردیم که اتوبوس دارای نقص فنی است، حتما خبرنگاران را سوار آن نمی کردیم و اصلا هیچ کدام از کارمندان سازمان محیط زیست و ستاد احیای دریاچه ارومیه احساس نکرده اند که اتوبوس دارای نقص فنی بوده است.

حق پرست با بیان این که نظر نهایی درباره علت وقوع این حادثه باید از سوی نیروی انتظامی بیان شود، عنوان کرد: پلیس مشغول بررسی این نکته است که آیا اتوبوس دچار نقص فنی بوده است یا خیر. البته تا جایی که من در جریان هستم، راننده سرعت غیرمجاز نداشته، اما جاده بسیار پر پیچ و خم و خطرناک بوده است.

مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی با راننده قرارداد بسته بود

مدیرکل روابط عمومی سازمان محیط زیست همچنین این نکته را هم که گفت که برنامه بازدید از دریاچه ارومیه را ستاد احیای این دریاچه برگزار کرده بود، اما قرارداد مربوطه توسط مدیرکل محیط زیست استان آذربایجان غربی با راننده این اتوبوس بسته شده بود. البته به گفته او، مسئولان محیط زیست استان، اتوبوس را از نظر فنی بررسی کرده بودند و این وسیله نقلیه دارای برگه معاینه فنی بوده و از نظر ظاهری هیچ مشکلی نداشته است.

حق پرست همچنین در پاسخ به اظهارات برخی خبرنگارانی که گفته اند، راننده اتوبوس به اصرار مدیرانی که در قسمت جلوتر مسیر منتظر خبرنگاران بودند، در راهی ناهموار با سرعت زیاد حرکت می کرد، گفت: راننده اتوبوس هیچ دلیلی برای عجله کردن نداشت، چون برنامه تمام شده بود و هیچ کس در قسمت جلوتر مسیر منتظر خبرنگاران نبود.

آیا مدیران محیط زیست مقصر حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست هستند؟

در هر صورت، نکته بسیار مهم درباره این حادثه این است که ظاهرا نقص فنی اتوبوس در حدی بوده که بخشی از خبرنگاران حاضر در صحنه از همان ابتدای حرکت اتوبوس متوجه نقص فنی آن شده بودند، اما متاسفانه مسئولان اداره کل محیط زیست استان آذربایجان غربی و ستاد احیای دریاچه ارومیه نه تنها توجهی به نقص فنی این اتوبوس نداشته اند، بلکه حتی به این مساله نیز توجه نکرده اند که اتوبوس برای تردد خود هیچ صورت وضعیتی از پلیس راه نگرفته بود.

البته تمام این مسائل، هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد و باید برای روشن شدن بیشتر ابعاد ماجرا، منتظر اظهار نظر تخصصی نیروی انتظامی و سایر نهادهای مسئول باقی ماند، اما اگر ثابت شود که مسئولان محیط زیست استان آذربایجان غربی و مدیران ستاد احیای دریاچه ارومیه در این حادثه قصوری داشته اند، مدیران ارشد سازمان محیط زیست به هیچ وجه نباید از این قصور گذشت کنند.

منبع: رکنا

308367